23948sdkhjf

Här tillverkas diesel av plastavfall

I sommar startar produktionen i en unik fabrik i Danmark. Slutprodukten är vanlig diesel och råvaran är – plastavfall. Vi har tittat närmare på konceptet.

”Bra gjort!” Så skrev Microsoft-grundaren Bill Gates nyligen på sin Linked In-sida, som en kommentar till att en av världens första fullskaliga fabriker för tillverkning av syntetisk diesel från avfall i Danmark närmar sig produktionsstart.

I fabriken som ligger i jylländska Skive ska det enligt planerna produceras 16 miljoner liter diesel, där råvaran är 2000 ton plastavfall. Och redan finns planer på att tredubbla produktionskapaciteten och även bygga fler fabriker i Europa.

Företaget bakom den säregna dieselfabriken på danska Jylland har sitt säte i Norge och heter Quantafuel. Produktionstekniken kallas pyrolys, vilken i den nybyggda och 2000 kvadratmeter stora danska fabriken sker i fyra likadana 18 meter långa så kallade pyrolysugnar.

Att Quantafuel valt att starta sin första tillverkningsanläggning i den lilla jylländska staden Skive beror dels på att man har danska investerare i ryggen och dels på Greenlab – en statlig dansk satsning på grön energiteknik.

En av de danska investerarna är byggkonsultföretaget Ginnerup som varit med och byggt den nya fabriken i Skive, vilken efter flera förseningar inom kort är redo att tas i bruk. Enbart de kinesikbyggda pyrolysugnarna tog ett halvår att bygga upp.

Quantafuels vd Kjetil Bøhn kör själv en Tesla men är övertygad om att det kommer att finnas ett stort behov av diesel till såväl personbilar som lastbilar, sjöfarten och flyget i många år till.

På Quantafuel uppskattar man att det produceras omkring 300000 ton plastavfall per år i hela världen och att volymerna fortsätter att öka med runt 4 procent varje år. Om allt detta plastavfall skulle användas till att tillverka diesel enligt den metod som Quantafuel använder så skulle det motsvara omkring 250 miljarder liter syntetisk diesel per år.

Amerikanska anlysföretaget PIRA Energy Group tror på en stigande efterfrågan på diesel fram till år 2030 drivet av den tekniska och ekonomiska utvecklingen i tillväxtregioner som exempelvis Afrika och delar av Asien. Dieselns andel av den globala drivmedelsmarknaden är i dag 29 procent vilket motsvarar en årlig produktion om ungefär 10 miljoner ton diesel.

Så här tillverkar Quantafuel diesel
Efter att ha gått igenom en sorteringsanläggning sönderdelas plastavfallet till max 20 x 10 centimeter stora bitar och leds sedan in i pyrolysugnar. Där värms plasten upp till cirka 450 grader C. Plasten övergår i gasform och kyls sedan ned till cirka 60 grader C och leds in i ett 22 meter högt destillationstorn.

Slutresultatet blir förutom en del aska tre olika olika drivmedelsfraktioner:
lätt diesel (C6-C12): kan användas som råvara vid tillverkning av ny plast samt kemikalier som bland annat bensen, toluen och xylen)
diesel (C11-C21): färdigt drivmedel till dieselmotorer.
tung diesel (C20-C28): kan omvandlas till olika typer av plaster och kemikalier.

FAKTA Quantafuel
Företaget grundades 2007 i Norge. 15 anställda i Norge och 4 i Danmark.
Man ägnade de första åren åt att forska och utveckla sin tillverkningsprocess. Påbörjade 2013 bygget av en fullskalig testanläggning. Startade bygget av sin första kommersiella tillverkningsanläggning i danska Skive i april 2017. Planerad produktionsstart är i juni i år.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Succé för storpant-automaterna

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Tillbaka från semestern?

Här är ett erbjudande du inte får missa!

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Nyhetsbrev

EFI uppköpt av investmentbolag

Arkiv

Fettresistent papper certifierat som komposterbart

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Flextrus partner i ny tortilla-förpackning

Tetra Pak invigde ny förpackningsfabrik i Vietnam

Papperssugrör på dryckeskartonger

Hållbarhetsrapport visar stora framsteg

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Ledningsbyte på Multivac

Mot fossilfria bruk

Svenskt socker i klassisk retrokampanj

DEBATT
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Med anledning av att Coop nyligen beslutat att inte längre tillåta leveranser av fisk i frigolitlådor, ser vi på EPS Föreningen i Sverige ett behov av att lyfta frigolit ur en annan synvinkel.

Walki köper extruderingsanläggning

Tusentals företag granskas för brott mot tysk förpackningslag

Genombrott av BillerudKorsnäs

Affär på danska kartongförpackningsmarknaden

Bosch Packaging sålt till CVC

Mondi investerar i Ansbach

Hållbarhetsdebatt på Empack

Kameran detekterar svart plast

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Investerar för snabbare falsning

Pantflaska blir biljett i Istanbul

Se alla Företagens egna nyheter

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Laboratorie Testning - Norner

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Sänd till en kollega

0.146