23948sdkhjf

Cocopanda-företagets succé med e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Brandsdal Group (som äger Cocopanda) har fyrdubblat sin orderkapacitet och lyckats korta leveranstiderna tack vare ITO PallPacks interna transport- och sorteringsanläggningar.

E-handel ger obegränsade möjligheter. När outleten finns i kundens ficka eller på kundens skrivbord öppnas många möjligheter för att skapa nya affärer och bygga nya marknader både på hemmaplan och utomlands. Norska Brandsdal Group äger bland annat nätbutiken Cocopanda.se, och har satsat på så olika marknader som kosmetika, sportkläder och trädgårdsredskap, utöver den välkända auktionssajten netthandelen.no.

Totalt hanterar bolaget nu fem olika nätbutiker för kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike och snart även Nederländerna. Under 2017 färdigställdes ett nytt huvudkontor med gemensam kundservice och IT-avdelning samt ett imponerande logistikcenter i Kristiansand. Där har bolaget automatiserad intern transport och sortering och upprätthåller samtidigt manuell drift när det är lämpligt.

Pressar leveranstiderna

– E-handelskunder har inte mer tålamod än andra kunder och ibland verkar det som att de förväntar sig att varorna ska komma ut ur skärmen så snart beställningen gjorts. Dit kommer vi förmodligen aldrig, men vi arbetar definitivt med frågan, säger logistikchefen Thor Molle och teamleadern Bjørn Inge Kiledal Bertelsen med ett leende.

Pris, användarvänlighet och leveranstid är bland de viktigaste konkurrensfaktorerna på Brandsdals marknader. För att minimera leveranstiderna deltar de i ett pilotprojekt med norska Posten, där RFID-märkning av transporterna ger unika spårningsmöjligheter och hjälper kunderna i vissa regioner att faktiskt få varorna levererade i brevlådan samma dag som beställningen gjorts.

Lager med tio våningar

När Bjørn Inge Kiledal Bertelsen lyfter upp oss upp till tionde våningen i palllagret är det enklare att förstå att lagret har 32 000 utrymmen fördelat på 17 000 pallplatser med cirka 15 000 olika varuartiklar. Här har bolaget en teoretisk pack-kapacitet på 30 ordrar per minut och som mest har de producerat cirka 12 000 ordrar på en dag. Hur har det gått till?

– Automatiserad interntransport, underlättat för manuell hantering, enkla egenutvecklade lösningar och inte minst motiverade medarbetare som hela tiden snabbt kan flytta sig dit där behoven av dem är störst, det är några av ingredienserna, svarar teamledaren.

ITO PallPack har levererat en PLS-styrd transport- och sorteringsanläggning med transportbanor med upp till 40 packstationer, där varje order hamnar i en helautomatisk sorteringsanläggning som även inkluderar automatisk streckkodsläsning. Hög tillförlitlighet och att anläggningen kunde hantera både lådor, påsar och kuvert av olika storlekar var viktiga förutsättningar för investeringen.

– Våra medarbetare tänker nog inte på hur många sensorer och digital teknik som används för att underlätta på varje arbetsplats. Streckkodskameran levererar realtidsdata till både sorteringsanläggningen och vårt ordersystem, och därmed vet också kundtjänst hela tiden var varje order finns, säger teamledaren.

Det är en ganska lugn dag på logistikcentret, men så är det inte alltid och definitivt inte under ”black week” (årets mest hektiska vecka) då det enda driftstoppet hittills inträffade.

– Det var ett mekaniskt fel och det löste sig ganska snabbt. Om det uppstår fel i mjukvara, sensorer eller något annat digitalt är det viktigt för oss att ITO PallPacks tekniker kan fjärrdiagnostisera och lösa det via VPN, betonar Bjørn Inge Kiledal Bertelsen.

Fem nätbutiker

Brandsdal Group driver nätbutikerna Blivakker, Netthandelen, Ingarden, Brandsdal och Cocopanda. Kosmetikaprodukter från Blivakker är klart störst och det är därför som de rosa lådorna med Blivakker-loggor dominerar på transportbanorna. Brandsdals tillväxt har skett successivt genom en medveten satsning sedan starten 1999 och med nya lokaler och ny internlogistik är företaget rustat för ytterligare investeringar och tillväxt.

Brandsdal Group är en av Norges mest spännande e-handelsaktörer och bolaget ser att det här är lönsamma investeringar.

– Det handlar om att utnyttja dina egna medarbetare på bästa möjliga sätt, att ha kapacitet till att hantera produktionstopparna och om att få fram ordrarna till kunden så snabbt som möjligt. Vårt samarbete med ITO PallPack bidrar till alla dessa områden, säger Thor Molle och Bjørn Inge Kiledal Bertelsen på Brandsdal Group i Kristiansand.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KESO i ny hållbar bägare

GLAD PÅSK!

Återvinner plast från organiskt avfall

Durst invigde nytt futuristiskt huvudkontor

Toppkvalitet med återvunnen plast

Case story
Cocopanda-företagets succé med e-handel

Nyhetsbrev

Rullpack byter ägare

Arkiv

Nordisk plastindustri förenas i paneldebatt

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan.

Vatten på flaska helt i rPET

Skapar fossilfria produkter av brukens restströmmar

Stort intresse från Sverige

TEKNIK
Pneumatiska robotar möter artificiell intelligens

Rottneros Packaging har startat

Ny trycklösning för ståpåsar

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Ny fabriksdirektör sökes

Explosionen påverkar Kinas totala kemiindustri

Några månader kvar

Samarbete kring återvunnen plast

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Vill inte längre heta Plast

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Se alla Företagens egna nyheter

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Nya RIKTLINJER från CEPI avseende pappersprodukter i kontakt med livsmedel.

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

AD Plast – superautomatiserat med förarlösa truckar

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

När vi säger service menar vi mer än nån annan

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdebatt

Kundanpassat automationsprojekt

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Sänd till en kollega

0.102