23948sdkhjf

Säljer sill med stolthet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Falkeskogs Delikatesser har gjort en omstart med nya ägare efter en konkurs för två år sedan och nu lanseras ett helt nytt uttryck på företagets förpackningar. Det är personalen som ståtar där, personalen som under konkursen stod upp för företaget och bidrog till att rädda kvar det mer än 100-åriga företaget på marknaden.

Bakom den nya förpackningsdesignen står den lokala design- och reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg. Under våren 2018 presenterade byrån en helt nya strategi och varumärkesplattform för Falkeskogs produkter. Något som gillades av den nya styrelsen och arbete ledde vidare till en helt ny förpackningsdesign och mycket mer.

– Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender, berättar Anna Ingesdotter, ansvarig strateg på byrån som arbetat med flera av Sveriges ledande livsmedelsvarumärken under sina 30 år i reklambyråbranschen.

Utifrån det värdebaserade uttrycket "Vi står för innehållet” som mejslats fram kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

– Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog, säger Anna Ingesdotter.

– Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna, säger Anna Ingesdotter.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Arbetsgrupp på Annaochanna

Strateg/CD: Anna Ingesdotter Ingesdotter

AD/Fotograf/Illutratör: Serny Pernebjer

Copywriter: Tove Ronnebäck

Grafisk formgivare: Jenny Stenberg

Läs mer om Annaochanna på: www.annaochanna.se

Källa: Anaochanna

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop ratar fisklådor av frigolit

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Storaffär inom textiletiketter

Från bokhandel till e-handel

Dags att söka stipendium

Nyhetsbrev

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Arkiv

Rottneros massa nu fossilfri

Teknik för att fånga in koldioxid testas i Stockholm

Livsmedelsindustrin lanserar hållbarhetsmanifest

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

Plastproblematiken debatterades

Cellcomb en "crème de la crème"

Global hållbarhetssuccé besöker Empack

Ny anläggning ska sortera fler plasttyper

Bjöd på ätbar plast

Nordic Printtech presenterade nyheter

Pack Point Nordic välkomnar Sveriges förpackningselit

Fossilfritt tråg med fönster

Jubilerar med Öppet hus

Öppnar nytt Packaging Design Center

En vecka kvar till Pack Point Nordic

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Ica ska halvera svinnet på sex år

På Nytt Jobb
Ny VD

Interroll levererar högeffektiva crossbeltsorter

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Några månader kvar

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Norner är nu representerad i Danmark

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Komplett för flytt

Vangby 25 år

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

Varför sågverk behöver automatisering

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Norner stärker fotavtryck av polymera FoU-tjänster

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

The Battery Show är mötesplatsen för allt i värdekedjan kring fordonsbatterier. Samtidigt går också

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Besök FANUC Nordic på Plastteknik 2019 i Malmö, Sverige, 8-9 Maj, Monter F: 17

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Säker och hygienisk tillverkning inom livsmedelsindustrin!

Save the Date för EuroExpo Gävle!

WEXOE AB – Ställer ut på industrimässan i Uddevalla 22-23 Maj 2019

Magnetfältståliga positionsgivarsystem

Se vår nya robot M-10iD på Värnamo Industriexpo

Svenska Allen Coding & All-Print i Linköping blir en del av tyska Koenig & ...

Sänd till en kollega

0.128