23948sdkhjf

Pantkampanj ska öka återvinningen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola går ut med sitt hittills största pantinitiativ. 4000 butiker ska aktiveras i kampanjen.

Coca-Cola i Sverige nu ut med en riksomfattande kampanj och initierar mängder av samarbeten i syfte att få fler att panta. I samband med kampanjen lanserar Coca-Cola nya flasketiketter med budskapet att panta flaskan igen.

I samarbete med kunder och partners aktiverar Coca-Cola i Sverige 4 000 butiker och restauranger för att uppmuntra till ökad insamling. I tillägg sker mängder av samarbeten med bland annat ideella organisationer, dagligvaruhandeln, hotell, restauranger, caféer, bensinstationer och hotellkedjor.

Bland annat placeras drygt 1 000 mobila pantkärl ut för att förenkla att panta ”on-the-go”. Budskapet kommer också att aktiveras på flera av de största festivalerna under året och startade redan under melodifestivalturnén som besökts av drygt 100 000 personer.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Vi välkomnar alla typer av insamling och är glada att det kan göras i stor skala i många olika kanaler. Sverige har en insamlingsmodell i världsklass men för att kunna hålla den cirkulära loopen stängd behöver vi bli ännu bättre på att panta. Tillsammans med producenter och konsumenter kan vi jobba för att det ska bli verklighet, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Samarbetena som syftar till ökad insamling är en del av en bred marknadskampanj som kommer att synas i en mängd olika kanaler så som butikskommunikation, TV, bio, radio, utomhusannonsering och digitala kanaler.

– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin och tillsammans med medvetna partners och konsumenter kan vi göra skillnad. Vi genomför nu en mängd initiativ med bland annat mobila återvinningsstationer och världsunika etiketter för att verkligen nå ut med budskapet och uppmuntra till att panta, säger Samantha Walker, marknadschef på Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Bakgrunden till Coca-Colas pantkampanj är ett Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs ökad insamling och återvinning.

Håll dig uppdaterad med Packnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

Glad sommar!

Packmarknaden/Packnet önskar alla läsare en varm, skön och avkopplande sommar och semester.

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Treform Packaging gör storaffär

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdagar).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

Arkiv

Undersökning visar: 1 av 5 förpackningar kastas i hushållssoporna

Ny hållbar packprodukt

Kan certifikat öka plaståtervinning?

NIVEA ansluter sig till PantaPå 

Stororder till Automationsteknik

HÅLLBARHET
Första fossilfria PP-etiketten

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Ny treskiktsliner – från världens modernaste kartongmaskin

Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Smarta sensorer säkrar driften på massafabriken

"Skatt kan styra mot ökad cirkularitet"

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Smurfit Kappa har lanserat en innovativ, hållbar ny förpackning som håller frysta och kylda livsmedel färska genom hela leveranskedjan.

Förpackningsjätte uppgraderar sina miljömål

"Ny affärsmodell för wellpappförpackningar"

Logistikfastighet byggs i Borås

Födelsedagskalas: Yumi fyller 5 år

"Brist på helhetsperspektiv"

Dagligvaruhanden rusade i maj

Avvecklar en av tre produktionslinjer

Förpackning i tiden

Ny VD i Paper Province

Södra får nygammal vd

14 MSEK beviljat till biomaterialprojekt

Paulig övergår till koldioxidneutrala lastpallar

Ny VD för Märkas AB

LEDAREN
I pandemins klor

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Solectro utökar med cobotar

Säkrare leveranser med digitala lås

Se alla Företagens egna nyheter

Bra sommer från Vangby!

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Lasersvetsning av plast

DS Smith lanserar ECO Bowl

DS Smith bidrar i Covid-19-krisen

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Bygg en hållbar cirkel

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Testning av icke-metalliska material i hårda miljöer

Lasersvetsning av plast

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

FKUR etablerar ett nytt lager i Norrköping

Stå bättre pall med bord i papp

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Ideal SmartCamera från Balluff!

Sänd till en kollega

0.095