23948sdkhjf

Svensk livsmedelsproduktion står och stampar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Den svenska livsmedelsindustrin växer inte trots urstark konjunktur, lokalproducerat och hälsosamma alternativ är de hetaste konsumenttrenderna och många livsmedelsföretag oroas över att tappa i export på grund av Brexit.

Fjärde kvartalet 2018, årets försäljningsmässigt viktigaste för svensk livsmedelsproduktion, utvecklades svagt positivt på hemmamarknaden (index 52 där 50 motsvarar oförändrad utveckling i årstakt). På exportmarknaden, med en försäljningsandel på cirka 25–30 procent, var tillväxten något tydligare (index 61).

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat.

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Konsumenttrender

I enkäten som utgör underlag till Konjunkturbrevet har företagen svarat på frågan ”Vilka konsumenttrender påverkar produktionen på ert företag allra mest just nu?” De tre hetaste trenderna är desamma som 2017, dock med en viss inbördes omkastning.

På plats ett 2018 återfinns ”lokalproducerat” precis som 2017, med skillnaden att den stärkte sin placering något ytterligare. På plats två återfinns ”hälsosamma alternativ” vilket är en pallplats högre än under 2017. Som årets tredje hetaste trend placerar sig fjolårets tvåa, ”vegetariska produkter”.

På plats fem kommer en snabbväxande trend, “proteinrika (kött-) alternativ”. Det är en bubblare som det har talats om en längre tid, men som först nu har nått fram till ett bredare konsumentlager och därmed sätter avtryck i medlemsföretagens produktionsinriktning.

”Ekologiska alternativ” var under en serie år en av de hetaste trenderna, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol.

Brexit ett orosmoln

Storbritanniens utträde ur EU ska enligt plan ske den 29 mars. Osäkerheten är stor kring hur Brexit rent praktiskt kommer att utföras (blir det en hård eller mjuk Brexit) och vilka konsekvenser utträdet kommer att få.

I Konjunkturbrevet har medlemsföretagen fått frågan ”Förbereder ni ert företag för en hård Brexit?” 56 procent av företagen som exporterar till Storbritannien har inte gjort några särskilda förberedelser. Av de återstående företagen har en tredjedel förberett sig på extra pappersarbete och kostnader, och en tredjedel har sett över alla långa kontrakt med sina kunder i Storbritannien.

På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket.

Fyra gånger om året skickar chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. Medverkande företag står för cirka 50 procent av branschens omsättning. Alla svar är viktade efter företagets omsättningsstorlek.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Nyhetsbrev

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Arkiv

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Sänd till en kollega

0.123