23948sdkhjf

Orkla CO-2-bantar med R-PET

Orklas nya burkar för vitaminer och kosttillskott tillverkas numera helt igenom av återvunnen plast, R-PET.

Läs också: Chipspåsar med fossilfri plast

Ett viktigt led i Orklas strategi för bättre förpackningar är att ta fram fler förpackningar av återvunnen plast. Nur produceras alla förpackningar från Orkla-varumärkena Pharbio, Pikasol och Active Care av återvunnen plast.

Totalt rör det sig om en årlig klimatbesparing på drygt 17 ton koldioxidutsläpp, motsvarande nästan 900 bilresor mellan Haparanda och Ystad.

– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter. Samtidigt kan särskilt plastförpackningar ha en påverkan på miljön och klimatet. Därför är vi väldigt stolta över att nu kunna sätta en ny förpackning på marknaden där ledordet genom hela utvecklingsprocessen varit att förpackningen ska vara så klimatsmart som möjligt, säger Jessica Nithenius, Commercial Marketing Director på Orkla Care Sverige.

De nya förpackningarna är utvecklade vid Orklas anläggning i danska Ishøj och kommer att användas av Orklavarumärken i hela Europa. Först ut i Sverige är varumärkena Pharbio, Pikasol och Active Care, som säljs på apotek och i dagligvaruhandeln.

Läs också: Såpa nu i återvunnen förpackning

Även nya produktlanseringar från varumärket Gevita får de nya förpackningarna under hösten. Totalt rör det sig om 27 olika produkter som nu får de nya förpackningarna.

De nya burkarna består av 100 procent återvunnen plast (R-PET) och har även gjorts tunnare för att minska materialåtgången och genomskinliga för att underlätta återvinningen. Burkarna får även nya etiketter, nu gjorda av biobaserad plast. Locken är dock till en början fortfarande av vanlig plast, då de kvalitetskrav som ställs på locken inte ännu uppnåtts med andra material.

För att göra burkarna mer yteffektiva och minska utsläpp vid transporter är formen rektangulär. Även produktionen av de nya burkarna blir mer klimatsmart.

Ungefär 80 procent mindre energibehov krävs för produktionen av burkarna av återvunnen plast jämfört med burkar av ny plast. Orkla är först i Sverige med att lansera ordinarie sortiment i fyrkantiga, yteffektiva burkar i återvunnen plast.

Läs också: Grumme nytt märke hos PantaPå

Under 2021 ska hela Gevita-sortimentet och även Husk gå över till de nya förpackningarna av återvunnen plast, vilket innebär att nästan samtliga Orklas burkar för vitaminer och kosttillskott för de varumärken som säljs på den svenska marknaden innefattas.

– Vår förhoppning är att vi inom en snar framtid kan ha ett slutet återvinningssystem för den här typen av förpackningar, precis som det finns för saft- och läskflaskor av PET. På så sätt skulle vi på ett enkelt och smart sätt skapa ett cirkulärt system som minimerar påverkan på miljö och klimat, säger Jessica Nithenius.

Om Orklas förpackningsmål

Orklakoncernens mål för de förpackningar koncernens varumärken sätter på marknaden till år 2025:

– 100 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara

– Minst 75 procent av alla förpackningar ska baseras på återvunnet material

– Minst 50 procent av alla plastförpackningar ska komma från återvunnet- eller förnybart material.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.283