23948sdkhjf

Stora Enso in i matchen om fiberflaskor

Förpackningsmaterialtillverkaren Stora Enso och Pulpex, ett företag inom hållbar förpackningsteknik, Inleder ett samarbete för att utveckla dryckesflaskor av cellulosafiber Målet är att etablera storskalig industriell produktion av pappersflaskor och -behållare för en rad starka konsumentvarumärken.

Pulpex är ett bolag grundat av Diageo, producenten av Johnnie Walker, Smirnoff och Guinness, och Pilot Lite, ett Venture Management-bolag, Förnybara, återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara fiberflaskor är tänkt som ett alternativ till flaskor av PET-plast och glas. 

Det exklusiva samarbetsavtalet innebär att Stora Enso bidrar med sin teknologi inom formpressad fiber och möjligheten att konvertera slutprodukter i industriell skala. Flaskor och behållare tillverkade av formpressad fibermassa från hållbara resurser medför ett avsevärt lägre klimatavtryck jämfört med glas och PET, menar företagen.

En formpressad fiber-produkt tillverkas genom att olika typer av träfibermassa maskinpressas till en tredimensionell form. Just nu fokuserar samarbetet på att utveckla en snabb produktionslinje som förväntas kunna driftsättas under 2022. 

— Vi ser stor potential i att kunna kombinera Pulpex kompetens inom produktutveckling med våra möjligheter till industriell produktion, säger Sohrab Kazemahvazi, SVP Formed Fiber på Stora Enso. Det här samarbetet är ett viktigt steg för att kunna lansera ett hållbart alternativ till flaskor och behållare i plast, med samma användaregenskaper som traditionella dryckesförpackningar.

Med hjälp av Stora Ensos formpressade fiber-material kommer Pulpex att producera pappersflaskor för en mängd globala varumärken inom flera olika användningsområden. Användningsområden kan inkludera hushålls- och hygienprodukter, drycker med och utan alkohol, samt flytande livsmedel.

All Stora Ensos träfibermassa kommer från hållbara, certifierade källor. Pulpex-flaskan går att anpassa med hjälp av gravering, etikettering och tryck baserat på enskilda varumärkens behov. Den kan även integreras i förpackningstillverkares befintliga infrastruktur för fyllning.

— Vi är mycket glada över att ha Stora Enso ombord och ser fram emot att utnyttja de konkreta fördelarna med vårt samarbete. Det kommer verkligen att gynna oss under de kommande månadernas arbete med att göra våra nya, snabba produktionslinjer tillgängliga för alla våra partners, säger Scott Winston, Director, Pulpex Limited.

Den globala dryckesförpackningsmarknaden uppgår till runt 117 miljarder USD, och beräknas växa med 4,5 % och nå upp till 170 miljarder USD år 2027. Globalt sett ökar plastförpackningarna för närvarande med i genomsnitt 5 % per år och utgör runt 40 % av världens dryckesförpackningar.

I EU och USA samlas i dag endast cirka 30–40 % av alla plastflaskor in för återvinning. För papper och kartong ligger genomsnittet för återvinning däremot närmare 80 %, något högre än för glas och aluminium (75–80 %).

Sedan tidigare utvecklar BillerudKorsnäs i samarbete med ALPLA, tillverkare av förpackningslösningar i plast, en gemensam helt biobaserad och återvinningsbar pappersflaska.

Elisabeth Bergvall, Business Director på Stora Enso, är en av talarna på PACK POINT NORDIC den 27 maj. Hon deltar som talare under rubriken "Vad händer på material- och förpackningsfronten". På samma tema deltar också Lars Sandberg, Innovation Strategy, BillerudKorsnäs. Läs mer om prgrammet och anmäl dig till PACK POINT NORDIC, Nordens ledande förpackningskonferens på: packpointnordic.se.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.086