23948sdkhjf

Eriks såser plastbantar

Eriks Såser, ett varumärke i Kavli-koncernen, har fått nya plastburkar. Burkarna är återvinningsbara och innehåller 9 % mindre plast än tidigare. Detta minskar varumärkets plastanvändning med 10 ton.

– Alla Eriks burkar görs av 100% återvinningsbar plast. Det är viktigt att skapa ett cirkulärt system, där förpackningarna efter användning åter blir en resurs. Vi hoppas såklart att så många som möjligt återvinner burken så att den kan få ett nytt liv, säger Annicka Hultin Brand Manager för Eriks såser.

De svenska hushållens inlämning av förpackningar till återvinning ökade med totalt 8 procent under 2020. För plast var ökningen hela 11 procent.

– Detta är glädjande läsning från Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, som årligen lämnar insamlingsstatistik och vi på Kavli vill uppmuntra konsumenter att fortsätta med detta beteende. Varje insamlad förpackning gör skillnad, säger Annicka.

Kavli som tillverkar och marknadsför Eriks såser har ställt sig bakom det branschgemensamma ”Plastinitiativet” som lanserades av DLF, där målsättningen är att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden och som omfattas av producentansvarsförordningen ska gå att materialutnyttja senast år 2025

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14