23948sdkhjf

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

Hockeyklubben Malmö Redhawks satsar på hållbarhet och lanserar ett eget vatten i samarbete med Tetra Pak.

I samarbete med Tetra Pak lanserar hockeyklubben Malmö Redhawks ett eget svenskt källvatten i en klimatsmart kartongflaska – ett alternativ när vattenkranen inte finns nära till hands. Under parollen ”Kom in i matchen” utvidgar nu Redhawks sitt samhällsengagemang till att också omfatta hållbarhet och miljöfrågor.

– Det känns bra och viktigt att vi som ledande ishockeyklubb tar ställning för miljö och hållbarhet, säger Patrik Sylvegård, VD & Sportchef Malmö Redhawks.

Ishockeyklubbens initiativ ”Kom in i matchen” syftar bland annat till att lyfta hållbarhet och miljö inom idrottsrörelsen. Malmö Redhawks mål är att bidra till en större samhällsförändring och visa att man som förening är mycket mer än hockey. Genom att sprida kunskap och inspiration vill Malmö Redhawks uppmuntra människor att bli mer miljömedvetna i vardagen.

– Vi vill använda kraften och engagemanget hos Malmö Redhawks fans, samarbetspartners och anställda för att göra skillnad. Vi väljer att använda kartongförpackat svenskt källvatten för att visa hur enkelt det är att välja klimatsmart. Kartongflaskan blir symbolen för aktiva och medvetna val för att inspirera oss alla att göra mer klimatsmarta val i vardagen, säger Jens Hemström, Affärsutvecklingschef Malmö Redhawks.

Redhawks eget vatten kommer i en förpackning från Tetra Pak som tillverkas huvudsakligen av kartong. Kartongen är certifierad enligt FSC och det är inte bara kartongen som är av förnybar växtbaserad råvara utan även skruvkorken.

– När det gäller vatten på flaska sker det just nu ett skifte till kartongflaskor, just för att de är så klimatsmarta. Det är en internationell trend där fler och fler varumärken går över till kartongförpackningar som tillverkas till största delen av förnybart material. När Global Bottled Water Congress i Evian nyligen delade ut den prestigefyllda utmärkelsen till ”världens bästa förpackning 2018” gick priset till en kartongflaska från Tetra Pak, säger Berit Hoffmann, Marketing Director, Tetra Pak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063