23948sdkhjf

Hållbarhetsrapport visar stora framsteg

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak North Europe redovisar i ett komplement till företagets globala hållbarhetsrapport för 2019, åtgärder, investeringar och ambitioner kopplat till sin hållbarhetsresa.

– Årets hållbarhetsrapport visar på många områden där Tetra Pak gjort stora framsteg. Särskilt på den nordeuropeiska marknaden där förnybara material och hållbarhet står högt på agendan för både konsumenter och våra kunder, säger Berit Hoffmann, Marketing Director på Tetra Pak North Europe.

– Till exempel står Skandinavien, Storbritannien och Baltikum för över 80% av den europeiska försäljningen av helt förnybara kartongförpackningar. Vi ser att detta är marknader där man bryr sig om förpackningens klimatpåverkan och att man väljer Tetra Pak för att leverera de förpackningslösningar som krävs.

I årets rapport presenterar Tetra Pak ett antal punkter som bidragit till ett mer hållbart och cirkulärt samhälle. Till exempel har man:

– Investerat 80 miljoner euro i utveckling av papperssugrör, korkar och andra lösningar som ersätter fossila plastsugrör från 2019 till 2021. Dessa innovationer blir nu en integrerad del av Tetra Paks hållbara förpackningsportfölj.

– Sålt 545 miljoner Tetra Rex Bio-based förpackningar i Nordeuropa under 2018, vilket är mer än 80% av den europeiska försäljningen av helt förnybara kartongförpackningar.

– Kommit en god bit på vägen för att möta sitt mål om minskade koldioxidutsläpp till 2020. Tetra Pak har sparat in en kumulativ total på 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter sedan 2010, sett över hela värdekedjan

– Engagerat sig i Ellen MacArthur Foundation New Plastics Economy

– Visat ett fortsatt stort engagemang för cirkulära lösningar genom återvinningspartnerskap med företag som Veolia, för att skapa bättre förutsättningar för återvinning av dryckeskartong världen över.

Tetra Pak har investerat 20 miljoner euro sedan 2012 för insamlings- och återvinningsinfrastrukturer globalt, samt skapat 45 nya roller inom företaget för att stödja och förbättra insamling och återvinning av kartonger.

- Under mina 20 år på Tetra Pak har hållbarhet alltid varit kärnan i vårt löfte att bevara det goda. Idag innefattar det löftet både mat, människor och miljö, säger Mario Abreu, VP Sustainability. Rapporteringsprocessen ser till att vi håller fokus på våra åtaganden både internt och externt, och vi har lärt oss mycket på vägen - särskilt vikten av partnerskap och fullständig öppenhet och transparens.

– Avslutningsvis visar en rad livscykelanalyser för Europa, som genomfördes av en tredje part 2018, att kartongförpackningar orsakar nästan tre gånger mindre koldioxidutsläpp än plast* , vilket i många fall bekräftar kartongens plats som den mest klimatsmarta förpackningslösningen sett till koldioxidutsläpp. I genomsnitt innehåller en 200 ml Tetra Pak kartong sex gånger mindre plast än en plastflaska av motsvarande storlek**.

Fotnot:

* Siffrorna jämför en Tetra Rex 1-liters kartong, som har 32 CO2-ekvivalenter per 1000 liter, jämfört med en 1136 ml HDPE-flaska, med 88,6 CO2-ekvivalenter, enligt LCA-beräkningen

** 200 ml Tetra Brik-kartong (fylld med 189 ml) med sugrör innehåller 2 g plast jämfört med 12,5 g i en plastflaska av motsvarande storlek för kall mjölk

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Juiceflaska av 100 % rPET

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

Nyhetsbrev

K 2019: Klara, färdiga - K

Arkiv

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

2

Innovativ sampackning

Empack gick av stapeln

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Cobotarna kommer starkt

Pris till Strand Packaging

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Sänd till en kollega

0.156