23948sdkhjf

Ikon för julbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola lanserar sin ikoniska glasflaska i specialupplaga för julsäsongen.

För att skapa festligare stämning vid årets julbord förändrar Coca-Cola sin mest klassiska design och lanserar nu den världskända glasflaskan i 1-litersupplaga.

– Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska flaskan är designad under ledning av svensken Alexander Samuelsson som utvandrade från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Han ritade flaskan för lite mer än 100 år sedan som sitt bidrag i en designtävling som gick ut på att skapa den mest ikoniska flaskdesignen åt Coca-Cola. Företaget Root Glass, där Samuelsson arbetade, skickade in bidraget och vann tävlingen. 1916 påbörjades produktionen i Indiana, USA. Endast några små ändringar genomfördes, sedan dess har designen varit densamma.

– Lanseringen av glasflaskan i 1-litersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med som skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt, säger Samantha Walker.

Designklassikern från Coca-Cola i 1-litersupplaga finns i utvalda butiker från mitten av denna månad.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.104