23948sdkhjf

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Burktillverkaren Ardagh visar upp nya exempel på avancerad prägling av dryckesburkar. Nu återigen i samarbete med belgiska bryggerijätten AB Inbev för ölsorten Jupiler.

I det senaste exemplet har Jupilers klassiska räfflor som vertikala stapelliknande fördjupningar från glasflaskan efterliknats på burken med mycket hög precision. Ardagh har utvecklat en förfinad teknik och verktyg som nu gör det möjligt för varumärkesägare att på ett högst raffinerat sätt profilera sitt varumärke även med burkens design.

Den nya burken är en uppdatering och förfining av den första framgångsrika burkdesignen som Ardagh gjorde för Jupiler 2014 på 33 cl och 50 cl burkar och som fick stort genomslag i såväl försäljning som varumärkesidentitet på den belgiska marknaden. Den nya designens räfflade yta ger förutom ett starkt igenkännande även en funktionell egenskap. En undersökning gjord av AB Inbev (ABI) och Diabatix, ett belgiskt företag specialiserat på termiska egenskaper, visar att ölen i den nya burken håller sig kall längre till följd av den minskade kontaktytan mellan burken och handen.

Men att åstadkomma den avancerade ytkonstruktionen är inte för vem som helst. Så här säger Product Application Manager i Ardagh Group’s European Metal division, John Reed;
– Att pressa en design till en burkvägg som bara är 0,1 mm tjock, måste göras på ett korrekt sätt och i rätt områden. Det finns ingen handbok för detta, bara erfarenheterna under de senaste 15 åren med att använda präglingsteknologi. En kritisk aspekt av denna teknik är att ju större området som ska präglas, desto grundare och mindre väl definierat är det tryck som skapats av verktyget – vilket gjorde längden och djupet på räfflorna i den nya Jupiler-designen till en betydande utmaning.

Ett första steg vid utvecklingen av den nya designen var att dela upp räfflorna i korta sektioner, men för att uppnå det nödvändiga djupet av prägling, var man tvungen att gå tillbaka till ritbordet och till Ardaghs verktygsleverantör för att ändra hur präglingsverktyget skärs ut. Resultatet blev ett verktyg som kunde kombinera både skärpa och djup för att skapa en präglad burk vars detaljer i ännu högre grad reflekterar det utseende som Jupilers räfflade glas har och tillfredsställer ABI: s hålla-sig-kall-längre-koncept.

Vid lackningen av burkens dekor har man dessutom valt att förstärka höjdskillnaden i burkens räfflor genom att lämna fördjupningar i naken ren aluminium som kontrasterar mot den intensivt röda färgen som är Jupilers signum.

Enligt John Reed är intresset för prägling pånyttfött, särskilt bland bryggerier.
– Bryggare letar efter sätt att skapa premiumprofil för sina öl. Innovationerna från produktutvecklingen med Jupiler ger oss fördelar på ett större plan. Det ger oss möjlighet att ta en ny titt på prägling för att med ny kunskap och teknik i bagaget skapa mer komplicerade mönster för en stark profil som står ut i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Juiceflaska av 100 % rPET

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

Nyhetsbrev

K 2019: Klara, färdiga - K

Arkiv

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

2

Innovativ sampackning

Empack gick av stapeln

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Cobotarna kommer starkt

Pris till Strand Packaging

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Sänd till en kollega

0.107