23948sdkhjf

Pack@lunch med design för e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designkontoret Silver och marknadsundersökningsföretaget Ipsos NORM stod värdar när Pack@lunch hölls i Malmö i fredags. Ämnet för dagen var e-handel och hur det påverkar förpackningsdesignen.

Malin Edvardsen, trendanalytiker och varumärkesstrateg på Silver, inledde med en bild av trenderna på e-handelsmarknaden. I Sverige handlas det resor, tjänster och produkter för 267 miljarder kronor och handeln ökade senaste året med 6 %. Särskilt ökar köp med mobilen och idag görs 59 % av köpen med mobilen. Därför är det viktigt att i första hand tänka mobilen när man urformar sin digitala affär.

Röststyrningen tros öka betydligt de kommande åren istället för att texta meddelanden. I USA uppger 46 % att man idag använder någon form av röstassistent. Från USA kommer också nästa hot. Det har väl inte undgått någon att Amazon planerar att etablera sig i Sverige. Hur ska man tackla jätten? Bli en slav under den eller fortsätta köra sitt eget race?

Hon berättade också hur man kan utveckla sin förpackningsdesign med hjälp av influencers och få ett stort genomslag med sin nya design i målgruppens sociala flöden.

Nästa kvinna på scen var Caroline Uddström, Försäljningschef, på Ipsos NORM. Ipsos NORM gör bland annat designtester på nya dagligvaror i virtuell miljö innan de lanseras. Hon berättade också om ett test som mätte förpackningens betydelse för e-handeln. Fyra produkter gavs var och en sju olika bilddesigner och bedömdes sedan av testkonsumenter. Bäst funkar situationsbilder och förpackningen är viktig för att ge bilden kontext och igenkänning.

Avslutande talare André Hindersson är VD för Silver som skapar design och koncept för alla kanaler, bl a förpackningsdesign och hjälper handeln att transformera sina fysiska butiker till e-handelsbutiker.

– E-handeln blir gärna "dockskåp" av den fysiska butiken, vilket inte är så funktionellt, men det går att förändra med små medel, säger André.

Silver har nyligen gjort Paulúns nya förpackningsdesign och där har man haft förmånen att kunna jobba med både begreppet Nytta och Mening som bygger en långsiktig relation med kunden. Genom att alla förpackningar till hälften ser likadana ut har man grundlagt en stark igenkänning för Paulúns produkter. I e-handeln är ett grepp att skapa en närmare relation med kunden att ge hen möjlighet att personifiera sin sida.

– En annan sak som är viktig att tänka på är att förpackningen på bilden ser exakt likadan ut som varan. Erfarenheten är att kunden är betydligt känsligare vid e-handel att varan ser ut som den gjorde när den beställdes på nätet. Kunden som får ett reklamblad och kutar ner till affären är inte alls lika känslig om varan inte stämmer överens med bilden.

I den avslutande paneldiskussionen konstaterades att många dagligvaror som säljs online i framtiden med stor sannolikhet kommer att ha en annorlunda design än produkterna som säljs i butik. Där är vi ännu inte men med ökade volymer ökar den möjligheten. Idag är det 6 % av Sveriges befolkning som regelbundet handlar mat via nätet. 35 % har gjort det någon gång det senaste året.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Labelexpo Europe närmar sig med stormsteg

Om en vecka börjar världens största teknikmässa för etiketter.

Arla byter till klimatsmart returpall

BillerudKorsnäs bantar organisationen

Utredning om skatt på engångsartiklar

Design
Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

Eson Pac säljer i Schweiz

Nyhetsbrev

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

Arkiv
Plus

Exklusivt material
Från hemlighetsmakeri till storsatsningar

Får erkännande för plastminskande lösningar

Testar återanvändbara fraktpåsar

Ny chef på bruket

Greta Thunberg kan vinna Polarbröds pris

Plast av jäst

Tre bolag blir ett

Fullsatt på första träffen

Avfall Sverige återupptar diskussioner med producenter

Svenska Wemo visar hanteringsrobotar

Kemiskt återvunnen plast tillgänglig på marknaden

Bygger ut kemisk återvinning

Ny förpackning för MAP

Arla visar var mjölken kommer ifrån

BillerudKorsnäs investerar inom återvinning

BillerudKorsnäs investerar i återvinningsområdet genom att förvärva en minoritetspost i start-up bolaget Recycl3R.

På Nytt Jobb
Hon blir ny hållbarhetsdirektör

Kafeko presenterar nytt samarbete på Empack

Träfiber ska ersätta plast

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

OptiGroup förvärvar Ekopack

På Nytt Jobb
Ny VD till Emballator Metal Group

Ny ordförande sökes

Han blir ny vd för Stena Recycling

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Tusentals företag granskas för brott mot tysk förpackningslag

Se alla Företagens egna nyheter

Wellplast ställer ut på FachPack 2019

Utsidan säger allt om insidan

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Träffa oss på Kistamässan 2-3 Oktober!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Tre sätt att konfigurera en splitter och nyttja kraften i stift 2!

Hur god spårbarhet har du?

Se oss på Balluff som er Bodyguard för era processer!

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Sänd till en kollega

0.167