23948sdkhjf

Unik cirkulär matshopping

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Bara förpackningar som går att återanvända och återvinna på nya e-handelsplattformen Loop.

Det globala återvinningsföretaget Terracycle lanserar i vår en ny form av cirkulär shopping. Loop heter den unika e-handelsplattformen som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever, Pepsi och en rad andra storbolag har investerat i. 

Läs också: Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Enligt den hållbara affärsmodellen ska varorna levereras direkt hem till kunderna i förpackningar som när innehållet använts sparas, rengörs och återanvänds. De tomma förpackningarna skickas tillbaka via Loops pick up-tjänst.

– Genom Loop kan kunderna konsumera produkter på ett ansvarsfullt sätt. När en konsument lämnar tillbaka en förpackning blir den antingen påfylld eller så blir materialet återanvänt eller återvunnit med hjälp av banbrytande teknik, säger Tom Szaky, vd för Terracycle, i ett uttalande.

För att systemet inte ska missbrukas får kunderna betala en depositionsavgift för själva förpackningen. 

Loop-projektet presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan. Piloter ska lanseras i vår i Frankrike och i nordöstra USA. Till Storbritannien kommer Loop i september. När den cirkulära tjänsten kan bli aktuell för svenska kunder är för tidigt att säga, men Terracycle har verksamhet i 21 länder, inklusive Sverige.

Läs också: FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Allt från syltburkar och dryckesflaskor till deodorant och body lotion ska gå att handla på plattformen. En av de första varorna som kommer att lanseras på den amerikanska sajten kommer från Loops officiella glasspartner Häagen-Dazs, som ägs av Nestlé.

Glassen kommer att levereras i en helt ny typ av förpackning med dubbla väggar av stål som både behåller glassen i bästa möjliga skick under transporten och går att återanvända. Designen gör dessutom att glassen smälter snabbare längre upp än längre ned i behållaren. Loop-kunderna kommer att kunna välja mellan glass tillverkad med och utan mejeriprodukter.

– Loop utmanar företagen att ta en fräsch titt på våra värdekedjor och integrera återanvändbara förpackningar som en del av våra ansträngningar att minska avfallet, säger Laurent Freixe, vd för Nestlés amerikanska del.

När Loop är helt utbyggt ska det finnas tre modeller:

  • Modell ett, som lanseras först, ger alltså kunderna möjlighet att e-handla och få produkterna levererade och upphämtade.
  • Enligt modell två ska varor kunna beställas även på partnerföretagens sajter och sedan levereras på samma sätt.
  • I modell tre integreras även de fysiska butikerna, där kunderna både ska kunna handla produkterna och lämna in tomma behållare.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nyhetsbrev

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Arkiv

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.119