23948sdkhjf

Hållbarhet i fokus på Scanpack

Packmarknaden arrangerade Pack@lunch tillsammans med värdföretaget Iggesund på Scanpacks första dag. I centrum stod hållbarhet. Ett tema som återkom på mässans seminariescener och i många montrar.

En av de inbjudna talarna på Pack@lunch var Ian Scofield, chef för EMV och Förpackningar på den brittiska dagligvarukedjan Iceland Foods. Han har blivit mest känd för sin kontroversiella ståndpunkt att bannlysa all förpackningar av plast i företagets sortiment. På Scanpack vidhöll han sin ståndpunkt att alla plastförpackningar på sikt ska fasas ut.


– Vi vet att plast är bra på alla sätt men det kan inte vara rätt att det dyker upp i naturen. Många andra accepterar monomaterial för ökad återvinning av plast, men för mig är det ett totalförbud för plast som gäller, sa Ian Scofield.


Iceland Foods är med sina 2,5 % av den brittiska livsmedelsmarknaden en maktfaktor. Företaget har närmare 1 000 butiker i Storbritannien. Företaget har en stor andel djupfrysta livsmedel omkring 1/3- del, medan kylda produkter och kolonialt/övrigt svarar för vardera 1/3-del.


– I vårt förpackningssortiment har vi 16 000 ton plast årligen i förpackningar. Vi har hittills lyckats göra oss av med 3 000 ton plast, bland annat genom att fasa ut CPET-tråg som orsakar problem för återvinning. Nu vill jag även ha något annat än plastfilm på de nya fiberbaserade trågen. Jag har 160 olika filmer på prov just nu.
Ian Scofield förstår att många handlare eftersträvar lång hållbarhet och att handeln tjänar på det, men gör konsumenterna och miljön det? Den långa hållbarheten är i många fall helt överflödig och visar egentligen en brist hos aktörerna i distributionskedjan, menar han.

Artikeln är en del av vårt tema om SCANPACK 2018.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078