23948sdkhjf

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

PACK POINT NORDIC gick av stapeln i förra veckan och bjöd på många intressanta presentationer av såväl varumärkesägare som förpackningsföretag. Hela 17 talare fick chansen att presentera sitt budskap kort och koncist på 10 minuter, därefter följde en utfrågning av talarna med hjälp av frågor från en publik som verkligen var på alerten.

Packmarknaden och Livsmedelsföreningen bjöd åter igen in till dialog om förpackningsfrågor mellan varumärkesägare, handel och förpackningsföretag. Drygt 200 personer hade hörsammat uppmaningen och begett sig till Courtyard by Marriot denna härliga vårdag i maj. Till konferensen hör en utställning med närmare ett 20-tal företag, där det minglades i myllret av deltagare i pauserna.

Moderatorerna Packmarknadens Marcus Petersson och Per-Stefan Gersbro lotsade deltagarna igenom programmet, som innehöll temarubrikerna Hållbarhet, Material, Design & Funktion samt Trender, efter det att inledningstalande Gemma Spence från Omnicon Media Group berättat hur man bäst tacklar e-handelsjättarnas algoritmer för att lyckas med sin e-handel.

– Det blev en dag med värdefull kunskap förmedlad, möten mellan kollegor i branschen och intressanta diskussioner, där olika ståndpunkter fördes fram. Men som någon uttryckte det. 'Jag har massor med ny kunskap med mig hem, men om jag blivit klokare vet jag inte - snarare tvärtom!' Innebörden av detta är väl att det inte finns en lösning eller en sanning för alla applikationer. Svaret är snarare: Det beror på. För att göra rätt val i varje situation behövs ett helhetstänkande och expertkunskaper om alla delar i förpackningens värdekedja, säger Per-Stefan Gersbro.

– Slutsatsen av detta är att förpackningskonferenser som PACK POINT NORDIC fyller ett aldrig sinande kunskapsbehov. Förpackningsvalet styrs också av värderingsfrågor, inte minst om vad som är bäst för miljön, så det är en ständigt pågående evaluering av ingående värden i förpackningskedjan. Därför är vi tillbaka med en ny spännande heldagskonferens om förpackningar den 28 maj nästa år på samma plats - Courtyard by Marriott på Kungsholmen, säger Marcus Petersson.

Att nästa års konferens förläggs till ett senare datum i maj beror på att nästa år går både Interpack och drupa i maj. Två mastodontmässor som lockar besökare från hela världen, så även Sverige.

– Vi hoppas att på nästa års PACK POINT NORDIC även kunna återge en del av den rykande färska tekniska utveckling som presenteras på mässorna. Så om man inte har haft möjlighet att själv vara där eller hunnit med att fånga upp alla nyheter, lovar vi en bra sammanfattning av det viktigaste på PACK POINT NORDIC, säger Marcus Petersson.

– Avslutningsvis vill vi tacka alla som var med och bidrog till årets konferens. Våra partner, deltagarna och alla 17 talare. Vi är stolta över att få genomföra denna konferens med Sveriges ledande nätverk för professionella i livsmedelsindustrin- Livsmedelsföreningen - och ser fram emot fortsatt gott samarbete med alla våra partner till konferensen, säger Per-Stefan Gersbro.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PACK@lunch besöker Göteborg på fredag

Pizza Hut testar vegansk topping och rund kartong

En fjärde maskin tas i drift

På Nytt Jobb
Rollco förstärker

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Juiceflaska av 100 % rPET

Nyhetsbrev

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Arkiv

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

K 2019: Klara, färdiga - K

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

Bobin i wellpapp? Självklart!

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Sänd till en kollega

0.238