23948sdkhjf

Hon ska förnya läskjättens image

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Coca-Cola bäddar för framtiden med lågkaloriprodukter och en bredare produktportfölj. Nya förpackningsformat, juicer, sportdrycker och kaffe som ska förnya läskjättens image.

Läs också: Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Enligt Sveriges Bryggerier såldes i fjol totalt 640 miljoner liter läsk i Sverige. 35 procent av det som konsumerades var så kallade zero- och lightprodukter. I takt med att hälsotrenden tilltar går därför läsktillverkarna en föränderlig framtid till mötes. Medan allt fler länder inför sockerskatt för att komma tillrätta med fetma, diabetes och karies, föll varumärket Coca-Cola i år till femte plats i undersökningsföretaget Interbrands ranking av världens största varumärken. Coca-Cola är dock fortfarande det mest kända varumärket som förknippas med livsmedel.

I Sverige marknadsförs 16 varumärken i läskjättens dryckesportfölj. Många av produkterna sötas med artificiella sötningsmedel och klassas därför som kalorisnåla.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och erbjuder olika valmöjligheter. Utvecklingen går definitivt mot fler kalorifria lösningar, säger Sofie Eliasson Morsink, nytillträdd vd för Coca-Cola European Partners i Sverige som är Coca-Colas svenska buteljeringsföretag.

Sofie Eliasson Morsink har en lång bakgrund inom bryggeribranschen med flera ledande roller inom Heineken i Nederländerna, Norden och Baltikum.

– Jag ville ha nya utmaningar och längtade tillbaka till Sverige. Till slut hamnade jag på en intervju hos Coca-Cola. Sedan den dagen är jag såld, skrattar Sofie Eliasson Morsink och understryker att även om Coca-Cola är ett multinationellt, amerikanskt bolag har de lokala enheterna ändå möjlighet till självbestämmande.

– Det är ett amerikanskt bolag som arbetar väldigt oamerikanskt.

Sofie Eliasson Morsink återkommer ofta till lågkaloritrenden och förklarar att de flesta av Coca-Colas sockerfria läskedrycker sötas med aspartam. Djurstudier har indikerat att ämnet kan vara cancerframkallande men Livsmedelsverket ser inte att det finns någon anledning till oro. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram per liter. ”Det betyder att en person som väger 60 kilo kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag”, skriver Livsmedelsverket.

– Vi observerar rapporter och undersökningar noggrant, alla våra produkter följer Livsmedelsverkets rekommendationer, säger Sofie Eliasson Morsink.

Coca-Colas verksamhet i Sverige är koncentrerad till Jordbro, Haninge. Där produceras årligen 400 miljoner liter läsk som säljs i Sverige. Verksamheten har 650 anställda och i dagarna är det precis 20 år sedan invigningen. Juvelen i kronan, coca-colan, är dock inte svenskproducerad från grunden.

– Det är bara några personer som känner till den ”hemliga” colaessensen så den färdiga blandningen skickas hit från USA. Resten gör vi själva på plats, inklusive buteljeringen, berättar Sofie Eliasson Morsink och understryker att det pågår en ständig översyn av förpackningarna.

Då efterfrågan på tvålitersflaskor minskat säljer nu mindre volymer bättre. En ny enlitersflaska har introducerats i handeln och PET-flaskorna på 50 centiliter består av 50 procent återvunnen plast. Målet är att alla PET-flaskor ska bestå av 50 procent återvunnen plast senast 2020.

– Vi vill vara med och påverka, återvinning är ett område där vi kan göra mer. I dag får vi retur på 85 procent av flaskorna. Även om det är en utopi vill vi gärna ha tillbaka allt.

I den dalande läskkonsumtionens spår har Coca-Cola även förvärvat fler varumärken som förknippas med dryck. Minute Maids juicer och kaffemärket Chaqwa, som bland annat säljs på Elgiganten, är några av förvärven. Senast i raden är den brittiska kaffekedjan Costas Coffee.

För energidryckerna Monster och Burn agerar Coca-Cola som franchisetagare i Europa.

– Det är absolut nödvändigt att vi breddar oss. Efterfrågan är stor. Är det något som vi kan så är det dryck, framhåller Sofie Eliasson Morsink.

Sofie Eliasson Morsink, tycker att det är viktigt att Coca-Cola breddar sig och blir ett komplett dryckesföretag.
Foto: Coca-Cola

Tre snabba frågor:

  1. Är du nöjd med hur handeln hanterar era produkter? 
    – Det finns alltid möjlighet till förbättring men jag tycker att vi har ett mycket bra samarbete.
  2. Har den svenska läskkonsumtionen passerat sina toppnivåer?
    – Vi ser fortfarande att efterfrågan på våra produkter är stor. Eftersom kategorin växer finns det efterfrågan på fler dryckesalternativ vilket vi vill tillgodose.

  3. Hur kommer företaget Coca-Cola att se ut i framtiden?
    – Sedan två år tillbaka är vi på en spännande resa att bli ett vad vi kallar ”komplett dryckesföretag”. Lika väl som konsumenter och marknaden utvecklas gör vi det. Styrkan i vårt företag är att vi har tillgång att bredda vår dryckesportfölj för att möta behov och önskningar, vilket är väldigt kul.
Mer om: Coca Cola
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

LCA studier av kaffemuggar

Fazer testar ny färgteknik

IKEM:s svar på regeringens förslag

Investerar för snabbare falsning

Regeringen kör över näringslivet

Flaskor blir bilmattor

Golvmattorna i kompakt-SUVen Ford EcoSport har levt ett tidigare liv i form av engångsflaskor.

Nyhetsbrev

Pantflaska blir biljett i Istanbul

Arkiv

Egen produktion av linerless etiketter

Ny coater från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerlessproduktion.

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Intensivt juryarbete i ScanStar

T-Emballage styckas upp

Genombrott för Durapulp

Start Up Area – Nytt på Empack

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Fiberbaserat tråg kan ersätta CPET

Rekordstort intresse för årets förpackningsgolf

Toppresultat för Marvaco

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

- Nu ställer vi om till 25 procent återvunnen PET. Ambitionen är att öka andelen kontinuerligt, säger Madelene Breiling på Löfbergs.

LEDAREN
Nu är det sommar, nu är det sol...

WestRock i skolbänken på Brobygrafiska

Renare vatten till Vänern

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Etablerar JV kring kemisk återvinning

Lägger ner förvärvstankarna om Braskem

Storaffär inom textiletiketter

Dags att söka stipendium

Bjöd på ätbar plast

Nytt tjänsteföretag etableras i Sverige

Ica ska halvera svinnet på sex år

På Nytt Jobb
Ny VD

Interroll levererar högeffektiva crossbeltsorter

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Laboratorie Testning - Norner

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Följ med Wexoe till Rockwell Automation Fair i 18-21 November 2019

Uppfyll de höga kraven inom livsmedelsindustrin med IO-Link-lösningar från Balluff!

DS Smith tillkännager globalt samarbete med Ellen MacArthur Foundation

Stora utmaningar kräver nya innovationer - Norner Research

Öka effektivitetsnivån och kvalitén i era automationsprocesser!

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Norner är nu representerad i Danmark

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Komplett för flytt

Vangby 25 år

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

Varför sågverk behöver automatisering

Wellplast AB på The Battery Show i Stuttgart den 7-9 maj 2019

Sänd till en kollega

0.139