23948sdkhjf

Huvudpartner för fjärde gången – "Träffar våra kunder"

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

PackPoint Nordic närmar sig med stormsteg. Den 16 maj samlas Sveriges elit inom förpackningar för att diskutera framtidsfrågor. Flextrus/ÅR Carton har varit huvudpartner för Pack Point Nordic sedan starten. 2019 för fjärde gången.

Ingrid Lidbäck är Group Marketing Manager i AR Packaging AB där Flextrus och ÅR Carton ingår. Vi ställde några frågor till Ingrid som varit med alla gånger på Pack Point Nordic.

Vad gör Pack Point Nordic till en viktig mötesplats för er?

På Pack Point Nordic samlas representanter från många olika delar av leveranskedjan för förpackningar. Vi får tillfälle att träffa befintliga och nya kontakter och därmed både snappa upp och sprida nyheter och annan info.

Vad upplever du är det bästa med Pack Point Nordic?

Den relativt höga närvaron av förpackningsanvändare och varumärkesägare dvs våra kunder. Vid andra liknande event är det främst förpackningsindustrin och dess leverantörer på plats. Då tappar man lite av samspelet med marknaden och konsumenter och viktig input därifrån.

Vad anser du vara viktiga egenskaper för framtidens förpackningar?

Miljömässigt optimerade förpackningar med högt fokus på cirkulärt tänk och förnybara råvaror. Lockande tydlig kommunikation direkt på förpackningen och/eller via smart uppkoppling men kanske på ett annorlunda sätt när shopping-beteendet förändras. Också kommer säkerheten för konsumenten alltid att finnas med i bilden.

Hur jobbar ni med att möta nya krav från marknaden på förpackningar?

Vi är mycket aktiva med att utveckla nya lösningar som möter det ökade fokuset på miljöanpassade förpackningar utan att göra avkall på den fyllda produktens kvalitet och hållbarhet. Vi lägger ökade resurser på samverkan med övriga intressenter i värdekedjan för att se till att förpackningarna är optimerade hela vägen från råmaterialval till återvinning av förbrukade förpackningar. Samtidigt strävar vi efter att visa på möjligheter med de nya digital tekniker och koppla ihop dem med förpackningarna på enkla kreativa sätt.

Ni är ju ett internationellt företag. Är Sverige före eller efter sin tid när det kommer till förpackningar?

Jag skulle säga att Sverige är både före och efter. Utifrån ett miljötänk och digitalt kan Sverige ligga lite före andra länder, medan när det gäller byte av förpackningsmaterial eller -typ är man försiktig och vill gärna att någon annan ändrar först.

Vilka förhoppningar har du på årets Pack Point Nordic?

Inspiration från presentationer ur olika perspektiv, grymt bra mingel och givande diskussioner med många deltagare.

Tack Ingrid! Vi ser fram emot att träffa dig och dina kollegor på Pack Point Nordic 2019.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sluten cirkel på PACK@lunch

Nestlé i storsatsning för återvunnen plast

​Nestlé storsatsar för att möjliggöra ökad användning av återvunnen plast till livsmedelsförpackningar.

Kina fasar ut engångsprodukter av plast

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Syntegon Technology det nya namnet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Italienska maskiner tappar mark i Ryssland

Arkiv

Träfibrer ger billigt elektriskt ledande material

Årets första PACK@lunch idag

Årets matbluff – alla finalisterna

Mackmyras dom ska omprövas

Delar ut återanvändningsbara biokompositlock

Design
Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Duni omorganiserar

TEKNIK
Växla material utan maskinrengöring

Design
Let's Twist It Up!

TEKNIK
Ny kodskivare för släta blanka ytor

Ny grafisk identitet

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

På Nytt Jobb
Ny VD i Flint Group Flexographic

Smurfit Kappa efter förra veckans explosion - UPPDATERAD

Finlands sak är vår - snart strejk igen och svenska företag berörs

Nytt monomaterial för torrsoppor

Ny medlem i 4evergreen

Brand hos pappersbruket

Huhtamäki köper i Sydafrika

SUP med återvunnen PE

KUKA öppnar i Danmark

132 punkter i klimatpolitisk handlingsplan

Produkt återkallas på grund av förpackning

På Nytt Jobb
Ny vice VD i Walki

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Sundström ett finskt Lejon

Biobaserat och bionedbrytbart

PLA bryter ny mark

Se alla Företagens egna nyheter

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

DS Smith presenterar Easy Ad på Euroshop

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

DS Smith ansluter till 4evergreen

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul och ett Gott Nytt År!

Enkel tillgång till effektiv verktygshantering, går det?

ISO 17025 - Ackrediterad testning av skyddsbeläggningar

Balluff tar dig ett steg närmare IIot!

Snart är den här – vår nya multisensor!

Wellplast AB söker två projektsäljare

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Sänd till en kollega

0.111