23948sdkhjf

Så effektiviserar du din e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Samtidigt som många företag just nu går på knäna växer e-handeln.

 ITO PallPacks försäljningschef Tommy Johansson tipsar om vad företag som arbetar med e-handel bör tänka på.
– Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden, säger han.

Vad borde små och mellanstora e-handelsföretag som packar sina varor manuellt tänka på?

– Det finns oändligt många varianter av paketeringslinjer, packmaskiner, och lösningar där ute eftersom det finns oändligt många olika kunder med olika produkter, kapacitet, tidtjuvar och så vidare. Jag skulle gärna säga att det fanns en ”one size fits all”-lösning, men så är det inte. Det är också därför vi gör allt från 2D- och 3D-design till verklig anläggning.

– Traditionellt sett har ingången till effektivisering varit en stand-alone packmaskin, till exempel en bandningsmaskin, tejpmaskin, påsförpackningsmaskin eller liknande. Men att hitta rätt packmaskin är inte så enkelt som många tror. Det gäller att se till en mängd olika variabler, från förpacknings-emballage: vad passar bäst till vår produkt, till hur ser det ut i morgon och vad företagets kunder förväntar sig.


Vad gäller när du har större volymer?
– Där ligger vår specialitet. Det gäller att titta på inflödet och utflödet på lagret och hitta rätt automationsgrad. Ska jag vara helt ärlig så finns det väldigt många som tänker på tidstjuvarna, alltså hur de kan spara in arbetskraft. Men det som vi ofta tittar på är hur det går att använda de anställda mer effektivt. Ergonomiska förpackningsprocesser kräver tankeverksamhet. Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden och kräver att man sätter sig in i processerna. Förstår man hur processerna fungerar så är 90 procent av jobbet löst. Det är därför vi alltid startar där!

Om jag har en e-handel, vad ska jag börja med att göra?
– Börja med att kontakta en expert. De flesta har ungefär samma problem, de får in varor på sitt lager och de ska skicka ut varor från lagret. Däremellan finns det många tidstjuvar. Jag skulle vilja peka på tre saker som det blir alltmer fokus på. Först sorteringsbanor – många kan spara mycket pengar på att göra sorteringen år transportbolagen själva eftersom postbolagen tar betalt för det. Det kräver samtidigt mycket tid att både sätta etiketter på paket och sortera dem efter rätt destination på postort eller land.

– Det andra är att förstå hur viktigt ergonomi är – både för ökad effektivitet och för att undvika tunga lyft. Och även om det inte är tunga saker som du lyfter så står du där åtta timmar per dag och då blir det ofta fel. Det är en ineffektiv process på så många olika plan. Att designa packstationer med höj- och sänkbart bord och ha allt nödvändigt material inom en armlängds avstånd ger snabbt vinst på alla områden. Sist men inte minst så har det blivit mer fokus på emballage.

Hur då?
 – Fler börjar tänka på totalkostnaden, och inte bara vad gäller emballage men också på hur förpackningen ser ut. Vad tycker våra kunder om? Vad är mest effektivt? En normal slitslåda och tejpning är en vanlig ingångsbiljett för e-handelsbolag, men den har sina begränsningar eftersom den inte är så stark i toppen där själva tejpen sitter. Samtidigt krävs det ofta mycket fyllnadsmaterial för att få fram en säker förpackning till kunden och det kostar också mycket i längden!

– Vissa väljer därför att se på andra typer av förpackningar som tråg med limmat topplock, andra väljer papptråg med lock och bandning. Bandning kräver lite förbrukningsmaterial och är billigt, samtidigt är det bra för miljön! Så det är allt mer fokus på totalkostnaden och då tänker jag inte bara på kostnad per kartong, men också att ha kundens förväntningar i fokus. Det är en bransch med låg lojalitet, och alla slåss om samma slutkunder och detta gör att e-handlarna måste tänka på alla steg i processen, hela vägen fram till slutkundens dörr.

Håll dig uppdaterad med Packnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

Glad sommar!

Packmarknaden/Packnet önskar alla läsare en varm, skön och avkopplande sommar och semester.

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Treform Packaging gör storaffär

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdagar).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

Arkiv

Undersökning visar: 1 av 5 förpackningar kastas i hushållssoporna

Ny hållbar packprodukt

Kan certifikat öka plaståtervinning?

NIVEA ansluter sig till PantaPå 

Stororder till Automationsteknik

HÅLLBARHET
Första fossilfria PP-etiketten

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Ny treskiktsliner – från världens modernaste kartongmaskin

Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Smarta sensorer säkrar driften på massafabriken

"Skatt kan styra mot ökad cirkularitet"

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Smurfit Kappa har lanserat en innovativ, hållbar ny förpackning som håller frysta och kylda livsmedel färska genom hela leveranskedjan.

Förpackningsjätte uppgraderar sina miljömål

"Ny affärsmodell för wellpappförpackningar"

Logistikfastighet byggs i Borås

Födelsedagskalas: Yumi fyller 5 år

"Brist på helhetsperspektiv"

Dagligvaruhanden rusade i maj

Avvecklar en av tre produktionslinjer

Förpackning i tiden

Ny VD i Paper Province

Södra får nygammal vd

14 MSEK beviljat till biomaterialprojekt

Paulig övergår till koldioxidneutrala lastpallar

Ny VD för Märkas AB

LEDAREN
I pandemins klor

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Solectro utökar med cobotar

Säkrare leveranser med digitala lås

Se alla Företagens egna nyheter

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Bra sommer från Vangby!

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Lasersvetsning av plast

DS Smith lanserar ECO Bowl

DS Smith bidrar i Covid-19-krisen

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Bygg en hållbar cirkel

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Testning av icke-metalliska material i hårda miljöer

Lasersvetsning av plast

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

FKUR etablerar ett nytt lager i Norrköping

Stå bättre pall med bord i papp

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Sänd till en kollega

0.109