23948sdkhjf

Inspiration i digitaltryckets tecken

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

– Jag älskar lågkonjunkturer! Det säger Jan-Olof Jungersten, VD för HP Indigos största återförsäljare i Europa, Visutech i Mölndal

Visutech stod som värd för PACK@lunch förra veckan som samlade drygt ett fyrtiotal deltagare. Det var något större frånfälle än normalt då ett 60-tal var anmälda. Troligtvis hade några valt att stanna hemma på grund av den oro som finns för Coronavirus-smittan. Det var självklart ett samtalsämne även bland de deltagare som infunnit sig, men än så länge är det business as usual, var den allmänna uppfattningen.

Packmarknadens lunchmötes koncept PACK@lunch har nu samlat över 3 000 deltagare sedan starten för tre år sedan och varje år träffas hundratals professionella i förpackningskedjan för att utbyta tankar och idéer och inhämta ny kunskap. Allt under värdskap av ett branschföretag och ledning av Pack@lunchs ständige moderator och inspiratör Per-Stefan Gersbro.

– Som få andra event i marknaden lyckas PACK@lunch alltid skapa en atmosfär av dialog som ger alla deltagare chans att ställa frågor. Man behöver inte vara initierad eller ha stora förkunskaper för att ha behållning av Pack@lunch. Tanken är ju att man ska lära sig något nytt, något man inte tidigare hade koll på, säger Per-Stefan.

Jan-Olof Jungersten, inledde som värd för Visutechs PACK@lunch med att avslöja att han älskar när det blir långkonjunktur. Den enkla förklaringen är att då måste företag förändra sig för att överleva.

– Transformationer sker i lågkonjunkturer. När allt tuffar på och man tjänar pengar finns inget behov eller incitament till förändring. Varför ändra ett vinnande koncept?

Jan-Olof syftar på digitaltrycket som efter den senaste finanskrisen 2008 fick sitt egentliga genombrott. Jakten på alla typer av kostnader som binder kapital och fokus på just in time ökade. Digitaltrycket har sedan fortsatt sin positiva utveckling som en teknik för att möta snabbrörliga konsumtionsmönster med allt kortare produktserier och livslängd på produkter.

Nu är digitaltrycket på väg in i en ny fas där det kan utgöra en konkurrensfördel för den som lär sig att utnyttja tekniken. Ännu återstår mycket att bli upptäckt med digitaltryck. Bara fantasin sätter gränserna, menar Jan-Olof, och ännu är det många beslutsfattare i varumärkesledet som inte vet vilka möjligheter som finns med digitaltryck.

– Vi riktar därför alltmer av vår marknadsföring direkt till varumärkesproducerande företag. Det är i första hand dem vi vill informera för att sedan kunna peka på våra kunder utrustade med tekniken att hjälpa dem. Några av de mest uppmärksammade och framgångsrika produktkampanjerna görs idag av ledande varumärken med digital tryckteknik från HP Indigo. Nutella, Fazer, Aqua d´Or, Marianne och Coca Cola.

– Marianne ökade exempelvis sin försäljning med 19 % under de första fem månaderna 2019 jämfört med 2018 genom en kampanj med namntryckta påsar. Det gjordes till Mariannes 70-års jubileum och sammanlagt 50 olika kvinnonamn för omkring 800 000 finska kvinnor trycktes med digitaltryck. För att kunna anpassa produktionen efter efterfrågan på olika namn användes digitaltryck.

HP Indigos tryckteknik gör det nu också i ökad utsträckning möjligt att trycka direkt på förpackningen istället för att ta omvägen av en etikett. HP Indigo lanserade i höstas en fullfjädrad produktionslinje för konvertering och digitaltryck av ståpåsar för korta till medellånga serier. HP Indigo började med tryck för etiketter, men har idag tryckpressar för både kartong och flexibla material på upp till 76 cm bredd.

Inbjuden att som kund berätta om fördelarna med HP Indigo var Eson Pac och dess Försäljnings- och marknadschef Niklas Bengtsson. Eson Pac har på senare år specialiserat sig på kartongkapslar, etiketter och bipacksedlar för läkemedelsförpackningar.

– Trenden i branschen är ökad komplexitet, mindre batcher, lanseringsorder och individualisering. Det är ett ökat tryck för snabbare time to market, för att kunna möta snabbt ökad efterfrågan på marknaden för ett visst läkemedel. Industri 4.0 gör behovet av digitaliserad data för e-handel, spårbarhet, kunders beteende etc allt mer betydelsefullt och kan lättare integreras med digital produktionskapacitet. Och till sist men inte minst kan man med digitaltryck begränsa spillkostnader i form av material, färg med mera som påverkar förpackningens miljöindex, säger Niklas Bengtsson.

– Att producera digitalt blir inte alltid billigare, men just när det kommer till time to market är tekniken oslagbar. Vi är på en resa tillsammans med våra kunder för att optimalt utnyttja tekniken och där finns mycket mer att hämta framöver. Inte minst när det kommer till säkerhetstryck och variabeltryck. För en kund lyckades vi tack vare vår digitaltryckteknik och kunskap om variabeltryck snabbt lösa leveransen av förpackningar för ett läkemedel till den ryska marknaden. Där har man infört serialisering, men inte på samma sätt som i EU, utan med en krypterad kod.

Eson Pac ägs av Nalka Invest (IKEA) och har produktionsanläggningar i Veddige, Södertälje, Åstorp och Köpenhamn och omsätter 575 miljoner kronor.
Efter ett kort kaffebreak bjöds på fördjupningar i digitaltryckets möjligheter av Visutechs medarbetare Anders Wulff och Peter Sjögren. Dagen avslutades med en visning av maskiner i Visutechs demolab.

Håll dig uppdaterad med Packnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

Glad sommar!

Packmarknaden/Packnet önskar alla läsare en varm, skön och avkopplande sommar och semester.

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Treform Packaging gör storaffär

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdagar).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

Arkiv

Undersökning visar: 1 av 5 förpackningar kastas i hushållssoporna

Ny hållbar packprodukt

Kan certifikat öka plaståtervinning?

NIVEA ansluter sig till PantaPå 

Stororder till Automationsteknik

HÅLLBARHET
Första fossilfria PP-etiketten

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Ny treskiktsliner – från världens modernaste kartongmaskin

Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Smarta sensorer säkrar driften på massafabriken

"Skatt kan styra mot ökad cirkularitet"

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Smurfit Kappa har lanserat en innovativ, hållbar ny förpackning som håller frysta och kylda livsmedel färska genom hela leveranskedjan.

Förpackningsjätte uppgraderar sina miljömål

"Ny affärsmodell för wellpappförpackningar"

Logistikfastighet byggs i Borås

Födelsedagskalas: Yumi fyller 5 år

"Brist på helhetsperspektiv"

Dagligvaruhanden rusade i maj

Avvecklar en av tre produktionslinjer

Förpackning i tiden

Ny VD i Paper Province

Södra får nygammal vd

14 MSEK beviljat till biomaterialprojekt

Paulig övergår till koldioxidneutrala lastpallar

Ny VD för Märkas AB

LEDAREN
I pandemins klor

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Solectro utökar med cobotar

Säkrare leveranser med digitala lås

Se alla Företagens egna nyheter

Bra sommer från Vangby!

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Lasersvetsning av plast

DS Smith lanserar ECO Bowl

DS Smith bidrar i Covid-19-krisen

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Bygg en hållbar cirkel

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Testning av icke-metalliska material i hårda miljöer

Lasersvetsning av plast

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

FKUR etablerar ett nytt lager i Norrköping

Stå bättre pall med bord i papp

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Ideal SmartCamera från Balluff!

Sänd till en kollega

0.157