23948sdkhjf

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Malin Edvardsen knuten till Designbyrån Silver kommer att tala på PACK POINT NORDIC. Malin är trendanalytiker och varumärkesstrateg och ska tala om "Omvärldens krav på produktvarumärken i den digitala världen".

Malin, kan du säga kort vad din presentation kommer att handla om?

Näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig förväntningar på effektiviserade shoppingupplevelser. Förpackningsdesignen ska kunna sälja produkter genom en liten skärm, så det gäller att göra sig medveten om vilka designelement som är kärnan i ett varumärke när produktdesign och bilder ska optimeras för webben. Jag kommer också prata om produktreklamens förflyttning till influencers i sociala mediekanaler där en välanpassad förpackningsdesign kan göra hela skillnaden.

Hur ser du på dagens förpackningar?

Det finns många exempel på smart, digitalt anpassad förpackningsdesign. Särskilt bland digital-native brands som aldrig behövt förhålla sig till någon annan försäljningskanal än internet. Den största förbättringspotentialen finns hos företag som både säljer varor i butik och på nätet. Det finns så klart mycket att vinna på att utveckla förpackningsdesignen med hänsyn till alla relevanta säljkanaler.

Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se?

Först och främst att alla vi som jobbar med de här frågorna ser till så den här fasen av trevande anpassning till näthandel blåser över så fort som möjligt så folk slipper gå in i väggen till följd av krångliga sökvägar och otydliga presentationer av varor som leder till felbeställningar. Sen hoppas jag att företag kommer satsa på sensoriken även på nätet så det kanske till och med blir najsare att handla på nätet än i butik - att kunna hitta inspiration och få frestas av en riktigt bra/snygg/god förpackning, beskrivning eller produktbild.

Beskriv dina förväntningar på konferensen.

Att få massa göttig information jag inte sitter på själv och med en förhoppning om att alla orkar stanna till slutet för då föreläser jag. (smiley)

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sulapac i partnerskap med Quadpack

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Satsar på tillverkning av bioplast

De delar på 10 miljoner kronor

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lexit Group bjuder till mässa

Arkiv

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nya guidelines för återvinningsbarhet

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Plus

Återvinner plast från organiskt avfall

FTI: Sätt miljönyttan i fokus

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, publicerar idag en rapport om framtidens insamlings- och återvinningssystem.

PLA bryter ny mark

Biobaserat och bionedbrytbart

Ny tungviktare från Omron

Ny låda för matleveranser direkt till dörren

Easyfairs renodlar varumärket Empack

Returkartong får ny vd

Dryckesjätten satsar på rPET

Ny kakförpackning har blivit återvinningsbar

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Returpack välkomnar Coca-Cola-initiativ 

Ny terminal i Ryssland

Lina Bergström slutar som vd för ÅI

Lösvikt framtidens trend?

Svensk sensorteknik kan halvera antalet transporter

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Storpack för ägg helt utan plast

Ett steg närmare plastreturraffinaderi

Se alla Företagens egna nyheter

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Future Materials Catapult Center

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Hållbar paketering stärker potatismärke

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Unika material ger ESD-skydd åt känsliga produkter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Det optimala skyddet för golv och andra ytor under byggnatio

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Sänd till en kollega

0.173