23948sdkhjf

Ikon för julbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola lanserar sin ikoniska glasflaska i specialupplaga för julsäsongen.

För att skapa festligare stämning vid årets julbord förändrar Coca-Cola sin mest klassiska design och lanserar nu den världskända glasflaskan i 1-litersupplaga.

– Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska flaskan är designad under ledning av svensken Alexander Samuelsson som utvandrade från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Han ritade flaskan för lite mer än 100 år sedan som sitt bidrag i en designtävling som gick ut på att skapa den mest ikoniska flaskdesignen åt Coca-Cola. Företaget Root Glass, där Samuelsson arbetade, skickade in bidraget och vann tävlingen. 1916 påbörjades produktionen i Indiana, USA. Endast några små ändringar genomfördes, sedan dess har designen varit densamma.

– Lanseringen av glasflaskan i 1-litersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med som skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt, säger Samantha Walker.

Designklassikern från Coca-Cola i 1-litersupplaga finns i utvalda butiker från mitten av denna månad.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lyckat projekt gav ny återförslutning

Ball säljer i Kina

Genombrottsorder för Gaia

Nya tobakslagen slår fast nya märkningsregler

Stora Enso gör miljöinvestering

Nyhetsbrev

Unik maskin öppnar för omställning

Arkiv

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.141