23948sdkhjf

Kalle & hans vänner på frukostbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Disney och Tetra Pak inleder samarbete för miljösmarta, lekfulla förpackningar för hälsosam mat och dryck.

Walt Disney Company Nordic och Tetra Pak har ingått ett samarbete för att erbjuda lekfulla, miljösmarta mat- och dryckesförpackningar. Erbjudandet om kartongförpackningar med de älskade karaktärerna från Disney, Pixar, Marvel och Star Wars är riktat till producenter med hälsosamma alternativ inom utvalda livsmedelskategorier.

Tetra Pak och Disney ser fram emot att börja utforska möjligheterna som de berömda Disneykaraktärerna kan tillföra mat- och dryckesförpackningar i utvalda livsmedelskategorier på de nordiska och baltiska marknaderna.

Kartongförpackningar är inte bara en yta för en näringsdeklaration som underlättar medvetna val, det är också en plats för kreativ kommunikation. Syftet med samarbetet mellan Tetra Pak och Disney är att ge konsumenten ett bättre alternativ i en miljösmart förpackning med hjälp av karaktärer som Kalle Anka, Buzz Lightyear, Elsa & Anna, the Avengers och Marvel’s Spider-Man.

– Ända sedan Walt Disney grundade företaget för nästan ett sekel sedan har vi lyft fram och hyllat magiska ögonblick och människors fantasi. Vi vet att karaktärer och sagor inte bara är en rolig del av livet, det är faktiskt en mäktig kraft. Vi vill använda den kraften till att uppmuntra familjer till mer hälsosamma val. Jag ser fram emot att utforska potentialen i det ytterligare tillsammans med Tetra Pak, ett företag vars produkter och värderingar jag beundrar, säger Casper Bjørner, VD, The Walt Disney Company Nordic.

Samarbetet ger fler livsmedelsproducenter möjlighet att stärka den allt viktigare kopplingen mellan produkt, varumärke och förpackning, genom att lägga till element från Disneys, Star Wars eller Marvels magiska världar. Balanserade val, hållbarhet och lekfullhet är grunden till samarbetet mellan Tetra Pak och Disney.

– Vi ser tydligt att konsumenten blir alltmer medveten och sätter en stolthet i att göra aktiva, hållbara val kring mat och dryck. Vi vill uppmuntra den utvecklingen genom att fortsätta erbjuda innovativa och hållbara förpackningar. Nu kan vi dessutom, tack vare det magiska inslaget från Disney, göra det hälsosamma valet ännu mer attraktivt, säger Johan Rabe, VD, Tetra Pak North Europe.

Samarbetet är en del av The Walt Disney Company’s ”Healthy Living Commitment”, där företaget använder karaktärernas och berättelsernas popularitet och räckvidd för att göra en hälsosam livsstil enklare och roligare för familjer. Disney har en uttalad ambition att ”göra det som är bra för dig, roligt för dig”, vilket rimmar mycket väl med Tetra Paks motto: Bevarar det goda.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Succé för storpant-automaterna

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Tillbaka från semestern?

Här är ett erbjudande du inte får missa!

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Nyhetsbrev

EFI uppköpt av investmentbolag

Arkiv

Fettresistent papper certifierat som komposterbart

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Flextrus partner i ny tortilla-förpackning

Tetra Pak invigde ny förpackningsfabrik i Vietnam

Papperssugrör på dryckeskartonger

Hållbarhetsrapport visar stora framsteg

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Ledningsbyte på Multivac

Mot fossilfria bruk

Svenskt socker i klassisk retrokampanj

DEBATT
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Med anledning av att Coop nyligen beslutat att inte längre tillåta leveranser av fisk i frigolitlådor, ser vi på EPS Föreningen i Sverige ett behov av att lyfta frigolit ur en annan synvinkel.

Walki köper extruderingsanläggning

Tusentals företag granskas för brott mot tysk förpackningslag

Genombrott av BillerudKorsnäs

Affär på danska kartongförpackningsmarknaden

Bosch Packaging sålt till CVC

Mondi investerar i Ansbach

Hållbarhetsdebatt på Empack

Kameran detekterar svart plast

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Investerar för snabbare falsning

Pantflaska blir biljett i Istanbul

Se alla Företagens egna nyheter

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Laboratorie Testning - Norner

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Sänd till en kollega

0.169