23948sdkhjf

Pack@lunch med design för e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designkontoret Silver och marknadsundersökningsföretaget Ipsos NORM stod värdar när Pack@lunch hölls i Malmö i fredags. Ämnet för dagen var e-handel och hur det påverkar förpackningsdesignen.

Malin Edvardsen, trendanalytiker och varumärkesstrateg på Silver, inledde med en bild av trenderna på e-handelsmarknaden. I Sverige handlas det resor, tjänster och produkter för 267 miljarder kronor och handeln ökade senaste året med 6 %. Särskilt ökar köp med mobilen och idag görs 59 % av köpen med mobilen. Därför är det viktigt att i första hand tänka mobilen när man urformar sin digitala affär.

Röststyrningen tros öka betydligt de kommande åren istället för att texta meddelanden. I USA uppger 46 % att man idag använder någon form av röstassistent. Från USA kommer också nästa hot. Det har väl inte undgått någon att Amazon planerar att etablera sig i Sverige. Hur ska man tackla jätten? Bli en slav under den eller fortsätta köra sitt eget race?

Hon berättade också hur man kan utveckla sin förpackningsdesign med hjälp av influencers och få ett stort genomslag med sin nya design i målgruppens sociala flöden.

Nästa kvinna på scen var Caroline Uddström, Försäljningschef, på Ipsos NORM. Ipsos NORM gör bland annat designtester på nya dagligvaror i virtuell miljö innan de lanseras. Hon berättade också om ett test som mätte förpackningens betydelse för e-handeln. Fyra produkter gavs var och en sju olika bilddesigner och bedömdes sedan av testkonsumenter. Bäst funkar situationsbilder och förpackningen är viktig för att ge bilden kontext och igenkänning.

Avslutande talare André Hindersson är VD för Silver som skapar design och koncept för alla kanaler, bl a förpackningsdesign och hjälper handeln att transformera sina fysiska butiker till e-handelsbutiker.

– E-handeln blir gärna "dockskåp" av den fysiska butiken, vilket inte är så funktionellt, men det går att förändra med små medel, säger André.

Silver har nyligen gjort Paulúns nya förpackningsdesign och där har man haft förmånen att kunna jobba med både begreppet Nytta och Mening som bygger en långsiktig relation med kunden. Genom att alla förpackningar till hälften ser likadana ut har man grundlagt en stark igenkänning för Paulúns produkter. I e-handeln är ett grepp att skapa en närmare relation med kunden att ge hen möjlighet att personifiera sin sida.

– En annan sak som är viktig att tänka på är att förpackningen på bilden ser exakt likadan ut som varan. Erfarenheten är att kunden är betydligt känsligare vid e-handel att varan ser ut som den gjorde när den beställdes på nätet. Kunden som får ett reklamblad och kutar ner till affären är inte alls lika känslig om varan inte stämmer överens med bilden.

I den avslutande paneldiskussionen konstaterades att många dagligvaror som säljs online i framtiden med stor sannolikhet kommer att ha en annorlunda design än produkterna som säljs i butik. Där är vi ännu inte men med ökade volymer ökar den möjligheten. Idag är det 6 % av Sveriges befolkning som regelbundet handlar mat via nätet. 35 % har gjort det någon gång det senaste året.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

KESO i ny hållbar bägare

GLAD PÅSK!

Återvinner plast från organiskt avfall

Durst invigde nytt futuristiskt huvudkontor

Toppkvalitet med återvunnen plast

Case story
Cocopanda-företagets succé med e-handel

Nyhetsbrev

Rullpack byter ägare

Arkiv

Nordisk plastindustri förenas i paneldebatt

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan.

Vatten på flaska helt i rPET

Skapar fossilfria produkter av brukens restströmmar

Stort intresse från Sverige

TEKNIK
Pneumatiska robotar möter artificiell intelligens

Rottneros Packaging har startat

Ny trycklösning för ståpåsar

En pappersbaserad framtid är inte science fiction

Flergångspåsar för frukt och grönt

Biopolymer prisas

Cirkulär e-plattform för överbliven plast

Ny fabriksdirektör sökes

Explosionen påverkar Kinas totala kemiindustri

Några månader kvar

Samarbete kring återvunnen plast

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

Har mycket att berätta

FTI och SKL i samarbetsavtal

På Nytt Jobb
Specialist med bred kunskap

Paulig varslar 120 varav 45 i Sverige

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Vill inte längre heta Plast

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Se alla Företagens egna nyheter

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Nya RIKTLINJER från CEPI avseende pappersprodukter i kontakt med livsmedel.

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

AD Plast – superautomatiserat med förarlösa truckar

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

När vi säger service menar vi mer än nån annan

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdebatt

Kundanpassat automationsprojekt

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tysklan...

Sänd till en kollega

0.209