23948sdkhjf

Säljer sill med stolthet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Falkeskogs Delikatesser har gjort en omstart med nya ägare efter en konkurs för två år sedan och nu lanseras ett helt nytt uttryck på företagets förpackningar. Det är personalen som ståtar där, personalen som under konkursen stod upp för företaget och bidrog till att rädda kvar det mer än 100-åriga företaget på marknaden.

Bakom den nya förpackningsdesignen står den lokala design- och reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg. Under våren 2018 presenterade byrån en helt nya strategi och varumärkesplattform för Falkeskogs produkter. Något som gillades av den nya styrelsen och arbete ledde vidare till en helt ny förpackningsdesign och mycket mer.

– Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender, berättar Anna Ingesdotter, ansvarig strateg på byrån som arbetat med flera av Sveriges ledande livsmedelsvarumärken under sina 30 år i reklambyråbranschen.

Utifrån det värdebaserade uttrycket "Vi står för innehållet” som mejslats fram kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

– Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog, säger Anna Ingesdotter.

– Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna, säger Anna Ingesdotter.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Arbetsgrupp på Annaochanna

Strateg/CD: Anna Ingesdotter Ingesdotter

AD/Fotograf/Illutratör: Serny Pernebjer

Copywriter: Tove Ronnebäck

Grafisk formgivare: Jenny Stenberg

Läs mer om Annaochanna på: www.annaochanna.se

Källa: Anaochanna

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Nyhetsbrev

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Arkiv

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Sänd till en kollega

0.155