23948sdkhjf

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Hockeyklubben Malmö Redhawks satsar på hållbarhet och lanserar ett eget vatten i samarbete med Tetra Pak.

I samarbete med Tetra Pak lanserar hockeyklubben Malmö Redhawks ett eget svenskt källvatten i en klimatsmart kartongflaska – ett alternativ när vattenkranen inte finns nära till hands. Under parollen ”Kom in i matchen” utvidgar nu Redhawks sitt samhällsengagemang till att också omfatta hållbarhet och miljöfrågor.

– Det känns bra och viktigt att vi som ledande ishockeyklubb tar ställning för miljö och hållbarhet, säger Patrik Sylvegård, VD & Sportchef Malmö Redhawks.

Ishockeyklubbens initiativ ”Kom in i matchen” syftar bland annat till att lyfta hållbarhet och miljö inom idrottsrörelsen. Malmö Redhawks mål är att bidra till en större samhällsförändring och visa att man som förening är mycket mer än hockey. Genom att sprida kunskap och inspiration vill Malmö Redhawks uppmuntra människor att bli mer miljömedvetna i vardagen.

– Vi vill använda kraften och engagemanget hos Malmö Redhawks fans, samarbetspartners och anställda för att göra skillnad. Vi väljer att använda kartongförpackat svenskt källvatten för att visa hur enkelt det är att välja klimatsmart. Kartongflaskan blir symbolen för aktiva och medvetna val för att inspirera oss alla att göra mer klimatsmarta val i vardagen, säger Jens Hemström, Affärsutvecklingschef Malmö Redhawks.

Redhawks eget vatten kommer i en förpackning från Tetra Pak som tillverkas huvudsakligen av kartong. Kartongen är certifierad enligt FSC och det är inte bara kartongen som är av förnybar växtbaserad råvara utan även skruvkorken.

– När det gäller vatten på flaska sker det just nu ett skifte till kartongflaskor, just för att de är så klimatsmarta. Det är en internationell trend där fler och fler varumärken går över till kartongförpackningar som tillverkas till största delen av förnybart material. När Global Bottled Water Congress i Evian nyligen delade ut den prestigefyllda utmärkelsen till ”världens bästa förpackning 2018” gick priset till en kartongflaska från Tetra Pak, säger Berit Hoffmann, Marketing Director, Tetra Pak.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nyhetsbrev

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Arkiv

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.105