23948sdkhjf

En branschprofil har gått ur tiden

Dr. Reinhard Ulbrich, tidigare Business Director för DuPonts Cyrel flexoklichéer i Europa, har gått ur tiden. Han blev 89 år.

Dr. Ulbrich var mycket känd i tryck- och förpackningsindustrin världen över och spelade en viktig roll i utvecklingen av flexotryck från att vara nästan en källarverksamhet till den högtekniska trycktekniken som den är idag. Många betraktar honom fortfarande som ”King of European Flexo”.

Efter att ha anslutit sig till DuPont i filmdivisionen Mylar i Schweiz i början av 1960-talet klättrade han vidare i karriären och flyttade till Düsseldorf 1969 som chef för företagets filmverksamhet i Tyskland. Efter ett kort mellanspel vid DuPont: s amerikanska huvudkontor i Wilmington, Delaware, återvände han till avdelningen för Foto Produkter i Frankfurt, Tyskland och tog till slut rollen som affärschef för Cyrel-verksamheten 1982.

Flexotryck vid den tiden var väldigt styvmoderligt behandlat i tryckindustrin och DuPonts klichéer för flexotryck tillverkades alla i USA. Efter intensiv lobbyverksamhet och ödmjuk övertalning lyckades han till slut övertyga DuPont-ledningen om att installera en ny produktionslinje för Cyrel-klichéer i Frankfurt och anställde unga, entusiastiska trycktekniker och säljpersonal för att aggressivt växa verksamheten.

Dr. Ulbrichs sociala färdigheter var legendariska. Han beundrades och respekterades av alla. Som leverantör till branschen var han alltid redo att lyssna på sina kunders behov. De älskade att vara med honom och han förde värme och gemenskap till flexoindustrin. För sina många kollegor på DuPont var han mentor och vän och hans personal tyckte att han var lätt att arbeta med. Alltid full av nya idéer, hans "kunden kommer alltid först attityd" motiverade många att hitta nya sätt att tillgodose kundens behov.

Cyrel “Grand Prix” flexotrycktävling, som arrangerades över hela Europa och senare i Asien under 1990-talet, var ett exempel på Reinhards kundfokuserade tänkande, som sammanförde flexo-tryckare, klichétillverkare och varumärkesägare från hela Europa för att fira excellens i flexografiskt tryck på kartonger, flexibla förpackningar och etiketter. Kända personligheter som Hans-Dietrich Genscher och astronauten Neil Armstrong förgyllde eventen med sin närvaro

Som född i Schlesien, då en del av Tyskland som idag tillhör Polen, riktade han sin uppmärksamhet österut efter Berlinmurens fall 1989. Han fokuserade på att växa flexotryck i före detta Östeuropeiska blocket och Ryssland, och många berömmer honom särskilt för att ha infört flexotryck där och hjälpt till att bygga ekonomin där efter revolutionen. Till och med efter att ha slutat på DuPont reste Dr. Ulbrich ofta till Moskva och hjälpte till att introducera flexotryckkurser vid Russian Academy of Printing i Moskva, som förärade honom titeln Hedersdoktor.

På grund av att Coronavirus restriktioner för närvarande förhindrar stora sammankomster, avser hans familj, vänner och kollegor att hålla ett minnesevenemang någon gång under hösten i Frankfurt, i äkta Reinhard-stil, för att tacka för hans liv och prestationer.

Dr. Ulbrich lämnar efter sig Katrin, hans fru under många år och hans två döttrar, Barbara och Caroline samt barnbarn Alicia och Gabriel. Vi framför våra mest uppriktiga kondoleanser för deras förlust.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109