23948sdkhjf

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Ica Nära Sillerud är den första butiken bland de större matkedjorna att testa ett obemannat koncept. Det har gjorts tillsammans med innovationshubben Ica X och Region Värmland. Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i pilottestet.

Det här har varit ett fullskaligt labbtest. Det räcker med att blicka ut i världen för att veta att det här är en del av framtiden och som vi på något sätt kommer att ha, men då gäller det att göra det på ett Ica-mässigt sätt med fokus på kunden, säger Rikard Ohlin, handlare hos Ica Nära Sillerud, till Fri Köpenskap.

Butiken har haft öppet som vanligt kl 09.00-18.00 men kl 06.00-09.00 och 18.00 till midnatt har personalen gått hem och butiken övergått till att bli en obemannad butik.

Det har gått fantastiskt bra och vi har lärt oss otroligt mycket. Den kundgrupp som sticker ut mest är åldrarna 17-23 där försäljningen ökat med 30 procent, vilket är mycket intressant eftersom det är en kundgrupp som vi på landsbygden har väldigt svårt att attrahera, konstaterar Rikard Ohlin.

Testet avslutas på lördag den 29 februari för att gå in i ett analysstadium.

Det känns lite konstigt att sluta nu när folk på allvar börjar vänja sig. Jag vill inte gå händelserna i förväg men magkänslan är väldigt bra. Det har verkligen gett effekter, konstaterar Rikard Ohlin.

Snittköpen under den obemannade tiden har legat på omkring 150 kronor vilket är jämförbart med normal försäljning och ibland rör det sig om riktigt stora kundkorgar. Vissa dagar har kundunderlaget ökat med runt 30-40 procent och förutom unga är försäljningseffekten tydlig bland förbipasserande.

– Och då ska man ha i åtanke att omkring 50 procent av de förbipasserande är helt nya kunder som troligen inte kunnat handla i butiken tidigare eftersom öppettiderna inte passat dem, berättar Rikard Ohlin entusiastiskt.

Kunderna har loggat in med hjälp av bank-id och under testets gång har en väktare stått utanför butiken och varit behjälplig med frågor.

Det har varit väldigt bra att ha väktarens ögon och öron och det är något vi behöver titta på i nästa steg. Om vi ska fortsätta, hur ska det se ut helt obemannat. Det här testet har öppnat många dörrar på vägen men har också inneburit hundratals fler frågor.

Dessa frågor ska nu analyseras och få sina svar.

– Det går inte att bara sätta upp all teknik på väggen och tro att allt sköter sig själv, utan det finns många olika scenarion som vi behöver ha lösningar för. Hur gör vi till exempel om någon ramlar inne i butiken, hur ska kassalösningen se ut och hur kan man logga in utan mobilt bank-id? Magkänslan säger att det här kommer att bli riktigt bra men först ska det analyseras ordentligt.

Rikard Ohlins förhoppning är att vara inne i fas två innan sommaren. Det är heller inte osannolikt att fler butiker kan börja pilottesta konceptet.

– Processen måste få ta sin tid, men intresset är jättestort bland mina kollegor med en spännvidd över hela landet. Traditionellt brukar vi vilja sätta ut fler pilotbutiker i olika geografiska lägen och i olika storlekar för att dra ännu mer lärdom om hur det fungerar i olika förhållanden.

Vad tror du om konceptet i större butiker?

– Om man blickar utåt har de exempelvis i Norge testat detta i större butiker och då i en del av butikerna. Sedan har ju många större butiker redan generösa öppettider i dag men i vissa geografiska lägen kan det säkert vara intressant. Det finns inget som säger att detta bara kan vara aktuellt för mindre butiker.

Hur tror du att man kan förbättra denna lösning på sikt?

– En sak som vore intressant är att titta på hur man skulle kunna knyta olika ombudskap till det här. Det finns väl ingen klar lösning men tankarna far i huvudet. Rent tekniskt är det ju möjligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109