23948sdkhjf

Pack@lunch med design för e-handel

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Designkontoret Silver och marknadsundersökningsföretaget Ipsos NORM stod värdar när Pack@lunch hölls i Malmö i fredags. Ämnet för dagen var e-handel och hur det påverkar förpackningsdesignen.

Malin Edvardsen, trendanalytiker och varumärkesstrateg på Silver, inledde med en bild av trenderna på e-handelsmarknaden. I Sverige handlas det resor, tjänster och produkter för 267 miljarder kronor och handeln ökade senaste året med 6 %. Särskilt ökar köp med mobilen och idag görs 59 % av köpen med mobilen. Därför är det viktigt att i första hand tänka mobilen när man urformar sin digitala affär.

Röststyrningen tros öka betydligt de kommande åren istället för att texta meddelanden. I USA uppger 46 % att man idag använder någon form av röstassistent. Från USA kommer också nästa hot. Det har väl inte undgått någon att Amazon planerar att etablera sig i Sverige. Hur ska man tackla jätten? Bli en slav under den eller fortsätta köra sitt eget race?

Hon berättade också hur man kan utveckla sin förpackningsdesign med hjälp av influencers och få ett stort genomslag med sin nya design i målgruppens sociala flöden.

Nästa kvinna på scen var Caroline Uddström, Försäljningschef, på Ipsos NORM. Ipsos NORM gör bland annat designtester på nya dagligvaror i virtuell miljö innan de lanseras. Hon berättade också om ett test som mätte förpackningens betydelse för e-handeln. Fyra produkter gavs var och en sju olika bilddesigner och bedömdes sedan av testkonsumenter. Bäst funkar situationsbilder och förpackningen är viktig för att ge bilden kontext och igenkänning.

Avslutande talare André Hindersson är VD för Silver som skapar design och koncept för alla kanaler, bl a förpackningsdesign och hjälper handeln att transformera sina fysiska butiker till e-handelsbutiker.

– E-handeln blir gärna "dockskåp" av den fysiska butiken, vilket inte är så funktionellt, men det går att förändra med små medel, säger André.

Silver har nyligen gjort Paulúns nya förpackningsdesign och där har man haft förmånen att kunna jobba med både begreppet Nytta och Mening som bygger en långsiktig relation med kunden. Genom att alla förpackningar till hälften ser likadana ut har man grundlagt en stark igenkänning för Paulúns produkter. I e-handeln är ett grepp att skapa en närmare relation med kunden att ge hen möjlighet att personifiera sin sida.

– En annan sak som är viktig att tänka på är att förpackningen på bilden ser exakt likadan ut som varan. Erfarenheten är att kunden är betydligt känsligare vid e-handel att varan ser ut som den gjorde när den beställdes på nätet. Kunden som får ett reklamblad och kutar ner till affären är inte alls lika känslig om varan inte stämmer överens med bilden.

I den avslutande paneldiskussionen konstaterades att många dagligvaror som säljs online i framtiden med stor sannolikhet kommer att ha en annorlunda design än produkterna som säljs i butik. Där är vi ännu inte men med ökade volymer ökar den möjligheten. Idag är det 6 % av Sveriges befolkning som regelbundet handlar mat via nätet. 35 % har gjort det någon gång det senaste året.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.182