23948sdkhjf

Ikon för julbordet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Coca-Cola lanserar sin ikoniska glasflaska i specialupplaga för julsäsongen.

För att skapa festligare stämning vid årets julbord förändrar Coca-Cola sin mest klassiska design och lanserar nu den världskända glasflaskan i 1-litersupplaga.

– Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska flaskan är designad under ledning av svensken Alexander Samuelsson som utvandrade från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Han ritade flaskan för lite mer än 100 år sedan som sitt bidrag i en designtävling som gick ut på att skapa den mest ikoniska flaskdesignen åt Coca-Cola. Företaget Root Glass, där Samuelsson arbetade, skickade in bidraget och vann tävlingen. 1916 påbörjades produktionen i Indiana, USA. Endast några små ändringar genomfördes, sedan dess har designen varit densamma.

– Lanseringen av glasflaskan i 1-litersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med som skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt, säger Samantha Walker.

Designklassikern från Coca-Cola i 1-litersupplaga finns i utvalda butiker från mitten av denna månad.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Juiceflaska av 100 % rPET

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

För första gången på tio år har återvunnen PET blivit dyrare än nytillverkad.

Miljonavtal för Lexit Group

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Stora Enso lanserar kartongtuben

Nyhetsbrev

K 2019: Klara, färdiga - K

Arkiv

Nytt miljövänligare pappemballage

Pappersbärkassen har en egen dag

Kemisk återvinning tar nya kliv

Genombrott för vit opak PET

Utlysning: 10 miljoner till hållbarhetsprojekt

Omdiskuterat lim kan ersättas

Oklätt som klätt - nytt förpackningskoncept

Nya prototyper av fiberflaska för öl

Och vinnaren är...?

2

Yoghurt i klimatsmart bägare

Jaktsnus lagom till säsongen

Plus

Ny storsatsning av Stora Enso

Nu ger sig Stora Enso på allvar in i kampen om hållbara förpackningar till snabbsmatskedjor och cateringbranschen.

2

Innovativ sampackning

Empack gick av stapeln

Rabatt på kaffe hade liten effekt

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Cobotarna kommer starkt

Pris till Strand Packaging

Ny chef på Vallviks Bruk

Ny chef på Fors Bruk

Walki köper inom tekniska laminat

LEDAREN
Nu kommer återvunnen plast

Utvidgad pant i Danmark

Ny must signerad Ranelid

Svensk Plaståtervinning kammade hem hederspris

Ny agentur för Nemco

Vinner stort automationsprojekt

Skatt på plastbärkassar

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Se alla Företagens egna nyheter

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Superfos

Partner och delägare av Future Materials Catapult Center

Format för framtiden

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Sänd till en kollega

0.123