23948sdkhjf

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Malin Edvardsen knuten till Designbyrån Silver kommer att tala på PACK POINT NORDIC. Malin är trendanalytiker och varumärkesstrateg och ska tala om "Omvärldens krav på produktvarumärken i den digitala världen".

Malin, kan du säga kort vad din presentation kommer att handla om?

Näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig förväntningar på effektiviserade shoppingupplevelser. Förpackningsdesignen ska kunna sälja produkter genom en liten skärm, så det gäller att göra sig medveten om vilka designelement som är kärnan i ett varumärke när produktdesign och bilder ska optimeras för webben. Jag kommer också prata om produktreklamens förflyttning till influencers i sociala mediekanaler där en välanpassad förpackningsdesign kan göra hela skillnaden.

Hur ser du på dagens förpackningar?

Det finns många exempel på smart, digitalt anpassad förpackningsdesign. Särskilt bland digital-native brands som aldrig behövt förhålla sig till någon annan försäljningskanal än internet. Den största förbättringspotentialen finns hos företag som både säljer varor i butik och på nätet. Det finns så klart mycket att vinna på att utveckla förpackningsdesignen med hänsyn till alla relevanta säljkanaler.

Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se?

Först och främst att alla vi som jobbar med de här frågorna ser till så den här fasen av trevande anpassning till näthandel blåser över så fort som möjligt så folk slipper gå in i väggen till följd av krångliga sökvägar och otydliga presentationer av varor som leder till felbeställningar. Sen hoppas jag att företag kommer satsa på sensoriken även på nätet så det kanske till och med blir najsare att handla på nätet än i butik - att kunna hitta inspiration och få frestas av en riktigt bra/snygg/god förpackning, beskrivning eller produktbild.

Beskriv dina förväntningar på konferensen.

Att få massa göttig information jag inte sitter på själv och med en förhoppning om att alla orkar stanna till slutet för då föreläser jag. (smiley)

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Nyhetsbrev

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Arkiv

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Sänd till en kollega

0.134