23948sdkhjf

Kylskåp för minskat matsvinn

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Electrolux introducerar ett uppkopplat kylskåp för matbutiker tillsammans med startupbolaget Karma. Kylskåpet som betalanseras idag, är integrerat med Karmas app och ska bidra till minskat matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.

Det var i augusti i år som Electrolux meddelade att man har gått in som investerare i Karma. De båda bolagen inledde samtidigt ett samarbete för att utforska nya innovativa lösningar för framtidens mat och för att gemensamt möjliggöra för både konsumenter och livsmedelsbranschen att ta ett större ansvar för att motverka matsvinn. Samarbetet kombinerar Electrolux expertis kring livsmedelsförvaring med Karmas app och kunskap om matsvinn.

– Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas, säger Tove Chevalley, chef för Digital Innovation på Electrolux

– Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, VD och medgrundare i Karma.

Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas och gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma. För butiker som redan använder Karma blir kylskåpet ett sätt att kunna sälja ut ännu mer osålda matvaror.

Idag introduceras kylskåpet som en betaversion och finns på ICA Liljeholmen i Stockholm fram till och med 31 december 2018. ICA Kvantum Liljeholmen började använda Karma för ett och ett halvt år sedan och har hittills räddat fler än 14 000 matvaror med hjälp av appen.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Heldag om plaståtervinning i Ystad

Vem tar plasten i försvar?

Slanka burken ny standard

Coca-Cola i Sverige lanserar Sleek Can som ny standard över hela linjen i Norden.

Succé för pant på Garant

Xeikon partner för digitaltryck på Kotkamills kartong

Nyhetsbrev

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Arkiv

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Sett på flyget

Material för framtiden är här!

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Indien vill stoppa import av plastavfall

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Sänd till en kollega

0.829