23948sdkhjf

Estrella märker förpackningen med klimatavtrycket

Estrella börjar märka förpackningarna till sina mest populära potatischips med klimatavtrycket. Estrella vill lyfta chipsens klimatresa och har därför tillsammans med CarbonCloud mätt klimatavtrycket hela vägen från jordbruk och råvaror till färdig chipspåse i butik. Klimatavtrycket anges i koldioxidekvivalenter.

Klimatavtrycket i hela produktionskedjan har kartlagts - allt från råvaror, produktion, kryddor, transporter och förpackningar.

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella.

– Att trycka siffran på påsen ökar transparensen gentemot konsument och går i linje med Estrellas initiativ Bara schyssta snacks som ska lyfta Estrellas hållbarhetsarbete.

CarbonCloud är ett Göteborgsbaserat företag sprunget ur forskning på Chalmers. De har byggt en onlineplatform där livsmedelsproducenter själva kan arbeta med sina produkters klimatavtryck. På plattformen finns aktörer som Oatly, WWF och Tenzing. Genom CarbonClouds verktyg kan livsmedelsproducenter se hur olika delar av produktkedjan påverkar klimatet.

– Efterfrågan på klimatmärkning och transparens har ökat både hos livsmedelsproducenter och konsumenter. Det är imponerande att se arbetet som Estrella har lagt ner på att kartlägga chipsens klimatresa. Vi är stolta över att samarbeta med ett så framåtblickande och klimatmedvetet företag med siktet inställt på en mer hållbar livsmedelsindustri. David Bryngelsson, CEO och Grundare på CarbonCloud.

Men är klimatavtrycket högt eller lågt?

– Det finns inga allmänna riktlinjer idag på vilka värden som anses höga eller låga. Att ta fram siffran hjälper oss som producent att se var i processen vi kan göra skillnad. Det man kan göra för att bilda sig en uppfattning är att sätta det i relation till andra livsmedel, säger Josefin Hugosson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078