23948sdkhjf

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Burktillverkaren Ardagh visar upp nya exempel på avancerad prägling av dryckesburkar. Nu återigen i samarbete med belgiska bryggerijätten AB Inbev för ölsorten Jupiler.

I det senaste exemplet har Jupilers klassiska räfflor som vertikala stapelliknande fördjupningar från glasflaskan efterliknats på burken med mycket hög precision. Ardagh har utvecklat en förfinad teknik och verktyg som nu gör det möjligt för varumärkesägare att på ett högst raffinerat sätt profilera sitt varumärke även med burkens design.

Den nya burken är en uppdatering och förfining av den första framgångsrika burkdesignen som Ardagh gjorde för Jupiler 2014 på 33 cl och 50 cl burkar och som fick stort genomslag i såväl försäljning som varumärkesidentitet på den belgiska marknaden. Den nya designens räfflade yta ger förutom ett starkt igenkännande även en funktionell egenskap. En undersökning gjord av AB Inbev (ABI) och Diabatix, ett belgiskt företag specialiserat på termiska egenskaper, visar att ölen i den nya burken håller sig kall längre till följd av den minskade kontaktytan mellan burken och handen.

Men att åstadkomma den avancerade ytkonstruktionen är inte för vem som helst. Så här säger Product Application Manager i Ardagh Group’s European Metal division, John Reed;
– Att pressa en design till en burkvägg som bara är 0,1 mm tjock, måste göras på ett korrekt sätt och i rätt områden. Det finns ingen handbok för detta, bara erfarenheterna under de senaste 15 åren med att använda präglingsteknologi. En kritisk aspekt av denna teknik är att ju större området som ska präglas, desto grundare och mindre väl definierat är det tryck som skapats av verktyget – vilket gjorde längden och djupet på räfflorna i den nya Jupiler-designen till en betydande utmaning.

Ett första steg vid utvecklingen av den nya designen var att dela upp räfflorna i korta sektioner, men för att uppnå det nödvändiga djupet av prägling, var man tvungen att gå tillbaka till ritbordet och till Ardaghs verktygsleverantör för att ändra hur präglingsverktyget skärs ut. Resultatet blev ett verktyg som kunde kombinera både skärpa och djup för att skapa en präglad burk vars detaljer i ännu högre grad reflekterar det utseende som Jupilers räfflade glas har och tillfredsställer ABI: s hålla-sig-kall-längre-koncept.

Vid lackningen av burkens dekor har man dessutom valt att förstärka höjdskillnaden i burkens räfflor genom att lämna fördjupningar i naken ren aluminium som kontrasterar mot den intensivt röda färgen som är Jupilers signum.

Enligt John Reed är intresset för prägling pånyttfött, särskilt bland bryggerier.
– Bryggare letar efter sätt att skapa premiumprofil för sina öl. Innovationerna från produktutvecklingen med Jupiler ger oss fördelar på ett större plan. Det ger oss möjlighet att ta en ny titt på prägling för att med ny kunskap och teknik i bagaget skapa mer komplicerade mönster för en stark profil som står ut i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På Nytt Jobb
Ny vice VD i Walki

Nytt initiativ för plast i cirkulation

Tar förnybart sugrör till marknaden

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

Sulapac i partnerskap med Quadpack

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Paptic lanseras på bred front

Arkiv

Satsar på tillverkning av bioplast

De delar på 10 miljoner kronor

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Lexit Group bjuder till mässa

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nya guidelines för återvinningsbarhet

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Plus

Återvinner plast från organiskt avfall

FTI: Sätt miljönyttan i fokus

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, publicerar idag en rapport om framtidens insamlings- och återvinningssystem.

PLA bryter ny mark

Biobaserat och bionedbrytbart

Ny tungviktare från Omron

Ny låda för matleveranser direkt till dörren

Returkartong får ny vd

Dryckesjätten satsar på rPET

Ny kakförpackning har blivit återvinningsbar

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Returpack välkomnar Coca-Cola-initiativ 

Ny terminal i Ryssland

Lina Bergström slutar som vd för ÅI

Lösvikt framtidens trend?

Svensk sensorteknik kan halvera antalet transporter

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är den här – vår nya multisensor!

Wellplast AB söker två projektsäljare

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Future Materials Catapult Center

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Hållbar paketering stärker potatismärke

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Unika material ger ESD-skydd åt känsliga produkter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Sänd till en kollega

0.112