23948sdkhjf

Hallå där Tom Johnsson!

Tom Johnsson, Business Development Manager PS Nordic Countries på DS Smith, deltar i panelen på PACK@Stage den 11 mars, med temat e-handelsförpackningar.

Hur kommer du i kontakt med e-handelsförpackningar i din roll på DS Smith?

Jag är verksam i DS Smiths e-handelsteam och leder e-handelsprojekt inom vårt affärsområde förpackningsservice. Bland annat med att lära vår säljorganisation att förstå vad övergången till cirkulär ekonomi innebär för våra e handels kunder och de förpackningslösningar vi skall ta fram. Vi kallar det cirkulära design principer.

Jag är även aktiv i arbetet med att stötta e handelskunder i deras utmaningar, där förutom hållbarhet handlar mycket just nu om automation. Har jobbat med e-handlare sedan 1998 så jag känner många i branschen.

Vad tror du om e-handels framtida utveckling? Kommer den fortsätta öka i samma takt som nu?
Pandemin gav ökad e-handel och klimatmålen gör att vi måste snabbt hitta modeller för cirkulär ekonomi vilken innebär att vi kommer i större grad att återanvänder produkter därför kommer Re-commerce (Second hand, renoverat ) att växa. Vi kommer behöv hålla produkter och material i användning längre helt enkelt.

Pandemin snabbade på visa branscher att skapa nya förutsättningar att göra affärer via nätet direkt. Tänker på att vi kommer nog inte se lika många bilhallar i framtiden utan köpa direkt på nätet och likaså lösningar för att sälja bostad utan traditionella visningar.

Framtiden kommer kräva hög innovations och utvecklingstakt med tydliga hållbarhetsambitioner  inom e-handel, tänker då leveranser med mindre luft, returer och så vidare.

Ni ska prata om förpackningar för e-handel. Ett kärt ämne för dig förstår jag. Hur är mognaden i Sverige inom detta område jämfört med andra länder du har erfarenhet av tycker du?
Kina står för hälften av världens totala e-handel, i Kina växer e-handeln med 40 procent per år och jag tror att hållbarhetsfrågan inte lyfts fram där så tydligt ännu. Dock tycker jag mig se en mognad i Sverige bland konsumenterna att vara mera medvetna om sina egna beteenden bland annat med retur och att återvinna förpackningar. Se bara på Qliros initiativ ”Retursmart” och Bower som tillsammans med flera stora företag erbjuder pant på förpackningar.

I Storbritannien har man också insett att tillgängligheten på papper för att tillverka förpackningar inte är en självklarhet längre med den takten vi idag producerar förpackningar och att man måste fortsätta återvinna förpackningar i ännu högre grad i framtiden.

Vem tycker du ska anmäla sig till PACK@Stage den 11 mars och varför?
Alla som har kopplingar till e-handeln för det är ett bra sätt att få en uppdatering från delar av branschen.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
Vårsol och att pandemin skall vara över innan sommaren.

Anmäl dig till PACK@Stage!

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095