23948sdkhjf

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Kartongförpackningar kommer att bli fullskaliga databärare och digitala verktyg. Det förutspår Tetra Pak som idag lanserar sin uppkopplade förpackningsplattform för mjölk- och juiceförpackningar på Hannovermässan, där företaget ställer ut i den svenska paviljongen.

Tetra Paks plattform omvandlar mjölk- och juicepaket till interaktiva informationskanaler. Drivet av trenderna bakom Industry 4.0, och med kodgenerering, digitalt tryck och datahantering i sin kärna, kommer den uppkopplade förpackningsplattformen att ge livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter nya fördelar.

För tillverkare kommer den nya förpackningsplattformen att erbjuda spårbarhet för att förbättra produktionen, kvalitetskontrollen och försörjningskedjan. De kommer att ha möjlighet att följa produktens väg och geografisk plats genom leveranskedjan, vilket gör det möjligt att övervaka marknadsutvecklingen och eventuella problem.

För återförsäljare kommer det att erbjuda större transparens i försörjningskedjan och realtidsinsikt, så att distributörer kan spåra lagerrörelser, varna när problem uppstår och övervaka leveransprestanda.

För kunderna kommer det att innebära möjligheten att få tillgång till stora mängder information, t.ex. var produkten tillverkades, den gård som ingredienserna kom ifrån och var förpackningen kan lämnas för återvinning.

Ivan Nesterenko, Vice President, Cross Portfolio på Tetra Pak sägger

– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningen än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutning. Förpackningens framtid är utan tvekan digital: den här lanseringen är ett steg mot ett verkligt intelligent paket, och vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.

Tetra Pak har framgångsrikt genomfört pilotprojekt med sina kunder för att testa den nya uppkopplade förpackningen och dess prestanda i detaljhandeln i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien, med drycker som juice och mjölk. I Spanien ökade kunden sin försäljning med 16% genom en scannings- och vinnarkampanj.

Anders Häggström, Digital Programme Director på Tetra Pak talar på Pack Point Nordic den 16 maj i Stockholm. Han talar under punkten Trender om Digitalisering och hur det öppnar möjligheter för mat- och dryckesindustrin.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KESO i ny hållbar bägare

GLAD PÅSK!

Återvinner plast från organiskt avfall

Durst invigde nytt futuristiskt huvudkontor

Toppkvalitet med återvunnen plast

Case story
Cocopanda-företagets succé med e-handel

Nyhetsbrev

Rullpack byter ägare

Arkiv

Nordisk plastindustri förenas i paneldebatt

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan.

Vatten på flaska helt i rPET

Skapar fossilfria produkter av brukens restströmmar

Stort intresse från Sverige

TEKNIK
Pneumatiska robotar möter artificiell intelligens

Rottneros Packaging har startat

Ny trycklösning för ståpåsar

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Ny fabriksdirektör sökes

Explosionen påverkar Kinas totala kemiindustri

Några månader kvar

Samarbete kring återvunnen plast

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Vill inte längre heta Plast

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Se alla Företagens egna nyheter

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Nya RIKTLINJER från CEPI avseende pappersprodukter i kontakt med livsmedel.

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

AD Plast – superautomatiserat med förarlösa truckar

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

När vi säger service menar vi mer än nån annan

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdebatt

Kundanpassat automationsprojekt

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Sänd till en kollega

0.098