23948sdkhjf

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Andelen returvaror i e-handeln är särskilt hög inom modesegmentet vilket har betydande effekter på miljön, enligt forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Göteborg.

Konsumtionen inom e-modehandeln har lett till att ett nytt osunt kundbeteende uppstått där kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor, ofta trendiga plagg, för att sedan returnera flera av dem.

Det framgår av det två år långa forskningsprojektet som tagits fram av bland andra Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan vid Göteborgs och där energianvändning och miljöpåverkan som uppstår när konsumenter returnerar e-handlade kläder studerats.

– Vi valde att titta på modebranschen på grund av den stora mängden returnerade varor, och att många returer skickas över nationsgränser för att hanteras. I genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige, men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg returneras mer än basplagg, säger Sharon Cullinane, i en kommentar.

Problemet menar professorerna är att kunderna inte heller är medvetna om hur hanteringen av returnerade varor går till och att varorna ofta fraktas långa avstånd för ompackning innan de  kan nå ny kund. Kunderna ser bara fördelarna och inte konsekvenserna av sitt agerande.

Enligt professor Sharon Cullinane kan miljöpåverkan minskas genom att få kunderna att förstå och agera mer ansvarsfullt, företagen behöver hitta nya sätt att ta hand om returer på ett mer effektivt vis och därtill behöver transportföretagen förbättra effektiviteten och växla över till lager och transporter med mindre miljöpåverkan.

Forskningsprojektet “Energy and environmental effects of the reverse logistics of e-tailing” finansierades av Enerigmyndigheten. Medverkande forskare är Sharon Cullinane, Michael Browne och Elisabeth Karlsson, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet samt Yingli Wang, Cardiff University.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422