23948sdkhjf

Svensk livsmedelsproduktion står och stampar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Den svenska livsmedelsindustrin växer inte trots urstark konjunktur, lokalproducerat och hälsosamma alternativ är de hetaste konsumenttrenderna och många livsmedelsföretag oroas över att tappa i export på grund av Brexit.

Fjärde kvartalet 2018, årets försäljningsmässigt viktigaste för svensk livsmedelsproduktion, utvecklades svagt positivt på hemmamarknaden (index 52 där 50 motsvarar oförändrad utveckling i årstakt). På exportmarknaden, med en försäljningsandel på cirka 25–30 procent, var tillväxten något tydligare (index 61).

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat.

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Konsumenttrender

I enkäten som utgör underlag till Konjunkturbrevet har företagen svarat på frågan ”Vilka konsumenttrender påverkar produktionen på ert företag allra mest just nu?” De tre hetaste trenderna är desamma som 2017, dock med en viss inbördes omkastning.

På plats ett 2018 återfinns ”lokalproducerat” precis som 2017, med skillnaden att den stärkte sin placering något ytterligare. På plats två återfinns ”hälsosamma alternativ” vilket är en pallplats högre än under 2017. Som årets tredje hetaste trend placerar sig fjolårets tvåa, ”vegetariska produkter”.

På plats fem kommer en snabbväxande trend, “proteinrika (kött-) alternativ”. Det är en bubblare som det har talats om en längre tid, men som först nu har nått fram till ett bredare konsumentlager och därmed sätter avtryck i medlemsföretagens produktionsinriktning.

”Ekologiska alternativ” var under en serie år en av de hetaste trenderna, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol.

Brexit ett orosmoln

Storbritanniens utträde ur EU ska enligt plan ske den 29 mars. Osäkerheten är stor kring hur Brexit rent praktiskt kommer att utföras (blir det en hård eller mjuk Brexit) och vilka konsekvenser utträdet kommer att få.

I Konjunkturbrevet har medlemsföretagen fått frågan ”Förbereder ni ert företag för en hård Brexit?” 56 procent av företagen som exporterar till Storbritannien har inte gjort några särskilda förberedelser. Av de återstående företagen har en tredjedel förberett sig på extra pappersarbete och kostnader, och en tredjedel har sett över alla långa kontrakt med sina kunder i Storbritannien.

På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket.

Fyra gånger om året skickar chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. Medverkande företag står för cirka 50 procent av branschens omsättning. Alla svar är viktade efter företagets omsättningsstorlek.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för plast i cirkulation

Tar förnybart sugrör till marknaden

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

Sulapac i partnerskap med Quadpack

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Satsar på tillverkning av bioplast

Arkiv

De delar på 10 miljoner kronor

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Lexit Group bjuder till mässa

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nya guidelines för återvinningsbarhet

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Plus

Återvinner plast från organiskt avfall

FTI: Sätt miljönyttan i fokus

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, publicerar idag en rapport om framtidens insamlings- och återvinningssystem.

Biobaserat och bionedbrytbart

PLA bryter ny mark

Ny tungviktare från Omron

Ny låda för matleveranser direkt till dörren

Returkartong får ny vd

Dryckesjätten satsar på rPET

Ny kakförpackning har blivit återvinningsbar

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Returpack välkomnar Coca-Cola-initiativ 

Ny terminal i Ryssland

Lina Bergström slutar som vd för ÅI

Lösvikt framtidens trend?

Svensk sensorteknik kan halvera antalet transporter

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Se alla Företagens egna nyheter

Wellplast AB söker två projektsäljare

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Future Materials Catapult Center

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Hållbar paketering stärker potatismärke

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Unika material ger ESD-skydd åt känsliga produkter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Det optimala skyddet för golv och andra ytor under byggnatio

Sänd till en kollega

0.129