23948sdkhjf

Hela värdekedjan är på plats

| Av Malin Folkesson | Tipsa redaktionen

Energi, nytänkande och stark nordisk prägel är tre starka ledord som mässarrangören lyfter fram. Den 8 och 9 maj är det dags för Plastteknik Nordic på Malmömässan. Det är 10-årsjubileum och det kommer att märkas. 

Charlotta Nordenfelt är projektledare för Plastteknik Nordic 2019. Hon ser med spänd förväntan fram emot att välkomna mässans besökare, utställare och föredragshållare till Malmömässan den 8 och 9 maj.

I år hoppas mässarrangören Easyfairs kunna locka en bredare och större besökarskara. Drygt 155 utställare kommer att vara på plats. Merparten av utställarna kommer från Sverige, men drygt 20 procent av företagen kommer från Danmark, en handfull från Norge och några från Tyskland.

-De inspel som vi fått från branschen är att man tycker att mässan är bra, men att det är viktigt att fortsätta att utveckla marknadsplatsen. Genom åren har vissa kategorier av besökare varit underrepresenterade, men det ska vi försöka ändra på i år, säger Charlotta Nordenfelt.

Projektteamet har gjort en tillbakablick för att bilda sig en uppfattning om hur mässan utvecklats och förändrats sedan start. Till sin hjälp har teamet haft ett Advisory Board. 14 personer i form av representanter från plast- och gummiindustrins branschorganisationer i Norden, representanter från råvaru-, maskin-, bioplast- och den bearbetande plastindustrin. 

-Vi har diskuterat branschutmaningar och hur mässan behöver utvecklas för att bli ännu bättre för branschen. Den samlade bilden har varit att man vill inkludera hela värdekedjan på mässan, vilket vi kommer att göra i år, säger hon.

När mässan tar fart så kommer fördelningen mellan utställarna vara cirka 1/3 materialdistributörer, 1/3 maskindistributörer och resterande del plastbearbetande företag.

-Målet i år är att öka antalet besökare från OEMer och varumärkesägare. Vi har varit i kontakt med ett flertal som alla visat intresse att komma som besökare.

Även seminarieprogrammet har utformats på ett sätt så att det tilltalar mässans nya besökargrupper. Representanter från flera stora varumärkesägare kommer att stå på scen som föredragshållare, som Volvo Cars, Stora Enso, Ikea med flera.

Projektgruppen för Volvo Plastics Ambition kommer att finnas på plats med personal och med sin specialbyggda version av XC60 T8 plug-in hybrid SUV, vilken innehåller 20 viktsprocent återvunnen polymer. I sin monter kommer Volvo Cars även att ha en display där de visar samtliga 170 komponenter som ersatts med komponenter innehållande återvunnen plastråvara. 

Nytt för i år är att mässgolvet rymmer en Startup Arena. I dagsläget så har fem företag bokat sig. Utöver sin monter så kommer företagen, under ledning av en moderator att “pitcha” sin affärsidé på scen. Ett annat nytt inslag är Kompetenstorget, med plats för sex aktörer, som arbetar med olika kompetensförsörjningsfrågor i branschen. I år kommer mässan för första gången även att aktivt bjuda in studenter med inriktning plast, till mässan. Tidigare år så har den gruppen inte varit inbjuden. Nu blir det ändring på detta och branschen bjuds möjlighet att träffa de som utgör framtidens arbetskraft.

Mässan bjuder i vanlig ordning på ett späckat seminarieprogram. Dessutom kommer två paneldebatter att hållas. Under mässans första dag är temat “Omställning till hållbar plast”. I panelen sitter debattörer från GPS, Spif, Lunds Universitet, Sysav och Perstorp. Och under mässans andra och sista dag, så kommer representanter från de nordiska plastföreningarna att ha en paneldebatt.

-Vår förhoppning är att alla, utställare såväl som besökare och föredragshållare ska känna att detta är en nordisk mässa. Målsättningen är att samla den nordiska plastindustrin. Och naturligtvis så kommer branschminglet också att bli lite extra festligt i år när vi 10-årsjubilerar, avslutar Charlotta Nordenfelt.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Juiceflaska av 100 % rPET

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

Nyhetsbrev

K 2019: Klara, färdiga - K

Arkiv

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

2

Innovativ sampackning

Empack gick av stapeln

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Cobotarna kommer starkt

Pris till Strand Packaging

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Sänd till en kollega

0.128