23948sdkhjf

Flextrus partner i ny tortilla-förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Den Santa Maria tortilla-förpackning som vi tidigare i veckan rapporterade om har utvecklats av Santa Maria i samarbete med Flextrus, ett företag inom AR Packaging-koncernen, med huvudkontor i Lund.

Livsmedelskoncernen Paulig, i vilken varumärket Santa Maria ingår, och Flextrus har sedan länge ett fruktsamt samarbete inom förpackningsutveckling, med målet att utveckla förpackningar som skyddar produkterna och minimerar dess miljöpåverkan. Den nya förpackningen för Santa Maria´s tortilla har vari en av de större utmaningarna.

Ingrid Lidbäck, Group Marketing Manager på Flextrus förklarar varför.

– Det är inte lätt att utveckla ett material för förpackning av mjuka tortilla, särskilt inte Santa Maria´s eftersom deras tortilla är tillverkade utan konserveringsmedel. Detta betyder att de är mer känsliga; om de inte packas i en noggrant testad och optimerad förpackning kommer de att mögla. Så efter ungefär ett och ett halvt år fyllt med många tester av olika lockfilmer och basbanor, är äntligen rätt materialkombination här.

Flextrus Försäljningschef Mattias Söderholm instämmer.

– Det ligger mycket utvecklingsarbete bakom den nya tortillaförpackningen. Vi har gemensamt gjort ett bra jobb för att få detta att hända. Flera avdelningar och olika kompetensområden har varit starkt engagerade i projektet för att se till att leverera en bra förpackning för konsumenten.

Den nya förpackningen är gjord av en lockfilm baserad på blekt papper som är belagt med skräddarsytt barriärmaterial för att säkerställa tortillas hållbarhet och därmed minimera matavfall. Basbanan är en kombination av miljöanpassad plast för att säkerställa produktskydd med effektiv materialanvändning. Eftersom förpackningen nu är baserad på papper, som är en förnybar källa, minskas koldioxidavtrycket med 35% * i jämförelse med den tidigare förpackningen. Och att ersätta plast med papper innebär att Santa Maria kommer att minska sin plastförbrukning med 150 ton per år.

Den nu lanserade förpackningen är en bra prestation, men båda parter arbetar hårt för att hitta en ännu smartare lösning. Anders Jonebring, FoU-direktör på Paulig säger:

– Denna nya förpackning för vår tortilla är en viktig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vi fortsätter dock att sträva efter ännu större och hållbara innovationer. Vi undersöker redan lösningar som kommer att göra våra förpackningar ännu bättre. Men idag firar vi 150 ton mindre plast per år och vill tacka vår leverantör Flextrus för deras bidrag till att göra detta.

* Jämförelse gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet (Miljöinstitutet)

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Juiceflaska av 100 % rPET

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

Nyhetsbrev

K 2019: Klara, färdiga - K

Arkiv

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

2

Innovativ sampackning

Empack gick av stapeln

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Cobotarna kommer starkt

Pris till Strand Packaging

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Sänd till en kollega

0.122