23948sdkhjf

“Sucrerie” vinnare i Tyskland

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Temat för årets PIDA var ”unboxing” och besvarades av de deltagande studenterna i Tyskland med stor kreativ höjd. Bland de tolv bidragen utsågs bidraget "Sucrerie" som vinnare av samtliga kategorier och tilldelades guldpriset.

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA) firar i år sitt 14e år som en internationell tävling. Årets utmaning, ”unboxing”, baseras på det ögonblick en förpackning öppnas för första gången och handlar om konsumentens första möte med en produkt. Men också ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.

Emellertid var instruktionen till de tävlande mer långtgående än så - bidragen skulle också återspegla ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de konventionella lösningarna vi ser i butiker och e-handel idag.

Det tyska PIDA Gold Award gick till konceptet "Sucrerie" utvecklat av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt. Juryns motivering lyder:

"Kombinationen av design, oväntad funktionalitet som en vändbar utsticksskiva, övergripande konceptutveckling och omfattande utförande övertygade juryn starkt på alla punkter. Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse - och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential."

I tävlingen deltog studenter från skolorna HDM i Stuttgart, FHWS i Würzburg, Hochschule der Medien i Stuttgart, Hochschule München och universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.

För vinnare i respektive kategori se länken nedan.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Heldag om plaståtervinning i Ystad

Vem tar plasten i försvar?

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Succé för pant på Garant

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Nyhetsbrev

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Arkiv

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Sänd till en kollega

0.371