23948sdkhjf

Säljer sill med stolthet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Falkeskogs Delikatesser har gjort en omstart med nya ägare efter en konkurs för två år sedan och nu lanseras ett helt nytt uttryck på företagets förpackningar. Det är personalen som ståtar där, personalen som under konkursen stod upp för företaget och bidrog till att rädda kvar det mer än 100-åriga företaget på marknaden.

Bakom den nya förpackningsdesignen står den lokala design- och reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg. Under våren 2018 presenterade byrån en helt nya strategi och varumärkesplattform för Falkeskogs produkter. Något som gillades av den nya styrelsen och arbete ledde vidare till en helt ny förpackningsdesign och mycket mer.

– Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender, berättar Anna Ingesdotter, ansvarig strateg på byrån som arbetat med flera av Sveriges ledande livsmedelsvarumärken under sina 30 år i reklambyråbranschen.

Utifrån det värdebaserade uttrycket "Vi står för innehållet” som mejslats fram kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

– Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog, säger Anna Ingesdotter.

– Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna, säger Anna Ingesdotter.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Arbetsgrupp på Annaochanna

Strateg/CD: Anna Ingesdotter Ingesdotter

AD/Fotograf/Illutratör: Serny Pernebjer

Copywriter: Tove Ronnebäck

Grafisk formgivare: Jenny Stenberg

Läs mer om Annaochanna på: www.annaochanna.se

Källa: Anaochanna

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

PACK@lunch besöker Göteborg på fredag

Pizza Hut testar vegansk topping och rund kartong

En fjärde maskin tas i drift

På Nytt Jobb
Rollco förstärker

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Juiceflaska av 100 % rPET

Nyhetsbrev

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Arkiv

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

K 2019: Klara, färdiga - K

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

Bobin i wellpapp? Självklart!

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Sänd till en kollega

0.148