23948sdkhjf

Årets livsmedelshalvdag på Empack

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Konferensen för alla verksamma förpackningsutvecklare inom livsmedelsindustrin kommer till Malmö och Malmömässan den 7 februari. Det blir fokus på framtidens utmaningar med e-handelns nya krav och hållbar utveckling.

Empack Malmö i samarbete med Livsmedelsföreningen presenterar nu halvdagskonferensens imponerande talaruppställning med tre kvinnliga talare från förpacknings- och varumärkesbranschen.

Ann Lorentzon ifrån RISE, Hedvig Zubor från designbyrån A+X samt Zsófia Réger från Axfood är talarna som kommer att ta plats. De har alla olika specialistområden och kommer täcka stora delar av livsmedelsförpackningen men samtliga med ett tydligt fokus på framtidens förpackningsutmaningar. Som deltagare på konferensen får du bland annat ny förståelse för hur du hittar den röda tråden i din förpackning med ett starkt varumärke.

– Betydelsen av design och varumärke är viktigare än någonsin, både i den fysiska och den digitala hyllan. Behovet av tydlighet har ökat exponentiellt samtidigt som varumärken behöver hitta nya sätt att skapa starka varumärkesupplevelser. Det är en spännande tid vi befinner oss i, säger Hedvig Zubor, A+X

Halvdagen kommer även behandla e-handelns nya krav på förpackningen när den går från den fysiska hyllan in i den digitala matbutiken. Den tredimensionella känslan försvinner och det blir omöjligt att locka med material och känsla på samma sätt – hur får du din förpackning att fortsätta vara attraktiv online?

– E-handelstrenden inom dagligvaruhandel växer och vi kommer tittar närmare på hur framtidens förpackningslösningar inom e-handel kommer att se ut. Kommer allt behöva packas i en fyrkantig låda för att optimera? Eller finns det andra möjligheter som båda höjer konsumentupplevelsen samtidigt som den är hållbar, säger Zsófia Réger, Axfood

Dessutom blir det än mer viktiga tankar kring det hetaste ämnet just nu, hållbarhet. Att agera hållbart handlar inte enbart om miljövänliga och återvinningsbara material, det handlar även om att ha förpackningar som är optimerade och för rätt ändamål.

– Pratar vi hållbara förpackningar måste vi också prata produkter, eftersom förpackningens största bidrag till hållbarhet är att se till att den förpackade produkten kommer till avsedd användning. Under de förutsättningarna kan man sedan diskutera hur man kan optimera förpackningen. Och där finns en del att göra, vilket jag kommer att visa under min presentation, Ann Lorentzon, RISE.

Livsmedelshalvdagen är helt kostnadsfri för alla som är verksamma i branschen men kräver förregistrering. Besök hemsidan för mer information: www.easyfairs.com/empackmalmo

När du besöker konferensen får du även tillträde till hela mötesplatsen som presenterar över 50 seminarier, ledande leverantörer och viktiga diskussionsforum och nätverksmöjligheter. Empack arrangeras parallellt med Logistics & Distribution och Industrimässorna den 6 - 7 februari på Malmömässan.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.113