23948sdkhjf

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

PACK POINT NORDIC gick av stapeln i förra veckan och bjöd på många intressanta presentationer av såväl varumärkesägare som förpackningsföretag. Hela 17 talare fick chansen att presentera sitt budskap kort och koncist på 10 minuter, därefter följde en utfrågning av talarna med hjälp av frågor från en publik som verkligen var på alerten.

Packmarknaden och Livsmedelsföreningen bjöd åter igen in till dialog om förpackningsfrågor mellan varumärkesägare, handel och förpackningsföretag. Drygt 200 personer hade hörsammat uppmaningen och begett sig till Courtyard by Marriot denna härliga vårdag i maj. Till konferensen hör en utställning med närmare ett 20-tal företag, där det minglades i myllret av deltagare i pauserna.

Moderatorerna Packmarknadens Marcus Petersson och Per-Stefan Gersbro lotsade deltagarna igenom programmet, som innehöll temarubrikerna Hållbarhet, Material, Design & Funktion samt Trender, efter det att inledningstalande Gemma Spence från Omnicon Media Group berättat hur man bäst tacklar e-handelsjättarnas algoritmer för att lyckas med sin e-handel.

– Det blev en dag med värdefull kunskap förmedlad, möten mellan kollegor i branschen och intressanta diskussioner, där olika ståndpunkter fördes fram. Men som någon uttryckte det. 'Jag har massor med ny kunskap med mig hem, men om jag blivit klokare vet jag inte - snarare tvärtom!' Innebörden av detta är väl att det inte finns en lösning eller en sanning för alla applikationer. Svaret är snarare: Det beror på. För att göra rätt val i varje situation behövs ett helhetstänkande och expertkunskaper om alla delar i förpackningens värdekedja, säger Per-Stefan Gersbro.

– Slutsatsen av detta är att förpackningskonferenser som PACK POINT NORDIC fyller ett aldrig sinande kunskapsbehov. Förpackningsvalet styrs också av värderingsfrågor, inte minst om vad som är bäst för miljön, så det är en ständigt pågående evaluering av ingående värden i förpackningskedjan. Därför är vi tillbaka med en ny spännande heldagskonferens om förpackningar den 28 maj nästa år på samma plats - Courtyard by Marriott på Kungsholmen, säger Marcus Petersson.

Att nästa års konferens förläggs till ett senare datum i maj beror på att nästa år går både Interpack och drupa i maj. Två mastodontmässor som lockar besökare från hela världen, så även Sverige.

– Vi hoppas att på nästa års PACK POINT NORDIC även kunna återge en del av den rykande färska tekniska utveckling som presenteras på mässorna. Så om man inte har haft möjlighet att själv vara där eller hunnit med att fånga upp alla nyheter, lovar vi en bra sammanfattning av det viktigaste på PACK POINT NORDIC, säger Marcus Petersson.

– Avslutningsvis vill vi tacka alla som var med och bidrog till årets konferens. Våra partner, deltagarna och alla 17 talare. Vi är stolta över att få genomföra denna konferens med Sveriges ledande nätverk för professionella i livsmedelsindustrin- Livsmedelsföreningen - och ser fram emot fortsatt gott samarbete med alla våra partner till konferensen, säger Per-Stefan Gersbro.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sluten cirkel på PACK@lunch

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Syntegon Technology det nya namnet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Italienska maskiner tappar mark i Ryssland

Arkiv

Träfibrer ger billigt elektriskt ledande material

Årets första PACK@lunch idag

Årets matbluff – alla finalisterna

Mackmyras dom ska omprövas

Delar ut återanvändningsbara biokompositlock

Design
Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Duni omorganiserar

TEKNIK
Växla material utan maskinrengöring

Design
Let's Twist It Up!

TEKNIK
Ny kodskivare för släta blanka ytor

Ny grafisk identitet

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

På Nytt Jobb
Ny VD i Flint Group Flexographic

Smurfit Kappa efter förra veckans explosion - UPPDATERAD

Finlands sak är vår - snart strejk igen och svenska företag berörs

Nytt monomaterial för torrsoppor

Ny medlem i 4evergreen

Brand hos pappersbruket

Huhtamäki köper i Sydafrika

SUP med återvunnen PE

KUKA öppnar i Danmark

132 punkter i klimatpolitisk handlingsplan

Produkt återkallas på grund av förpackning

På Nytt Jobb
Ny vice VD i Walki

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Sundström ett finskt Lejon

Biobaserat och bionedbrytbart

PLA bryter ny mark

Se alla Företagens egna nyheter

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

DS Smith presenterar Easy Ad på Euroshop

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

DS Smith ansluter till 4evergreen

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul och ett Gott Nytt År!

Enkel tillgång till effektiv verktygshantering, går det?

ISO 17025 - Ackrediterad testning av skyddsbeläggningar

Balluff tar dig ett steg närmare IIot!

Snart är den här – vår nya multisensor!

Wellplast AB söker två projektsäljare

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Sänd till en kollega

0.219