23948sdkhjf

Kalle & hans vänner på frukostbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Disney och Tetra Pak inleder samarbete för miljösmarta, lekfulla förpackningar för hälsosam mat och dryck.

Walt Disney Company Nordic och Tetra Pak har ingått ett samarbete för att erbjuda lekfulla, miljösmarta mat- och dryckesförpackningar. Erbjudandet om kartongförpackningar med de älskade karaktärerna från Disney, Pixar, Marvel och Star Wars är riktat till producenter med hälsosamma alternativ inom utvalda livsmedelskategorier.

Tetra Pak och Disney ser fram emot att börja utforska möjligheterna som de berömda Disneykaraktärerna kan tillföra mat- och dryckesförpackningar i utvalda livsmedelskategorier på de nordiska och baltiska marknaderna.

Kartongförpackningar är inte bara en yta för en näringsdeklaration som underlättar medvetna val, det är också en plats för kreativ kommunikation. Syftet med samarbetet mellan Tetra Pak och Disney är att ge konsumenten ett bättre alternativ i en miljösmart förpackning med hjälp av karaktärer som Kalle Anka, Buzz Lightyear, Elsa & Anna, the Avengers och Marvel’s Spider-Man.

– Ända sedan Walt Disney grundade företaget för nästan ett sekel sedan har vi lyft fram och hyllat magiska ögonblick och människors fantasi. Vi vet att karaktärer och sagor inte bara är en rolig del av livet, det är faktiskt en mäktig kraft. Vi vill använda den kraften till att uppmuntra familjer till mer hälsosamma val. Jag ser fram emot att utforska potentialen i det ytterligare tillsammans med Tetra Pak, ett företag vars produkter och värderingar jag beundrar, säger Casper Bjørner, VD, The Walt Disney Company Nordic.

Samarbetet ger fler livsmedelsproducenter möjlighet att stärka den allt viktigare kopplingen mellan produkt, varumärke och förpackning, genom att lägga till element från Disneys, Star Wars eller Marvels magiska världar. Balanserade val, hållbarhet och lekfullhet är grunden till samarbetet mellan Tetra Pak och Disney.

– Vi ser tydligt att konsumenten blir alltmer medveten och sätter en stolthet i att göra aktiva, hållbara val kring mat och dryck. Vi vill uppmuntra den utvecklingen genom att fortsätta erbjuda innovativa och hållbara förpackningar. Nu kan vi dessutom, tack vare det magiska inslaget från Disney, göra det hälsosamma valet ännu mer attraktivt, säger Johan Rabe, VD, Tetra Pak North Europe.

Samarbetet är en del av The Walt Disney Company’s ”Healthy Living Commitment”, där företaget använder karaktärernas och berättelsernas popularitet och räckvidd för att göra en hälsosam livsstil enklare och roligare för familjer. Disney har en uttalad ambition att ”göra det som är bra för dig, roligt för dig”, vilket rimmar mycket väl med Tetra Paks motto: Bevarar det goda.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sulapac i partnerskap med Quadpack

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Satsar på tillverkning av bioplast

De delar på 10 miljoner kronor

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lexit Group bjuder till mässa

Arkiv

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nya guidelines för återvinningsbarhet

Målsnöret allt närmare för Braskems nya PP-fabrik

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Plus

Återvinner plast från organiskt avfall

FTI: Sätt miljönyttan i fokus

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, publicerar idag en rapport om framtidens insamlings- och återvinningssystem.

PLA bryter ny mark

Biobaserat och bionedbrytbart

Ny tungviktare från Omron

Ny låda för matleveranser direkt till dörren

Easyfairs renodlar varumärket Empack

Returkartong får ny vd

Dryckesjätten satsar på rPET

Ny kakförpackning har blivit återvinningsbar

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Returpack välkomnar Coca-Cola-initiativ 

Ny terminal i Ryssland

Lina Bergström slutar som vd för ÅI

Lösvikt framtidens trend?

Svensk sensorteknik kan halvera antalet transporter

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Storpack för ägg helt utan plast

Ett steg närmare plastreturraffinaderi

Se alla Företagens egna nyheter

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

100% vegetabiliska produkter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Specialdesignad Lösning till KVIK

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Future Materials Catapult Center

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Hållbar paketering stärker potatismärke

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Unika material ger ESD-skydd åt känsliga produkter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Det optimala skyddet för golv och andra ytor under byggnatio

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Sänd till en kollega

0.173