23948sdkhjf

Säljer sill med stolthet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Falkeskogs Delikatesser har gjort en omstart med nya ägare efter en konkurs för två år sedan och nu lanseras ett helt nytt uttryck på företagets förpackningar. Det är personalen som ståtar där, personalen som under konkursen stod upp för företaget och bidrog till att rädda kvar det mer än 100-åriga företaget på marknaden.

Bakom den nya förpackningsdesignen står den lokala design- och reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg. Under våren 2018 presenterade byrån en helt nya strategi och varumärkesplattform för Falkeskogs produkter. Något som gillades av den nya styrelsen och arbete ledde vidare till en helt ny förpackningsdesign och mycket mer.

– Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender, berättar Anna Ingesdotter, ansvarig strateg på byrån som arbetat med flera av Sveriges ledande livsmedelsvarumärken under sina 30 år i reklambyråbranschen.

Utifrån det värdebaserade uttrycket "Vi står för innehållet” som mejslats fram kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

– Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog, säger Anna Ingesdotter.

– Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna, säger Anna Ingesdotter.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Arbetsgrupp på Annaochanna

Strateg/CD: Anna Ingesdotter Ingesdotter

AD/Fotograf/Illutratör: Serny Pernebjer

Copywriter: Tove Ronnebäck

Grafisk formgivare: Jenny Stenberg

Läs mer om Annaochanna på: www.annaochanna.se

Källa: Anaochanna

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu avgörs årets förpackningsgolf

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Nyhetsbrev

Ny ordförande sökes

Arkiv

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Han blir ny vd för Stena Recycling

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

PP-film vinnare när återvinningsbart prioriteras

Svensk Plaståtervinning finalist i Dagligvarugalan

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Succé för storpant-automaterna

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Tillbaka från semestern?

Här är ett erbjudande du inte får missa!

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

EFI uppköpt av investmentbolag

Fettresistent papper certifierat som komposterbart

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Flextrus partner i ny tortilla-förpackning

Tetra Pak invigde ny förpackningsfabrik i Vietnam

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Tusentals företag granskas för brott mot tysk förpackningslag

Mondi investerar i Ansbach

Hållbarhetsdebatt på Empack

Kameran detekterar svart plast

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Sänd till en kollega

0.141