23948sdkhjf

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica Nära Sillerud är den första butiken bland de större matkedjorna att testa ett obemannat koncept. Det har gjorts tillsammans med innovationshubben Ica X och Region Värmland. Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i pilottestet.

Läs också: Pressbyrån öppnar obemannat

Det här har varit ett fullskaligt labbtest. Det räcker med att blicka ut i världen för att veta att det här är en del av framtiden och som vi på något sätt kommer att ha, men då gäller det att göra det på ett Ica-mässigt sätt med fokus på kunden, säger Rikard Ohlin, handlare hos Ica Nära Sillerud, till Fri Köpenskap.

Butiken har haft öppet som vanligt kl 09.00-18.00 men kl 06.00-09.00 och 18.00 till midnatt har personalen gått hem och butiken övergått till att bli en obemannad butik.

Det har gått fantastiskt bra och vi har lärt oss otroligt mycket. Den kundgrupp som sticker ut mest är åldrarna 17-23 där försäljningen ökat med 30 procent, vilket är mycket intressant eftersom det är en kundgrupp som vi på landsbygden har väldigt svårt att attrahera, konstaterar Rikard Ohlin.

Testet avslutas på lördag den 29 februari för att gå in i ett analysstadium.

Det känns lite konstigt att sluta nu när folk på allvar börjar vänja sig. Jag vill inte gå händelserna i förväg men magkänslan är väldigt bra. Det har verkligen gett effekter, konstaterar Rikard Ohlin.

Snittköpen under den obemannade tiden har legat på omkring 150 kronor vilket är jämförbart med normal försäljning och ibland rör det sig om riktigt stora kundkorgar. Vissa dagar har kundunderlaget ökat med runt 30-40 procent och förutom unga är försäljningseffekten tydlig bland förbipasserande.

– Och då ska man ha i åtanke att omkring 50 procent av de förbipasserande är helt nya kunder som troligen inte kunnat handla i butiken tidigare eftersom öppettiderna inte passat dem, berättar Rikard Ohlin entusiastiskt.

Kunderna har loggat in med hjälp av bank-id och under testets gång har en väktare stått utanför butiken och varit behjälplig med frågor.

Det har varit väldigt bra att ha väktarens ögon och öron och det är något vi behöver titta på i nästa steg. Om vi ska fortsätta, hur ska det se ut helt obemannat. Det här testet har öppnat många dörrar på vägen men har också inneburit hundratals fler frågor.

Dessa frågor ska nu analyseras och få sina svar.

– Det går inte att bara sätta upp all teknik på väggen och tro att allt sköter sig själv, utan det finns många olika scenarion som vi behöver ha lösningar för. Hur gör vi till exempel om någon ramlar inne i butiken, hur ska kassalösningen se ut och hur kan man logga in utan mobilt bank-id? Magkänslan säger att det här kommer att bli riktigt bra men först ska det analyseras ordentligt.

Rikard Ohlins förhoppning är att vara inne i fas två innan sommaren. Det är heller inte osannolikt att fler butiker kan börja pilottesta konceptet.

– Processen måste få ta sin tid, men intresset är jättestort bland mina kollegor med en spännvidd över hela landet. Traditionellt brukar vi vilja sätta ut fler pilotbutiker i olika geografiska lägen och i olika storlekar för att dra ännu mer lärdom om hur det fungerar i olika förhållanden.

Vad tror du om konceptet i större butiker?

– Om man blickar utåt har de exempelvis i Norge testat detta i större butiker och då i en del av butikerna. Sedan har ju många större butiker redan generösa öppettider i dag men i vissa geografiska lägen kan det säkert vara intressant. Det finns inget som säger att detta bara kan vara aktuellt för mindre butiker.

Hur tror du att man kan förbättra denna lösning på sikt?

– En sak som vore intressant är att titta på hur man skulle kunna knyta olika ombudskap till det här. Det finns väl ingen klar lösning men tankarna far i huvudet. Rent tekniskt är det ju möjligt.

Håll dig uppdaterad med Packnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

Glad sommar!

Packmarknaden/Packnet önskar alla läsare en varm, skön och avkopplande sommar och semester.

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Treform Packaging gör storaffär

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdagar).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

Arkiv

Undersökning visar: 1 av 5 förpackningar kastas i hushållssoporna

Ny hållbar packprodukt

Kan certifikat öka plaståtervinning?

NIVEA ansluter sig till PantaPå 

Stororder till Automationsteknik

HÅLLBARHET
Första fossilfria PP-etiketten

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Ny treskiktsliner – från världens modernaste kartongmaskin

Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Smarta sensorer säkrar driften på massafabriken

"Skatt kan styra mot ökad cirkularitet"

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Smurfit Kappa har lanserat en innovativ, hållbar ny förpackning som håller frysta och kylda livsmedel färska genom hela leveranskedjan.

Förpackningsjätte uppgraderar sina miljömål

"Ny affärsmodell för wellpappförpackningar"

Logistikfastighet byggs i Borås

Födelsedagskalas: Yumi fyller 5 år

"Brist på helhetsperspektiv"

Dagligvaruhanden rusade i maj

Avvecklar en av tre produktionslinjer

Förpackning i tiden

Ny VD i Paper Province

Södra får nygammal vd

14 MSEK beviljat till biomaterialprojekt

Paulig övergår till koldioxidneutrala lastpallar

Ny VD för Märkas AB

LEDAREN
I pandemins klor

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Solectro utökar med cobotar

Säkrare leveranser med digitala lås

Se alla Företagens egna nyheter

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Bra sommer från Vangby!

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Lasersvetsning av plast

DS Smith lanserar ECO Bowl

DS Smith bidrar i Covid-19-krisen

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Bygg en hållbar cirkel

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Testning av icke-metalliska material i hårda miljöer

Lasersvetsning av plast

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

FKUR etablerar ett nytt lager i Norrköping

Stå bättre pall med bord i papp

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Sänd till en kollega

0.109