23948sdkhjf

“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Temat för årets PIDA var ”unboxing” och besvarades av de deltagande studenterna i Tyskland med stor kreativ höjd. Bland de tolv bidragen utsågs bidraget "Sucrerie" som vinnare av samtliga kategorier och tilldelades guldpriset.

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA) firar i år sitt 14e år som en internationell tävling. Årets utmaning, ”unboxing”, baseras på det ögonblick en förpackning öppnas för första gången och handlar om konsumentens första möte med en produkt. Men också ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.

Emellertid var instruktionen till de tävlande mer långtgående än så - bidragen skulle också återspegla ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de konventionella lösningarna vi ser i butiker och e-handel idag.

Det tyska PIDA Gold Award gick till konceptet "Sucrerie" utvecklat av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt. Juryns motivering lyder:

"Kombinationen av design, oväntad funktionalitet som en vändbar utsticksskiva, övergripande konceptutveckling och omfattande utförande övertygade juryn starkt på alla punkter. Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse - och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential."

I tävlingen deltog studenter från skolorna HDM i Stuttgart, FHWS i Würzburg, Hochschule der Medien i Stuttgart, Hochschule München och universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.

För vinnare i respektive kategori se länken nedan.

Källa: https://www.billerudkorsnas.se/media/nyh...

Artikeln är en del av vårt tema om Design.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078