23948sdkhjf

Ett smörgåsbord av förpackningsupplevelser

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Scanpack 2018 närmare sig med stormsteg! Mässan är fullbokad och fulladdad med nyheter. Scanpack satsar stort på att erbjuda en fullödig totalupplevelse för besökaren, mellan varven på mässgolvet. Det erbjuds ett smörgåsbord av föredrag på två scener och dessutom introduceras Scanpack Academy som ska ge en djupare förståelse för utvecklingen inom förpackningsområdet.

Mässhallarna på båda planen är sedan länge utsålda. Det kan dock dyka upp avhopp som ger de som ställt sig på tur att komma in som utställare på mässan. Men då ska man ha tur.

– Det är fullbokat på alla håll och kanter, säger Anna Lena Friberg, Affärsansvarig för Scanpack.

På närmare 17 500 kvadratmeter mässgolv i två plan kommer 460 utställare att visa upp det senaste som förpackningsindustrin har att erbjuda. Årets mässa kommer att ha sex fokusområden som väl speglar vad som är mest aktuellt i branschen: Smart Industry, Tryck, Material, Design & Branding, Hållbarhet och E-handel. Scanpack uppskattar att omkring 15 000 personer kommer att besöka årets mässa.

– Det roliga med mässan är att man ser hela branschen komprimerat under fyra dagar, i alla dess olika delar. Det är här branschen samlas, säger Anna Lena.

Att förpackningsbranschen genomgår en stor förändring i och med digitaliseringen, har inte undgått någon.

– Det kommer att påverka alla branschens aktörer och naturligtvis kommer detta att uppmärksammas på Scanpack.

Håller ställningen

Scanpack är norra Europas största förpackningsmässa och går vart tredje år. Mässan behåller trots att konkurrensen på mässfronten hårdnat sin ohotade ställning. Det internationella inslaget av utställare är stort och då tänker vi inte bara på utställare från våra nordiska grannländer.

– Inslaget av utställare från de baltiska länderna ökar varje år och i år är för första gången två företag från Grekland med. Även från Turkiet kommer flera utställare, därifrån har intresset varit stort. Sedan har vi också långväga utställare från bl a Japan, Kina och Taiwan, säger Pernilla Sandberg i Scanpacks projektteam.

Superbrandscenen

Seminarieprogrammet är omfattande och i år görs för första gången en storsatsning med en scen mitt på mässgolvet på nedre plan i B-Hallen.

– Vi kallar den Superbrandscenen och där har vi samlat alla våra key-note speakers. Föredragen är på både svenska och engelska av internationellt erkända auktoriteter med anknytning till förpackningar, och så naturligtvis en och annan inspirationstalare. Vi börjar första dagen med Marcus Oscarsson som kommer att analysera det svenska valet och vad utgången kan ha för betydelse för svensk industri. Jag måste också nämna veckans sista talare som är Colin Moon, antropolog, som kommer att göra en betraktelse över oss som svenskar. Det blir en humoristisk och lättsam avslutning på veckan, säger Anna Lena.

Pack@lunch

Men där finns också en scen på plan 2 som heter Speakers Stage. Där blir det en blandning av svenska och utländska föredragshållare men med en klarare anknytning till ett särskilt material eller tjänst som erbjuds på marknaden. Första mässdagen som är en tisdag den 23 oktober, håller Iggesund Paperboard ett Pack@lunch-seminarium på denna scenen i samarbete med Packmarknaden.

Scanpack Academy

Men det är inte nog med detta. I år introducerar Scanpack också begreppet Scanpack Academy. En serie kostnadsfria utbildningsseminarier som täcker in alla mässans fokusområden.

– Man kan sitta en hel dag i "skolbänken" eller bara delta på enstaka "lektioner".

För den som är särskilt intresserad av digitaltryck ges också ett gyllene tillfälle att lära sig mer om detta i Visutech Digital Academy. Bakom föreläsningarna står Visutech, representant för digital tryckteknik från HP i Skandinavien.

– Några andra saker som också kan nämnas är ett område på mässgolvet som heter Creative Packaging. Där har vi samlat nya förpackningsmaterial och kreativ förpackningsdesign och finns också en lounge där man mingla och sitta ner prata med nya affärskontakter.

Prisutdelning

- Tidningen Packaging Europe har också valt att förlägga sitt årliga Packaging Sustainability Summit till Scanpack i år. Den 23 oktober bjuder de på en rad spännande föreläsningar av representanter från ledande varumärkesägare och förpackningsföretag som Coca-Cola, Nestlé, Procter & Gamble, Iceland Foods, Danone Waters och Tetra Pak. I samband med det delar de också ut priset i deras årliga tävling Packaging Sustainability Awards. De har fått in över 100 bidrag till tävlingen. Prisutdelningen sker på Superbrandscenen på tisdag eftermiddag, säger Anna Lena.

Ja det finns otroligt massa att göra på Scanpack som ni märker. Och då har vi inte berättat om Turbo Talks, Black Friday, Pack for Party och mycket annat skoj som händer i mässans regi.

– Dessutom har utställarnas sina egna aktiviteter på eller utanför mässan. Rekommendationen är att så fort som möjligt surfa in på mässans hemsida och redan nu börja planera för ert mässbesök, avslutar de båda i Scanpacks projektteam.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.127