23948sdkhjf

Huvudpartner för fjärde gången – "Träffar våra kunder"

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

PackPoint Nordic närmar sig med stormsteg. Den 16 maj samlas Sveriges elit inom förpackningar för att diskutera framtidsfrågor. Flextrus/ÅR Carton har varit huvudpartner för Pack Point Nordic sedan starten. 2019 för fjärde gången.

Ingrid Lidbäck är Group Marketing Manager i AR Packaging AB där Flextrus och ÅR Carton ingår. Vi ställde några frågor till Ingrid som varit med alla gånger på Pack Point Nordic.

Vad gör Pack Point Nordic till en viktig mötesplats för er?

På Pack Point Nordic samlas representanter från många olika delar av leveranskedjan för förpackningar. Vi får tillfälle att träffa befintliga och nya kontakter och därmed både snappa upp och sprida nyheter och annan info.

Vad upplever du är det bästa med Pack Point Nordic?

Den relativt höga närvaron av förpackningsanvändare och varumärkesägare dvs våra kunder. Vid andra liknande event är det främst förpackningsindustrin och dess leverantörer på plats. Då tappar man lite av samspelet med marknaden och konsumenter och viktig input därifrån.

Vad anser du vara viktiga egenskaper för framtidens förpackningar?

Miljömässigt optimerade förpackningar med högt fokus på cirkulärt tänk och förnybara råvaror. Lockande tydlig kommunikation direkt på förpackningen och/eller via smart uppkoppling men kanske på ett annorlunda sätt när shopping-beteendet förändras. Också kommer säkerheten för konsumenten alltid att finnas med i bilden.

Hur jobbar ni med att möta nya krav från marknaden på förpackningar?

Vi är mycket aktiva med att utveckla nya lösningar som möter det ökade fokuset på miljöanpassade förpackningar utan att göra avkall på den fyllda produktens kvalitet och hållbarhet. Vi lägger ökade resurser på samverkan med övriga intressenter i värdekedjan för att se till att förpackningarna är optimerade hela vägen från råmaterialval till återvinning av förbrukade förpackningar. Samtidigt strävar vi efter att visa på möjligheter med de nya digital tekniker och koppla ihop dem med förpackningarna på enkla kreativa sätt.

Ni är ju ett internationellt företag. Är Sverige före eller efter sin tid när det kommer till förpackningar?

Jag skulle säga att Sverige är både före och efter. Utifrån ett miljötänk och digitalt kan Sverige ligga lite före andra länder, medan när det gäller byte av förpackningsmaterial eller -typ är man försiktig och vill gärna att någon annan ändrar först.

Vilka förhoppningar har du på årets Pack Point Nordic?

Inspiration från presentationer ur olika perspektiv, grymt bra mingel och givande diskussioner med många deltagare.

Tack Ingrid! Vi ser fram emot att träffa dig och dina kollegor på Pack Point Nordic 2019.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PACK@lunch besöker Göteborg på fredag

Pizza Hut testar vegansk topping och rund kartong

En fjärde maskin tas i drift

På Nytt Jobb
Rollco förstärker

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Juiceflaska av 100 % rPET

Nyhetsbrev

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Arkiv

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

K 2019: Klara, färdiga - K

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

Bobin i wellpapp? Självklart!

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Sänd till en kollega

0.133