23948sdkhjf

Så effektiviserar du din e-handel

Samtidigt som många företag just nu går på knäna växer e-handeln.

 ITO PallPacks försäljningschef Tommy Johansson tipsar om vad företag som arbetar med e-handel bör tänka på.
– Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden, säger han.

Vad borde små och mellanstora e-handelsföretag som packar sina varor manuellt tänka på?

– Det finns oändligt många varianter av paketeringslinjer, packmaskiner, och lösningar där ute eftersom det finns oändligt många olika kunder med olika produkter, kapacitet, tidtjuvar och så vidare. Jag skulle gärna säga att det fanns en ”one size fits all”-lösning, men så är det inte. Det är också därför vi gör allt från 2D- och 3D-design till verklig anläggning.

– Traditionellt sett har ingången till effektivisering varit en stand-alone packmaskin, till exempel en bandningsmaskin, tejpmaskin, påsförpackningsmaskin eller liknande. Men att hitta rätt packmaskin är inte så enkelt som många tror. Det gäller att se till en mängd olika variabler, från förpacknings-emballage: vad passar bäst till vår produkt, till hur ser det ut i morgon och vad företagets kunder förväntar sig.


Vad gäller när du har större volymer?
– Där ligger vår specialitet. Det gäller att titta på inflödet och utflödet på lagret och hitta rätt automationsgrad. Ska jag vara helt ärlig så finns det väldigt många som tänker på tidstjuvarna, alltså hur de kan spara in arbetskraft. Men det som vi ofta tittar på är hur det går att använda de anställda mer effektivt. Ergonomiska förpackningsprocesser kräver tankeverksamhet. Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden och kräver att man sätter sig in i processerna. Förstår man hur processerna fungerar så är 90 procent av jobbet löst. Det är därför vi alltid startar där!

Om jag har en e-handel, vad ska jag börja med att göra?
– Börja med att kontakta en expert. De flesta har ungefär samma problem, de får in varor på sitt lager och de ska skicka ut varor från lagret. Däremellan finns det många tidstjuvar. Jag skulle vilja peka på tre saker som det blir alltmer fokus på. Först sorteringsbanor – många kan spara mycket pengar på att göra sorteringen år transportbolagen själva eftersom postbolagen tar betalt för det. Det kräver samtidigt mycket tid att både sätta etiketter på paket och sortera dem efter rätt destination på postort eller land.

– Det andra är att förstå hur viktigt ergonomi är – både för ökad effektivitet och för att undvika tunga lyft. Och även om det inte är tunga saker som du lyfter så står du där åtta timmar per dag och då blir det ofta fel. Det är en ineffektiv process på så många olika plan. Att designa packstationer med höj- och sänkbart bord och ha allt nödvändigt material inom en armlängds avstånd ger snabbt vinst på alla områden. Sist men inte minst så har det blivit mer fokus på emballage.

Hur då?
 – Fler börjar tänka på totalkostnaden, och inte bara vad gäller emballage men också på hur förpackningen ser ut. Vad tycker våra kunder om? Vad är mest effektivt? En normal slitslåda och tejpning är en vanlig ingångsbiljett för e-handelsbolag, men den har sina begränsningar eftersom den inte är så stark i toppen där själva tejpen sitter. Samtidigt krävs det ofta mycket fyllnadsmaterial för att få fram en säker förpackning till kunden och det kostar också mycket i längden!

– Vissa väljer därför att se på andra typer av förpackningar som tråg med limmat topplock, andra väljer papptråg med lock och bandning. Bandning kräver lite förbrukningsmaterial och är billigt, samtidigt är det bra för miljön! Så det är allt mer fokus på totalkostnaden och då tänker jag inte bara på kostnad per kartong, men också att ha kundens förväntningar i fokus. Det är en bransch med låg lojalitet, och alla slåss om samma slutkunder och detta gör att e-handlarna måste tänka på alla steg i processen, hela vägen fram till slutkundens dörr.

Artikeln är en del av vårt tema om Case story.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078