23948sdkhjf

En vecka kvar till Pack Point Nordic

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

Det är några exempel på aktuella frågeställningar som adresseras på den årliga konferensen Pack Point Nordic, på Courtyard by Marriott i Stockholm den 16 maj.

– Det är här du får koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på, säger Per-Stefan Gersbro, som leder konferensen arrangerad av Packmarknaden i samarbete med Livsmedelsföreningen.

Jenny Tegnhed, Kategorichef/Category Manager, Löfbergs, är en av alla spännande talare under dagen:

– Jag kommer att berätta om vårt hållbarhetsarbete och hur vi jobbar med att utveckla mer klimatsmarta förpackningar. Redan för 25 år sedan var Löfbergs först i Europa att ta bort aluminium i förpackningen, nu tar vi nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten. Målet är att bara använda återvunnet och förnybart material, säger hon.

En annan talare är Hein van den Reek, Director Business Development Solutions, på Billerud Korsnäs, som är ledande inom förnybara förpackningsmaterial:

– Vi har en vision att utmana konventionella förpackningar. Det gör vi exempelvis genom innovationsprojektet The Paper Bottle, där målet är att utveckla en helt återvinningsbar, biobaserad och nedbrytbar flaska för inte minst kolsyrad dryck.

Han förklarar att förpackningen spelar en viktig roll för matkvalitet och för att minska matsvinn.

– Den skulle kunna få en ännu viktigare roll med hjälp av digitalisering, logistik, nya, hållbara material kombinerat med beteendeförändringar kring återvinning, säger Hein van den Reek.

Konferensen kommer även att handla om vad näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig i form av förväntningar på shoppingupplevelser och om vad pålästa, uppkopplade konsumenter vill ha?

– Förpackningsdesign kan göra hela skillnaden i sociala mediekanaler. Förpackningens betydelse är större än någonsin, det handlar om ekonomi, miljö och funktionalitet, där innehållet alltid är i centrum. Och den ska fungera i alla kanaler, säger Per-Stefan Gersbro.

Konferensen hålls för fjärde året i rad. I år står 16 talare på scen från handel, livsmedelsindustri och förpackningsindustri. 18 olika partnerföretag har hittills bokat plats i utställningen som angränsar till konferensen.

– Vill du få koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på? Vill du veta hur en förpackning kan attrahera, bygga förtroende och stärka relationen med din kund? Då är Pack Point Nordic konferensen för dig.

– Här får du de mest aktuella trenderna, de senaste nyheterna och det som väntar runt hörnet. En idealisk konferens för dig som vill ligga steget före, avslutar den alltid entusiasmerande Per-Stefan Gersbro, som kommer att moderera dagen tillsammans med Packmarknadens Chefredaktör Marcus Petersson.

Program och anmälan hittar du på packpointnordic.se

P.S. Glöm inte anmäla dig till minglet den 15 maj!

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt nummer ute nu!

Stort intresse för bioplaster

Flaskan som tar mindre plats

Ny must signerad Ranelid

Arla går över till återvunnet

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Nyhetsbrev

Boozt bygger ut sortering

Arkiv

Massiv kritik mot skatt på plastbärkassar

Schütz Nordic nyinvigde i Kongsvinger

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

TEKNIK
GEA invigde showroom och presenterade nyheter

Skatt på plastbärkassar

Labelexpo Europe närmar sig med stormsteg

Om en vecka börjar världens största teknikmässa för etiketter.

Arla byter till klimatsmart returpall

BillerudKorsnäs bantar organisationen

Utredning om skatt på engångsartiklar

Design
Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

Eson Pac säljer i Schweiz

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

Plus

Exklusivt material
Från hemlighetsmakeri till storsatsningar

Får erkännande för plastminskande lösningar

Testar återanvändbara fraktpåsar

Ny chef på bruket

Greta Thunberg kan vinna Polarbröds pris

Plast av jäst

Tre bolag blir ett

Träfiber ska ersätta plast

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

OptiGroup förvärvar Ekopack

På Nytt Jobb
Ny VD till Emballator Metal Group

Ny ordförande sökes

Han blir ny vd för Stena Recycling

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Papperssugrör på dryckeskartonger

Se alla Företagens egna nyheter

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Tre sätt att konfigurera en splitter och nyttja kraften i stift 2!

Hur god spårbarhet har du?

Se oss på Balluff som er Bodyguard för era processer!

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Sänd till en kollega

0.146