23948sdkhjf

Pack@lunch med design för e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designkontoret Silver och marknadsundersökningsföretaget Ipsos NORM stod värdar när Pack@lunch hölls i Malmö i fredags. Ämnet för dagen var e-handel och hur det påverkar förpackningsdesignen.

Malin Edvardsen, trendanalytiker och varumärkesstrateg på Silver, inledde med en bild av trenderna på e-handelsmarknaden. I Sverige handlas det resor, tjänster och produkter för 267 miljarder kronor och handeln ökade senaste året med 6 %. Särskilt ökar köp med mobilen och idag görs 59 % av köpen med mobilen. Därför är det viktigt att i första hand tänka mobilen när man urformar sin digitala affär.

Röststyrningen tros öka betydligt de kommande åren istället för att texta meddelanden. I USA uppger 46 % att man idag använder någon form av röstassistent. Från USA kommer också nästa hot. Det har väl inte undgått någon att Amazon planerar att etablera sig i Sverige. Hur ska man tackla jätten? Bli en slav under den eller fortsätta köra sitt eget race?

Hon berättade också hur man kan utveckla sin förpackningsdesign med hjälp av influencers och få ett stort genomslag med sin nya design i målgruppens sociala flöden.

Nästa kvinna på scen var Caroline Uddström, Försäljningschef, på Ipsos NORM. Ipsos NORM gör bland annat designtester på nya dagligvaror i virtuell miljö innan de lanseras. Hon berättade också om ett test som mätte förpackningens betydelse för e-handeln. Fyra produkter gavs var och en sju olika bilddesigner och bedömdes sedan av testkonsumenter. Bäst funkar situationsbilder och förpackningen är viktig för att ge bilden kontext och igenkänning.

Avslutande talare André Hindersson är VD för Silver som skapar design och koncept för alla kanaler, bl a förpackningsdesign och hjälper handeln att transformera sina fysiska butiker till e-handelsbutiker.

– E-handeln blir gärna "dockskåp" av den fysiska butiken, vilket inte är så funktionellt, men det går att förändra med små medel, säger André.

Silver har nyligen gjort Paulúns nya förpackningsdesign och där har man haft förmånen att kunna jobba med både begreppet Nytta och Mening som bygger en långsiktig relation med kunden. Genom att alla förpackningar till hälften ser likadana ut har man grundlagt en stark igenkänning för Paulúns produkter. I e-handeln är ett grepp att skapa en närmare relation med kunden att ge hen möjlighet att personifiera sin sida.

– En annan sak som är viktig att tänka på är att förpackningen på bilden ser exakt likadan ut som varan. Erfarenheten är att kunden är betydligt känsligare vid e-handel att varan ser ut som den gjorde när den beställdes på nätet. Kunden som får ett reklamblad och kutar ner till affären är inte alls lika känslig om varan inte stämmer överens med bilden.

I den avslutande paneldiskussionen konstaterades att många dagligvaror som säljs online i framtiden med stor sannolikhet kommer att ha en annorlunda design än produkterna som säljs i butik. Där är vi ännu inte men med ökade volymer ökar den möjligheten. Idag är det 6 % av Sveriges befolkning som regelbundet handlar mat via nätet. 35 % har gjort det någon gång det senaste året.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ball säljer i Kina

Genombrottsorder för Gaia

Nya tobakslagen slår fast nya märkningsregler

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Nyhetsbrev

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Arkiv

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.182