23948sdkhjf

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Återanvändning av flaskor är inte en ny idé. Men efter klimax på 1930- och 40-talet har intresset för återanvändning sjunkit i industriländerna. Där har det i stället lagts vinn om att utveckla system och för glasåtervinning och nya lösningar för komposterbara behållare.

Men i den blomstrande mikroölstrenden i USA, med hundratals privatägda småbryggerier, alla med specialdesignade flaskor, vill delstaten Oregon återvända till återanvändning.  

– När konsumenten har druckit sin öl kan flaskan lämnas in, tvättas och användas igen. Processen, som kan upprepas upp till 25 gånger, skulle leda till besparingar på 92 procents lägre koldioxidförbrukning jämfört med återvinning av aluminium eller glas. Varför? Det tar mycket mindre energi att tvätta en flaska istället för att värma en ugn till 1 400 grader för att smälta och forma en ny. Det är ett plus ekonomiskt och miljömässigt, säger Jules Bailey, chefsjurist och kommunikationschef vid Oregon Recycling Cooperative, OBRC.

För att insamlingssystemet ska fungera var OBRC tvungen att skapa en standardiserad flaska som bryggerierna accepterade. I designprocessen deltog bland annat Owens-Illinois, en av världens största glastillverkare som även hanterar den traditionella glasåtervinningen åt OBRC.

Designprocessen blev en komplicerad historia. Efter ett 60-tal prototyper för två storlekar, 355 och 500 milliliter, kom man så småningom fram till ”Tanken”, med en form som var hållbar mot stötar och tvättprocesser i ett långsiktigt perspektiv. Utmaningarna med att få konsumenter och bryggare att acceptera den nya flaskan var stora

– Konsumenterna kräver att modellen ska signalera ”öl” och bryggarna är ofta är gifta med sina egna flaskor. Därför ville vi hitta ett alternativ som inte liknade något annat, säger Jules Bailey.

Hittills har sju bryggerier i Oregon anslutit sig till den nya standarden. Det enda som skiljer flaskorna åt är egendesignade etiketter – och innehållet, naturligtvis.
OBRC hoppas nu att projektet ska sprida sig till andra amerikanska delstater.

– Vi utvecklade den här flaskan med idén om att den slutligen kommer att bli en nationell industristandardsflaska. Vårt mål är inte att tjäna pengar på det. Vi kan bara inte förlora pengar över tiden, säger Jules Bailey.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.163