23948sdkhjf

Lanserar helt ny mässa

En ny mässa kommer att se dagens ljus i år - Nordic Food Industry. Vi har talat med affärsutvecklare Annika Persson på Svenska Mässan om varför Sverige behöver en ny mässa fokuserad på livsmedelsindustrin.

Den nya mässan Nordic Food Industry vill ta ett helhetsgrepp kring livsmedelsindustrin och de utmaningar som branschen har med särskilt fokus på produktion och förädling och med temaområden som digitalisering och automation, produkt- och processutveckling samt smarta förpackningslösningar och resurseffektiva fyllningstekniker.

Läs också: Sverige vill lätta på mässornas restriktioner

— Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största bransch och här kommer det att ske stora investeringar framöver. Det gör Sverige till en väldigt attraktiv marknad och det finns flera utländska huvudmän och leverantörer som är duktiga på livsmedelsproduktion och som nu följer vad som händer i Sverige. Det är en otroligt spännande industri, säger Annika Persson affärsutvecklare hos Svenska Mässan.

Mässan kommer att gå parallellt med de två industrimässorna ProcessTeknik och Scanautomatic.

— Det finns flera gemensamma nämnare mellan de olika mässorna. Här finns redan på plats starka leverantörer som kan leverera bra lösningar till livsmedelsindustrin.

Målgruppen för den nya mässan är bred och Annika hoppas att allt från personer inom forskning och utveckling eller hållbarhetsansvariga till livsmedelstekniker ska hitta till mässan.

Läs också: Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

— VI hoppas att den här mötesplatsen ska föra samman förädlingskedjan inom livsmedelsindustrin men att man också passar på att benchmarka mot andra branscher som ligger i framkant och som besöker ProcessTeknik och Scanautomatic.

När de tre mässorna kombineras kommer besökare från branschen lätt att hitta lösningar på sina utmaningar inom till exempel automation eller pumpar. Sedan finns det andra delar där Nordic Food Industry kommer att tillföra andra utställare som är specifik för livsmedelsproduktionen till exempel ugnar eller sanitet. Det är en viktig del för ge den helhet som Annika och hennes kollegor vill uppnå.

— För att locka hela livsmedelsbranschen och skapa de mötesplatser som branschen behöver så behöver vi utveckla Nordic Food Industry som ett eget varumärke.

Även om det är många månader kvar innan portarna slås upp i oktober i år pågår redan nu ett intensivt arbete med planering av innehåll. Flera huvudpunkter är klara men mer kommer längre fram. Redan idag är det spikat att det bland annat blir ett innovationstorg som ska inspirera till nya lösningar. Det kommer även finnas möjlighet för små och medelstora företag att lära sig mer om finansiering för att utveckla sina verksamheter. Ett annat exempel är matchmaking mellan startup-bolag och etablerade livsmedelsföretag. Dessutom blir det många olika typer av seminarier och eventuellt en fördjupande livsmedelskonferens.

— Det man i branschen vill se mer av är innovationerna runt hörnet, vad är det som kommer. Drivkrafter med bäring på hållbarhet, klimatet och vad konsumenterna stoppar i sig är viktiga delar för de förändringar som kommer att drivas igenom i livsmedelsindustrin. Företagen vill veta hur de kan möjliggöra den här utvecklingen på ett energieffektivt och hållbart sätt, förklarar Annika.

För att fylla mässan med ett bra och relevant innehåll finns flera parter med i planeringen. Det är forskningsinstitutet Rise, Livsmedelsföretagen, Livsmedelsföreningen, Automation Region, det strategiska innovationsprogrammet PiiA, processindustriell IT och automation samt Sweden Food Arena som är en nationell arena där aktörer inom livsmedelsbranschen samverkar för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor.

Det finns alltså många anledningar för den som har det minsta intresse av framtidens livsmedelsproduktion att boka in ett besök i Göteborg 6–8 oktober 2020.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062