23948sdkhjf

Ecolean in på den mexikanska marknaden

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Ecolean fortsätter att lägga marknad efter marknad under sina fötter. Nu senast lanserar det mexikanska mejeriföretaget Alpura sin matlagningssås Media Creama i Ecolean Air Aseptic-förpackningar. Ecolean har därmed för första gången etablerat sig som förpackningsleverantör i Mexiko.

Ecolean med huvudkontor i Helsingborg är ett unikt svenskt förpackningsföretag på många sätt. Inte bara är dess förpackningskoncept unikt. Det är också unikt i det avseendet att all produktion av såväl maskinsystem som förpackningar går på export. Förpackningarna har ännu inte lyckats charma något svenskt mejeriföretag, även om marknadstester har gjorts.

Alpura är det marknadsledande mejeriföretaget i Mexiko och tar nu de första stegen att använda det unika förpackningskonceptet från Ecolean med tillhörande maskinsystem för aseptiska produkter. De använder Ecolean Air Aseptic i två förpackningsstorlekar, 125 ml och 200 ml, för matlagningssåsen Media Creama. En basprodukt som används av miljontals människor och säljs i alla dagligvarukanaler över hela landet.

Alejandra Villarreal, Marketing Director på Alpura. kommenterar valet av förpackning.

– På Alpura arbetar vi alltid med att sätta konsumenten först. Vi är kända för innovationer och kvalitet - inte bara på produktnivå utan även för att ge konsumenterna en storartad upplevelse. Vi testade flera olika förpackningstyper och Ecolean var perfekt för det ger samma kvalitetsupplevelse som Alpura-konsumenter är vana vid och och har förtroende för.

Enligt Alpura, som processar cirka 3,5 miljoner liter mjölk per dag och säljer mer än 100 sorters olika produkter, föll valet på Ecoleans aseptiska flexibla förpackning för att den är lätt att använda och har liten miljöpåverkan.

– Vår förpackning gör det enkelt att laga mat, eftersom den är lätt att öppna, hälla upp ur och förvara, och det finns ingen anledning att oroa sig för spill. Bara öppna och greppa det luftfyllda handtaget för att hälla upp produkten. Den står upp och kan därför enkelt ställas på bänken utan spill. Förpackningen hjälper också till att minska matsvinn eftersom den kan bli helt platt, vilket hjälper till att använda varje sista droppe produkt, säger Anna Annerås, Marketing Director, Ecolean.

Alejandra Villarreal igen:

– Det är viktigt att Alpura levererar bekvämlighet till konsumenternas hushåll med våra produkter och Ecoleans aseptiska flexibla förpackning gör just detta. Vi är glada att ha startat ett unikt och innovativt samarbete som hjälper konsumenterna till den bästa matlagningsupplevelsen.

Förutom lätt att använda är Ecolean-förpackningen lätt i sig själv. Förpackningen väger nästan bara hälften så mycket som många jämförbara traditionella förpackningstyper och innehåller upp till 35% krita. Detta innebär mindre användning av råvaror som sparar energi under produktion, transport och avfallshantering, menar Ecolean.

– Ecolean är stolt över att det ska vara lätt i alla delar av processen, säger Andreas Jeppsson, Regional Director, Americas på Ecolean. Vi är stolta över att arbeta med Alpura och introducera Ecolean på den mexikanska marknaden. Nu kommer konsumenterna att uppleva fördelarna med våra lätta och enkla att använda-förpackningar med Alpura Media Crema hemma i sin kök.

Ecoleans fyllningsmaskin EL4 +, som tillverkar 125 ml och 200 ml förpackningar, använder dessutom ett minimum av resurser. Kapaciteten har, jämfört med föregångaren EL4, ökat med 33 % och fyller nu upp till 12 000 portionsförpackningar per timme, allt inom samma fotavtryck.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PACK@lunch besöker Göteborg på fredag

Pizza Hut testar vegansk topping och rund kartong

En fjärde maskin tas i drift

På Nytt Jobb
Rollco förstärker

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Juiceflaska av 100 % rPET

Nyhetsbrev

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Arkiv

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

K 2019: Klara, färdiga - K

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

Bobin i wellpapp? Självklart!

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Sänd till en kollega

0.133