23948sdkhjf

Pantkampanj ska öka återvinningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola går ut med sitt hittills största pantinitiativ. 4000 butiker ska aktiveras i kampanjen.

Coca-Cola i Sverige nu ut med en riksomfattande kampanj och initierar mängder av samarbeten i syfte att få fler att panta. I samband med kampanjen lanserar Coca-Cola nya flasketiketter med budskapet att panta flaskan igen.

I samarbete med kunder och partners aktiverar Coca-Cola i Sverige 4 000 butiker och restauranger för att uppmuntra till ökad insamling. I tillägg sker mängder av samarbeten med bland annat ideella organisationer, dagligvaruhandeln, hotell, restauranger, caféer, bensinstationer och hotellkedjor.

Bland annat placeras drygt 1 000 mobila pantkärl ut för att förenkla att panta ”on-the-go”. Budskapet kommer också att aktiveras på flera av de största festivalerna under året och startade redan under melodifestivalturnén som besökts av drygt 100 000 personer.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Vi välkomnar alla typer av insamling och är glada att det kan göras i stor skala i många olika kanaler. Sverige har en insamlingsmodell i världsklass men för att kunna hålla den cirkulära loopen stängd behöver vi bli ännu bättre på att panta. Tillsammans med producenter och konsumenter kan vi jobba för att det ska bli verklighet, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Samarbetena som syftar till ökad insamling är en del av en bred marknadskampanj som kommer att synas i en mängd olika kanaler så som butikskommunikation, TV, bio, radio, utomhusannonsering och digitala kanaler.

– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin och tillsammans med medvetna partners och konsumenter kan vi göra skillnad. Vi genomför nu en mängd initiativ med bland annat mobila återvinningsstationer och världsunika etiketter för att verkligen nå ut med budskapet och uppmuntra till att panta, säger Samantha Walker, marknadschef på Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Bakgrunden till Coca-Colas pantkampanj är ett Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs ökad insamling och återvinning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvinningsindustrierna har fått ny vd

Rätt papper i påsen halverar klimatpåverkan

HÅLLBARHET
Forskare varnar: Kemikalier hinder mot cirkulär ekonomi

På Nytt Jobb
Ny VD i Fraunhofer

Almedalsveckan ställs in

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan, onsdagar och fredagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Antalis säljs till japansk jätte

Arkiv

Toyota Material Handling permitterar

Design
Ta chansen, nu sista chansen

Ecoleans aseptikteknik firar framgångar

På Nytt Jobb
Chef för Packaging Solutions

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Bioplasternas organisation starkt kritisk till expertrapport

Nytt snabbtest Covid-19, CE-godkänt

Utbildas för att styra framtidens robotar

AR Packaging integrerar polsk konverterare

Donerar 10 miljoner euro

Höjda priser i spåren på Corona

Siegwerk och Flint Group inför pristillägg på alla lösningsmedelsbaserade färger och lacker.

TEKNIK
Upptäck misstänkt sjuka i entrén

Regeringen lägger krokben för småföretagen

– Företagen sätter värde på sänkta arbetsgivaravgifter, men i övrigt finns en skepsis mot regeringens krispaket som innehåller en rad brister, säger Sanna Arnfjorden Wadström, VD i Svensk Industriförening Sinf.

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

Förpackningar viktiga i krisen

MSB listar samhällsviktiga yrkeskategorier

Flyttar till november

På Nytt Jobb
Illig inför delat vd-skap

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Miljoner till hållbart livsmedelssystem

LRF erbjuder 8 000 jobb under krisen

HP Indigo med digitalt metallfärgstryck

Livsmedelsföretagens åtgärdslista till regeringen

100 000 nya Amazonjobb i spåren av corona

Corona får Danone att stänga i Solna

Audi kläs av PET-flaskor

PulPac rekryterar

Åsa Domeij: Lagstiftarna bör lära av historien

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Hallå där Amanda Persson!

Se alla Företagens egna nyheter

Vi kalibrerar era mätdon som vanligt

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Lasersvetsning av plast

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

Bläckstråleskrivaren Linx 10

Minskade stopptider och ökad lönsamhet

Busch Vacuum Solutions

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Nytt nummer av INSIDE!

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Optisk identifiering – effektivt och smidigt!

RFID - till vilken nytta?

Stor energibesparing med centralvakuum i förpackningsprocess

Spårbarhet i mat- och dryckesindustrin är ett måste!

Tool ID - Optimal användning av verktyg!

Förmontering av lagerhöljen i cylinderhuvudet är viktigt!

Balluff Integration Support - alltid nära dig!

Produktionsmaskinerna "pratar ihop sig"

Smartlight-system från Balluff - här passar dem!

Hål i locket gör succé i Saudiarabien

Termiska flödesvakter, när är de viktiga?

Kontrollera närvaron och placering av nitar!

Ecol Studios komposterbarhetsprov AKREDITERATS

Sänd till en kollega

0.125