23948sdkhjf

Slanka burken ny standard

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Coca-Cola ändrar standardformatet på sin 33 cl aluminiumburkar till den smalare och högre så kallade Sleek Can. Det nya standardformatet lanseras för fyra varumärken i Sverige, Norge och Island. Det nya formatet rullas ut i butikerna i början på april.

Packmarknaden fick en pratstund med Håvard Jörgensen, produktionschef på Coca-Cola European Partners i Jordbro som producerar läsk och vatten för Sverige, Norge och Island.

– Det är en historisk förändring. Coca-Clas 33 cl burk har haft samma format i 47 år! En i princip helt nya burklinje har installerats här i början av året och sedan i februari producerar vi i den nya burken. Det är fortfarande lite intrimningsjusteringar som ska göras, men nästa vecka öppnar vi för butikerna att börja lägga sina beställningar, så då hoppas vi komma upp i normal produktionstakt igen, 102 000 burkar i timmen, säger Håvard.

Burklinjen producerar 24/7 året om och årligen produceras ca 400 miljoner liter dryck på företagets olika produktionslinjer i Jordbro. För burkar finns en linje och det är den som nu har uppgraderats för produktion av Sleek Can. En investering på omkring 50 miljoner kronor. Huvudleverantörer på den nya burklinjen har varit Krones, KHS och Westrock.

– Vi har i princip bytt ut eller anpassat allt mellan inmatningen och utmatningen för det nya formatet. Hastigheten i linjen - 28 burkar i sekunden - gör att allt måste vara exakt på tusendels millimetern rätt inställt. Vi stod stilla i 3-4 veckor innan vi kunde börja producera i den nya linjen och har successivt trimmat in anläggningen tillsammans med tekniker från våra leverantörer.

Modernare framtoning
Produktionshastigheten är i dagsläget densamma som i den gamla burklinjen för Classic Can, men det finns möjlighet att öka till 120 000 burkar i timmen. För att optimera lastning på pall kommer nya stor pack i kartong att innehålla 20 istället för som idag 24 burkar. Kartongpack kommer som tidigare också att finnas i 6, 10 och 15 burkar och ett nytt fyrpack introduceras lite längre fram.

Den nya burken Sleek Can har en diameter på 58 mm och höjd på 145 mm, jämfört med tidigare Classic Can med en diameter på 66 mm och höjd 115 mm. Det nya standardformatet är en anpassning till yngre målgruppers preferenser. Sleek Can används idag traditionellt för energidrycker och upplevs hos yngre som en burk med modernare framtoning.

Coca-Cola European Partners i Jordbro producerar för Sverige, Norge och Island och blir en av de första läsktillverkarna i världen och först i koncernen att gå över till Sleek Can som standardburk för både läsk och vatten.

– Sleek Can används redan på vissa geografiska marknader idag, men vi är först inom koncernen att lansera Sleek Can som det nya standardformatet för dessa fyra varumärken, säger Håvard.

Mindre material
Den nya burken är inte bara slankare till sitt utseende, den är också något materialsnålare. Trots att den rymmer lika mycket dryck, 330 ml, går det åt mindre aluminium vid tillverkningen av burken.
– Förklaringen är att locket är mindre på den nya burken. Locket är tjockare än burkkroppen. Men det viktigaste av allt ur ett miljöperspektiv är att burkarna återvinns. Den störta miljöinsatsen gör alla våra kunder som lämnar burken till återvinning.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KESO i ny hållbar bägare

GLAD PÅSK!

Återvinner plast från organiskt avfall

Durst invigde nytt futuristiskt huvudkontor

Toppkvalitet med återvunnen plast

Case story
Cocopanda-företagets succé med e-handel

Nyhetsbrev

Rullpack byter ägare

Arkiv

Nordisk plastindustri förenas i paneldebatt

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan.

Vatten på flaska helt i rPET

Skapar fossilfria produkter av brukens restströmmar

Stort intresse från Sverige

TEKNIK
Pneumatiska robotar möter artificiell intelligens

Rottneros Packaging har startat

Ny trycklösning för ståpåsar

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Ny fabriksdirektör sökes

Explosionen påverkar Kinas totala kemiindustri

Några månader kvar

Samarbete kring återvunnen plast

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Vill inte längre heta Plast

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Se alla Företagens egna nyheter

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Nya RIKTLINJER från CEPI avseende pappersprodukter i kontakt med livsmedel.

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

AD Plast – superautomatiserat med förarlösa truckar

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

När vi säger service menar vi mer än nån annan

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdebatt

Kundanpassat automationsprojekt

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Sänd till en kollega

0.105