23948sdkhjf

Champagnehuset Mumm smyckar sin förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Champagnehuset Maison Mumm inleder ett samarbete med Maria Nilsdotter. Smyckesdesignern känd för sin säregna stil och sitt tydliga uttryck har valt att göra något helt nytt. Resultatet är en kartongbox som går att behålla som en smyckesask.

Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnebox med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Det röda sidenbandet är en tribut till Legion of Honor - den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 9 november i en begränsad utgåva på 3 000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Returpack välkomnar Coca-Cola-initiativ 

Först ut med sträckfilm för ensilage med PCR

Ny terminal i Ryssland

Nya flaskor av 100 % återvunnen PET

Hemköp packar utsorterad frukt

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Nyhetsbrev

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Arkiv

Kaffe i växtbaserad förpackning

Ny maskin för digital efterbehandling

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Lina Bergström slutar som vd för ÅI

Världens modernaste wellpappfabrik

Lösvikt framtidens trend?

e-handel i fokus på PACK@lunch

Svensk sensorteknik kan halvera antalet transporter

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Låter sitt packningsverktyg ta in nya parametrar.

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Under onsdagsmorgonen höll Tetra Pak ett frukostseminarium för branschen där inbjudna gäster talade under parollen "Att göra det goda valet enkelt".

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

Eurofoil på väg att köpas upp

Dynatec Group tar stororder

Heineken ratar plasten

Ryska kryptokoder en utmaning

Svenska Mässan lyfter industrins utmaningar

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Storpack för ägg helt utan plast

Ett steg närmare plastreturraffinaderi

Ny ordförande i Packbridge

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

ACE lanserar GRACE

Judas Priest lanserar egen rom

LEDAREN
Kritiserad skatt på plastpåsar

Samarbete kring kemisk plaståtervinning

Genombrott för vit opak PET

Omdiskuterat lim kan ersättas

Ny chef på Vallviks Bruk

Se alla Företagens egna nyheter

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Unika material ger ESD-skydd åt känsliga produkter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Det optimala skyddet för golv och andra ytor under byggnatio

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

BUS eller godis?

Kostnadseffektiv kommunikation med IO-link!

Mätteknik för vakuum i ny tappning

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

Bobin i wellpapp? Självklart!

Plast eller papper?

Jorden är rund - det borde ekonomin också vara

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Nytt nummer av INSIDE!

Boka ett möte med oss på K2019

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Sänd till en kollega

0.136