23948sdkhjf

Ny information på förpackningar

Upfield inför information om klimatpåverkan på 100 miljoner förpackningar i slutet av 2021

Upfield inför information om klimatpåverkan på 100 miljoner paket av sina växtbaserade produkter i slutet av 2021. Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut om klimatpåverkan av de livsmedel de väljer.

Läs också: Ica och Rise i nytt samarbete

Under de kommande månaderna planerar Upfield att rulla ut märkningen på sina ledande varumärken däribland Flora, Becel och ProActiv.

Enligt en rapport som släpptes förra året påverkas konsumentbeteendet positivt av information om klimatpåverkan i samband med köpbeslut. När konsumenterna kan göra direkta jämförelser mellan olika livsmedelsgrupper väljer de livsmedel med lägre klimatpåverkan.

Konsumenter tenderar att underskatta klimatpåverkan från de livsmedel de äter, så att informera och inspirera dem att välja livsmedel som inte bara är hälsosammare, utan också mer hållbara, är ett avgörande steg i övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem.

– Dagens märkning av livsmedel förser konsumenterna med mycket viktig information om ingredienser, hälsofördelar, allergener, lagring och användning. Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat, säger Dr Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, Upfield.

Läs också: Hon blir hållbarhetschef i Stora Enso

– Detta initiativ kommer att stödja övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem, genom att ge fullständig öppenhet som en viktig drivkraft för hållbara livsmedelsval. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu.

Efter en förstudie 2016 gav Upfield i uppdrag till den schweiziska hållbarhetsrådgivningsorganet Quantis att självständigt bedöma klimatpåverkan av hela kretsloppet på Upfields produkter. Resultaten publicerades i en peer-granskad studie i International Journal of Life Cycle Assessment.

Studien, som genomfördes på 21 marknader i Europa och Nordamerika, fann att Upfields växtbaserade margariner i genomsnitt har 70% mindre klimatavtryck, använder hälften av mängden vatten och upptar 2/3 mindre mark än mejerismör.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109