23948sdkhjf

Pack@lunch med design för e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designkontoret Silver och marknadsundersökningsföretaget Ipsos NORM stod värdar när Pack@lunch hölls i Malmö i fredags. Ämnet för dagen var e-handel och hur det påverkar förpackningsdesignen.

Malin Edvardsen, trendanalytiker och varumärkesstrateg på Silver, inledde med en bild av trenderna på e-handelsmarknaden. I Sverige handlas det resor, tjänster och produkter för 267 miljarder kronor och handeln ökade senaste året med 6 %. Särskilt ökar köp med mobilen och idag görs 59 % av köpen med mobilen. Därför är det viktigt att i första hand tänka mobilen när man urformar sin digitala affär.

Röststyrningen tros öka betydligt de kommande åren istället för att texta meddelanden. I USA uppger 46 % att man idag använder någon form av röstassistent. Från USA kommer också nästa hot. Det har väl inte undgått någon att Amazon planerar att etablera sig i Sverige. Hur ska man tackla jätten? Bli en slav under den eller fortsätta köra sitt eget race?

Hon berättade också hur man kan utveckla sin förpackningsdesign med hjälp av influencers och få ett stort genomslag med sin nya design i målgruppens sociala flöden.

Nästa kvinna på scen var Caroline Uddström, Försäljningschef, på Ipsos NORM. Ipsos NORM gör bland annat designtester på nya dagligvaror i virtuell miljö innan de lanseras. Hon berättade också om ett test som mätte förpackningens betydelse för e-handeln. Fyra produkter gavs var och en sju olika bilddesigner och bedömdes sedan av testkonsumenter. Bäst funkar situationsbilder och förpackningen är viktig för att ge bilden kontext och igenkänning.

Avslutande talare André Hindersson är VD för Silver som skapar design och koncept för alla kanaler, bl a förpackningsdesign och hjälper handeln att transformera sina fysiska butiker till e-handelsbutiker.

– E-handeln blir gärna "dockskåp" av den fysiska butiken, vilket inte är så funktionellt, men det går att förändra med små medel, säger André.

Silver har nyligen gjort Paulúns nya förpackningsdesign och där har man haft förmånen att kunna jobba med både begreppet Nytta och Mening som bygger en långsiktig relation med kunden. Genom att alla förpackningar till hälften ser likadana ut har man grundlagt en stark igenkänning för Paulúns produkter. I e-handeln är ett grepp att skapa en närmare relation med kunden att ge hen möjlighet att personifiera sin sida.

– En annan sak som är viktig att tänka på är att förpackningen på bilden ser exakt likadan ut som varan. Erfarenheten är att kunden är betydligt känsligare vid e-handel att varan ser ut som den gjorde när den beställdes på nätet. Kunden som får ett reklamblad och kutar ner till affären är inte alls lika känslig om varan inte stämmer överens med bilden.

I den avslutande paneldiskussionen konstaterades att många dagligvaror som säljs online i framtiden med stor sannolikhet kommer att ha en annorlunda design än produkterna som säljs i butik. Där är vi ännu inte men med ökade volymer ökar den möjligheten. Idag är det 6 % av Sveriges befolkning som regelbundet handlar mat via nätet. 35 % har gjort det någon gång det senaste året.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LCA studier av kaffemuggar

Fazer testar ny färgteknik

IKEM:s svar på regeringens förslag

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Flaskor blir bilmattor

Golvmattorna i kompakt-SUVen Ford EcoSport har levt ett tidigare liv i form av engångsflaskor.

Nyhetsbrev

Pantflaska blir biljett i Istanbul

Arkiv

Egen produktion av linerless etiketter

Ny coater från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerlessproduktion.

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Intensivt juryarbete i ScanStar

T-Emballage styckas upp

Genombrott för Durapulp

Start Up Area – Nytt på Empack

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Fiberbaserat tråg kan ersätta CPET

Rekordstort intresse för årets förpackningsgolf

Toppresultat för Marvaco

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

- Nu ställer vi om till 25 procent återvunnen PET. Ambitionen är att öka andelen kontinuerligt, säger Madelene Breiling på Löfbergs.

LEDAREN
Nu är det sommar, nu är det sol...

WestRock i skolbänken på Brobygrafiska

Renare vatten till Vänern

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Etablerar JV kring kemisk återvinning

Lägger ner förvärvstankarna om Braskem

Storaffär inom textiletiketter

Dags att söka stipendium

Bjöd på ätbar plast

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Ica ska halvera svinnet på sex år

På Nytt Jobb
Ny VD

Interroll levererar högeffektiva crossbeltsorter

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Laboratorie Testning - Norner

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Följ med Wexoe till Rockwell Automation Fair i 18-21 November 2019

Uppfyll de höga kraven inom livsmedelsindustrin med IO-Link-lösningar från Balluff!

DS Smith tillkännager globalt samarbete med Ellen MacArthur Foundation

Stora utmaningar kräver nya innovationer - Norner Research

Öka effektivitetsnivån och kvalitén i era automationsprocesser!

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Norner är nu representerad i Danmark

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Komplett för flytt

Vangby 25 år

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

Varför sågverk behöver automatisering

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Sänd till en kollega

0.133