23948sdkhjf

Cocopanda-företagets succé med e-handel

Brandsdal Group (som äger Cocopanda) har fyrdubblat sin orderkapacitet och lyckats korta leveranstiderna tack vare ITO PallPacks interna transport- och sorteringsanläggningar.

E-handel ger obegränsade möjligheter. När outleten finns i kundens ficka eller på kundens skrivbord öppnas många möjligheter för att skapa nya affärer och bygga nya marknader både på hemmaplan och utomlands. Norska Brandsdal Group äger bland annat nätbutiken Cocopanda.se, och har satsat på så olika marknader som kosmetika, sportkläder och trädgårdsredskap, utöver den välkända auktionssajten netthandelen.no.

Totalt hanterar bolaget nu fem olika nätbutiker för kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike och snart även Nederländerna. Under 2017 färdigställdes ett nytt huvudkontor med gemensam kundservice och IT-avdelning samt ett imponerande logistikcenter i Kristiansand. Där har bolaget automatiserad intern transport och sortering och upprätthåller samtidigt manuell drift när det är lämpligt.

Pressar leveranstiderna

– E-handelskunder har inte mer tålamod än andra kunder och ibland verkar det som att de förväntar sig att varorna ska komma ut ur skärmen så snart beställningen gjorts. Dit kommer vi förmodligen aldrig, men vi arbetar definitivt med frågan, säger logistikchefen Thor Molle och teamleadern Bjørn Inge Kiledal Bertelsen med ett leende.

Pris, användarvänlighet och leveranstid är bland de viktigaste konkurrensfaktorerna på Brandsdals marknader. För att minimera leveranstiderna deltar de i ett pilotprojekt med norska Posten, där RFID-märkning av transporterna ger unika spårningsmöjligheter och hjälper kunderna i vissa regioner att faktiskt få varorna levererade i brevlådan samma dag som beställningen gjorts.

Lager med tio våningar

När Bjørn Inge Kiledal Bertelsen lyfter upp oss upp till tionde våningen i palllagret är det enklare att förstå att lagret har 32 000 utrymmen fördelat på 17 000 pallplatser med cirka 15 000 olika varuartiklar. Här har bolaget en teoretisk pack-kapacitet på 30 ordrar per minut och som mest har de producerat cirka 12 000 ordrar på en dag. Hur har det gått till?

– Automatiserad interntransport, underlättat för manuell hantering, enkla egenutvecklade lösningar och inte minst motiverade medarbetare som hela tiden snabbt kan flytta sig dit där behoven av dem är störst, det är några av ingredienserna, svarar teamledaren.

ITO PallPack har levererat en PLS-styrd transport- och sorteringsanläggning med transportbanor med upp till 40 packstationer, där varje order hamnar i en helautomatisk sorteringsanläggning som även inkluderar automatisk streckkodsläsning. Hög tillförlitlighet och att anläggningen kunde hantera både lådor, påsar och kuvert av olika storlekar var viktiga förutsättningar för investeringen.

– Våra medarbetare tänker nog inte på hur många sensorer och digital teknik som används för att underlätta på varje arbetsplats. Streckkodskameran levererar realtidsdata till både sorteringsanläggningen och vårt ordersystem, och därmed vet också kundtjänst hela tiden var varje order finns, säger teamledaren.

Det är en ganska lugn dag på logistikcentret, men så är det inte alltid och definitivt inte under ”black week” (årets mest hektiska vecka) då det enda driftstoppet hittills inträffade.

– Det var ett mekaniskt fel och det löste sig ganska snabbt. Om det uppstår fel i mjukvara, sensorer eller något annat digitalt är det viktigt för oss att ITO PallPacks tekniker kan fjärrdiagnostisera och lösa det via VPN, betonar Bjørn Inge Kiledal Bertelsen.

Fem nätbutiker

Brandsdal Group driver nätbutikerna Blivakker, Netthandelen, Ingarden, Brandsdal och Cocopanda. Kosmetikaprodukter från Blivakker är klart störst och det är därför som de rosa lådorna med Blivakker-loggor dominerar på transportbanorna. Brandsdals tillväxt har skett successivt genom en medveten satsning sedan starten 1999 och med nya lokaler och ny internlogistik är företaget rustat för ytterligare investeringar och tillväxt.

Brandsdal Group är en av Norges mest spännande e-handelsaktörer och bolaget ser att det här är lönsamma investeringar.

– Det handlar om att utnyttja dina egna medarbetare på bästa möjliga sätt, att ha kapacitet till att hantera produktionstopparna och om att få fram ordrarna till kunden så snabbt som möjligt. Vårt samarbete med ITO PallPack bidrar till alla dessa områden, säger Thor Molle och Bjørn Inge Kiledal Bertelsen på Brandsdal Group i Kristiansand.

Källa: https://pallpack.se/kompletta-losningar/e-handel

Artikeln är en del av vårt tema om Case story.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094