23948sdkhjf

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak lanserar den första virtuella marknaden för livsmedels- och dryckestillverkare. Lanseringen görs under World Economic Forum i Davos där Tetra Pak deltar och tillsammans med sin partner IT-företaget Mirakl, för att diskutera lanseringens inverkan på F&B-sektorn (Food & Beverage).

Tyskland är det första land som marknaden lanseras i under januari 2020, och utrullningen sker sedan successivt i utvalda länder i Europa och därefter globalt. Marknaden är den första fullskaliga virtuella marknadsplatsen för F&B-sektorn och kommer att innebära ökad tillgänglighet, utbud och snabbhet för kunder att göra inköp av produkter.

Marknadsplatsen kommer initialt att innehålla mer än 300 000 reservdelar och förbrukningsvaror från Tetra Pak och och ytterligare 200 000 produkter för underhåll, reparation och drift från utvalda partner, vilket ger kunderna tillgång till en stor mängd produkter.

Lanseringen utökar drastiskt vad Tetra Pak kan erbjuda sina kunder. Marknadsplatsen, tillgänglig 24/7 kommer att ha flera leverantörer som säljer produkter inom Kontroll&Säkerhet, Industriförnödenheter, Rengöringslösningar och andra viktiga områden för F&B-produktion. Antal och variation av produkter kommer att fortsätta växa i takt med att fler leverantörer ansluter sig till marknaden.

Klara Svedberg, VP, Part and Consumables på Tetra Pak kommenterar;
– Detta är en helt ny modell och sätt att göra affärer för vår bransch. För första gången har vi en digital F&B-marknadsplats i vår hand. Detta kommer att förändra vårt sätt att betjäna våra kunder genom att ansluta F&B-producenter till ledande partner världen över. Genom att förenkla och påskynda processer kommer den virtuella marknaden att göra inköp mer kostnadseffektivt via en one-stop-shop-lösning. Vi välkomnar våra kunder att dra full nytta av denna plattform och ser fram emot att höra vad de tycker.

Phillipe Corrot, VD för Mirakl säger:
– Marknadsplatser tar över e-handelsvärlden. Det handlar om att skapa en shoppingdestination där köpare kan få allt de behöver. F&B-branschen behöver en plattform som gör att den kan komma ikapp med andra sektorer, och kombinationen av Tetra Paks oöverträffade F&B-expertis och våra digitala lösningar gör att vi kan förbättra sättet F&B-producenter gör affärer.

Iris Schmeckthal, VD, LAT & SGF GmbH/Schmeckthal Group, en av leverantörerna på Tetra Paks marknadsplats säger:
– Marknadsplatsen kombinerar på ett utomordentlig sätt ett högkvalitativt företag med modern teknik. Schmeckthal valde att samarbeta med Tetra Pak i deras marknadsinitiativ eftersom det är en spännande möjlighet för oss att växa i nya områden.

Håll dig uppdaterad med Packnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

Glad sommar!

Packmarknaden/Packnet önskar alla läsare en varm, skön och avkopplande sommar och semester.

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Treform Packaging gör storaffär

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdagar).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

Arkiv

Undersökning visar: 1 av 5 förpackningar kastas i hushållssoporna

Ny hållbar packprodukt

Kan certifikat öka plaståtervinning?

NIVEA ansluter sig till PantaPå 

Stororder till Automationsteknik

HÅLLBARHET
Första fossilfria PP-etiketten

Åkerlund & Rausing städar i namnfloran

Anrika Åkerlund & Rausing samlar nu sina många varumärken och företagsnamn under ett och samma namn – AR Packaging.

Ny treskiktsliner – från världens modernaste kartongmaskin

Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Smarta sensorer säkrar driften på massafabriken

"Skatt kan styra mot ökad cirkularitet"

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Smurfit Kappa har lanserat en innovativ, hållbar ny förpackning som håller frysta och kylda livsmedel färska genom hela leveranskedjan.

Förpackningsjätte uppgraderar sina miljömål

"Ny affärsmodell för wellpappförpackningar"

Logistikfastighet byggs i Borås

Födelsedagskalas: Yumi fyller 5 år

"Brist på helhetsperspektiv"

Dagligvaruhanden rusade i maj

Avvecklar en av tre produktionslinjer

Förpackning i tiden

Ny VD i Paper Province

Södra får nygammal vd

14 MSEK beviljat till biomaterialprojekt

Paulig övergår till koldioxidneutrala lastpallar

Ny VD för Märkas AB

LEDAREN
I pandemins klor

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Solectro utökar med cobotar

Säkrare leveranser med digitala lås

Se alla Företagens egna nyheter

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Bra sommer från Vangby!

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Lasersvetsning av plast

DS Smith lanserar ECO Bowl

DS Smith bidrar i Covid-19-krisen

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Bygg en hållbar cirkel

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Testning av icke-metalliska material i hårda miljöer

Lasersvetsning av plast

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

FKUR etablerar ett nytt lager i Norrköping

Stå bättre pall med bord i papp

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Sänd till en kollega

0.125