23948sdkhjf

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Burktillverkaren Ardagh visar upp nya exempel på avancerad prägling av dryckesburkar. Nu återigen i samarbete med belgiska bryggerijätten AB Inbev för ölsorten Jupiler.

I det senaste exemplet har Jupilers klassiska räfflor som vertikala stapelliknande fördjupningar från glasflaskan efterliknats på burken med mycket hög precision. Ardagh har utvecklat en förfinad teknik och verktyg som nu gör det möjligt för varumärkesägare att på ett högst raffinerat sätt profilera sitt varumärke även med burkens design.

Den nya burken är en uppdatering och förfining av den första framgångsrika burkdesignen som Ardagh gjorde för Jupiler 2014 på 33 cl och 50 cl burkar och som fick stort genomslag i såväl försäljning som varumärkesidentitet på den belgiska marknaden. Den nya designens räfflade yta ger förutom ett starkt igenkännande även en funktionell egenskap. En undersökning gjord av AB Inbev (ABI) och Diabatix, ett belgiskt företag specialiserat på termiska egenskaper, visar att ölen i den nya burken håller sig kall längre till följd av den minskade kontaktytan mellan burken och handen.

Men att åstadkomma den avancerade ytkonstruktionen är inte för vem som helst. Så här säger Product Application Manager i Ardagh Group’s European Metal division, John Reed;
– Att pressa en design till en burkvägg som bara är 0,1 mm tjock, måste göras på ett korrekt sätt och i rätt områden. Det finns ingen handbok för detta, bara erfarenheterna under de senaste 15 åren med att använda präglingsteknologi. En kritisk aspekt av denna teknik är att ju större området som ska präglas, desto grundare och mindre väl definierat är det tryck som skapats av verktyget – vilket gjorde längden och djupet på räfflorna i den nya Jupiler-designen till en betydande utmaning.

Ett första steg vid utvecklingen av den nya designen var att dela upp räfflorna i korta sektioner, men för att uppnå det nödvändiga djupet av prägling, var man tvungen att gå tillbaka till ritbordet och till Ardaghs verktygsleverantör för att ändra hur präglingsverktyget skärs ut. Resultatet blev ett verktyg som kunde kombinera både skärpa och djup för att skapa en präglad burk vars detaljer i ännu högre grad reflekterar det utseende som Jupilers räfflade glas har och tillfredsställer ABI: s hålla-sig-kall-längre-koncept.

Vid lackningen av burkens dekor har man dessutom valt att förstärka höjdskillnaden i burkens räfflor genom att lämna fördjupningar i naken ren aluminium som kontrasterar mot den intensivt röda färgen som är Jupilers signum.

Enligt John Reed är intresset för prägling pånyttfött, särskilt bland bryggerier.
– Bryggare letar efter sätt att skapa premiumprofil för sina öl. Innovationerna från produktutvecklingen med Jupiler ger oss fördelar på ett större plan. Det ger oss möjlighet att ta en ny titt på prägling för att med ny kunskap och teknik i bagaget skapa mer komplicerade mönster för en stark profil som står ut i segmentet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125