23948sdkhjf

Champagnehuset Mumm smyckar sin förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Champagnehuset Maison Mumm inleder ett samarbete med Maria Nilsdotter. Smyckesdesignern känd för sin säregna stil och sitt tydliga uttryck har valt att göra något helt nytt. Resultatet är en kartongbox som går att behålla som en smyckesask.

Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnebox med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Det röda sidenbandet är en tribut till Legion of Honor - den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 9 november i en begränsad utgåva på 3 000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu avgörs årets förpackningsgolf

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Nyhetsbrev

Ny ordförande sökes

Arkiv

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Han blir ny vd för Stena Recycling

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

PP-film vinnare när återvinningsbart prioriteras

Svensk Plaståtervinning finalist i Dagligvarugalan

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Succé för storpant-automaterna

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Tillbaka från semestern?

Här är ett erbjudande du inte får missa!

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

EFI uppköpt av investmentbolag

Fettresistent papper certifierat som komposterbart

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Flextrus partner i ny tortilla-förpackning

Tetra Pak invigde ny förpackningsfabrik i Vietnam

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Tusentals företag granskas för brott mot tysk förpackningslag

Mondi investerar i Ansbach

Hållbarhetsdebatt på Empack

Kameran detekterar svart plast

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

FuturePack-konferens

Kurs i polymerteknik - Norner Academy

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Wellplast AB söker förpackningskonstruktör

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

Hållbara lösningar från Norner

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

DS Smith har tagit emot en Worldstar!

Sänd till en kollega

0.177