23948sdkhjf

Pandemin föder nya konsumentbeteenden i e-handeln

35 procent har börjat e-handla nya typer av produkter enligt Postnord

Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig. Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla.

Tre av tio svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade. 35 procent av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott och 44 procent i den äldsta konsumentgruppen (65-79 år).

Det visar Postnords senaste kvartalsrapport E-barometern.

Rapporten visar också att sex av tio svenskar undviker aktivt att gå in i fysiska butiker till följd av coronapandemin.

 I Postnords flöden har de dagliga volymerna varit uppe på mycket höga nivåer. Samtidigt som hemleveranserna har ökat, har också antalet försändelser till ombud blivit fler. Paketen som anländer till ombuden ligger också allt kortare tid och väntar på sin mottagare.

– Vi vet inte exakt vad det beror på att konsumenterna hämtar sina paket snabbare. Men sannolikt finns det en koppling till att fler jobbar hemifrån och därmed har större frihet att gå till sitt ombud när det passar. Tidigare var fler bundna till att hämta sina paket på väg hem från arbetet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094