23948sdkhjf

Kalle & hans vänner på frukostbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Disney och Tetra Pak inleder samarbete för miljösmarta, lekfulla förpackningar för hälsosam mat och dryck.

Walt Disney Company Nordic och Tetra Pak har ingått ett samarbete för att erbjuda lekfulla, miljösmarta mat- och dryckesförpackningar. Erbjudandet om kartongförpackningar med de älskade karaktärerna från Disney, Pixar, Marvel och Star Wars är riktat till producenter med hälsosamma alternativ inom utvalda livsmedelskategorier.

Tetra Pak och Disney ser fram emot att börja utforska möjligheterna som de berömda Disneykaraktärerna kan tillföra mat- och dryckesförpackningar i utvalda livsmedelskategorier på de nordiska och baltiska marknaderna.

Kartongförpackningar är inte bara en yta för en näringsdeklaration som underlättar medvetna val, det är också en plats för kreativ kommunikation. Syftet med samarbetet mellan Tetra Pak och Disney är att ge konsumenten ett bättre alternativ i en miljösmart förpackning med hjälp av karaktärer som Kalle Anka, Buzz Lightyear, Elsa & Anna, the Avengers och Marvel’s Spider-Man.

– Ända sedan Walt Disney grundade företaget för nästan ett sekel sedan har vi lyft fram och hyllat magiska ögonblick och människors fantasi. Vi vet att karaktärer och sagor inte bara är en rolig del av livet, det är faktiskt en mäktig kraft. Vi vill använda den kraften till att uppmuntra familjer till mer hälsosamma val. Jag ser fram emot att utforska potentialen i det ytterligare tillsammans med Tetra Pak, ett företag vars produkter och värderingar jag beundrar, säger Casper Bjørner, VD, The Walt Disney Company Nordic.

Samarbetet ger fler livsmedelsproducenter möjlighet att stärka den allt viktigare kopplingen mellan produkt, varumärke och förpackning, genom att lägga till element från Disneys, Star Wars eller Marvels magiska världar. Balanserade val, hållbarhet och lekfullhet är grunden till samarbetet mellan Tetra Pak och Disney.

– Vi ser tydligt att konsumenten blir alltmer medveten och sätter en stolthet i att göra aktiva, hållbara val kring mat och dryck. Vi vill uppmuntra den utvecklingen genom att fortsätta erbjuda innovativa och hållbara förpackningar. Nu kan vi dessutom, tack vare det magiska inslaget från Disney, göra det hälsosamma valet ännu mer attraktivt, säger Johan Rabe, VD, Tetra Pak North Europe.

Samarbetet är en del av The Walt Disney Company’s ”Healthy Living Commitment”, där företaget använder karaktärernas och berättelsernas popularitet och räckvidd för att göra en hälsosam livsstil enklare och roligare för familjer. Disney har en uttalad ambition att ”göra det som är bra för dig, roligt för dig”, vilket rimmar mycket väl med Tetra Paks motto: Bevarar det goda.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Egen produktion av linerless etiketter

Ny beläggare från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerless produktion.

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Intensivt juryarbete i ScanStar

T-Emballage styckas upp

Genombrott för Durapulp

Start Up Area – Nytt på Empack

Nyhetsbrev

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Arkiv

Fiberbaserat tråg kan ersätta CPET

Rekordstort intresse för årets förpackningsgolf

Toppresultat för Marvaco

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

- Nu ställer vi om till 25 procent återvunnen PET. Ambitionen är att öka andelen kontinuerligt, säger Madelene Breiling på Löfbergs.

LEDAREN
Nu är det sommar, nu är det sol...

WestRock i skolbänken på Brobygrafiska

Renare vatten till Vänern

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Etablerar JV kring kemisk återvinning

Lägger ner förvärvstankarna om Braskem

Kavli förvärvar förpackningsproducent

Vill standardisera bionedbrytbara plastmaterial

Kallfolie nu inline i Frankfurt

Smart e-handelsförpackning fick World Star

Nytt utvecklingscenter för förpackningar

Metsä Board etablerar nytt Excellence Centre för kartong och förpackning.

Skippar svart plast i restauranger

Nu tar förpackningsprojektet fart på allvar

Storaffär inom textiletiketter

Dags att söka stipendium

Bjöd på ätbar plast

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Ica ska halvera svinnet på sex år

På Nytt Jobb
Ny VD

Interroll levererar högeffektiva crossbeltsorter

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Laboratorie Testning - Norner

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Följ med Wexoe till Rockwell Automation Fair i 18-21 November 2019

Uppfyll de höga kraven inom livsmedelsindustrin med IO-Link-lösningar från Balluff!

DS Smith tillkännager globalt samarbete med Ellen MacArthur Foundation

Stora utmaningar kräver nya innovationer - Norner Research

Öka effektivitetsnivån och kvalitén i era automationsprocesser!

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Norner är nu representerad i Danmark

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Komplett för flytt

Vangby 25 år

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

Varför sågverk behöver automatisering

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Sänd till en kollega

0.137