23948sdkhjf

DNA-märkning sprider sig

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Netto har sedan en tid tillbaka sysslat med DNA-märkning som försvar mot rån i ett 30-tal butiker. Men det var när Mikael Ovrell kläckte idén att stöldmärka varorna i stället för tjuvarna, som expansionen på allvar tog fart förra sommaren. Organiserade stöldräder är en miljardindustri som plågat handeln i många år.

– Med den här tekniken kan man komma åt hälaren och inte tjuven. På så sätt växer straffskalan och förhoppningsvis avskräcker den också från att ta emot varorna. Utan marknad ingen stöld, säger Mikael Ovrell till Fri Köpenskap.

Fri Köpenskap kan nu avslöja att tekniken expanderat i det tysta och nu omfattar 200 butiker i landet. Det rör sig främst om butiker i stora delar av Skåne samt flera av landets större städer, där Stockholm, Göteborg och Malmö dominerar. Lejonparten av butikerna hittas i dagligvaruhandeln.

– 100 butiker har tillkommit bara sedan i januari och vi räknar med att ligga runt 400 i mitten av 2019, berättar Monika Johannesen för Fri Köpenskap.

Den för ögat osynliga DNA-sprejen sprutas på särskilt stöldutsatta varor. Genom en unik syntetisk kod kan varorna sedan knytas till varje enskild flaska. Tekniken blev viral i samband med Fri Köpenskaps granskning av stöldhärvan i Göteborg förra veckan. Polisens DNA-samarbete med Mikael Ovrell ledde fram till beslaget även om produkterna vid närmare granskning inte visades vara sprejade. Utrustningen hade reagerat på damm men poliserna noterade att produkterna såldes orimligt billigt. En husrannsakan ledde så småningom till ett förråd där stöldgods för motsvarande nio miljoner kronor förvarades.

– Det var mycket synd att det var falskt larm. Det hade blivit det bästa kvitto för stöldmärkning som vi hade kunnat få. Vi har flera exempel av fällande domar i England men ingen i Sverige ännu, säger Monika Johannesen.

I dagligvaruhandeln är det främst Ica, Axfood, Bergendahls och Netto som ägnar sig åt tekniken, men även Elgiganten, Rusta och Jula har hoppat på tåget.

– I samband med varnande skyltning att DNA-märkning pågår så kan vi tydligt se att de internationella ligorna väljer bort dessa butiker. Det brottsliga svinnet i de aktuella butikerna har minskat med 70 procent, konstaterar Monika Johannesen.

Mikael Ovrell tycker att DNA-märkningen är ett bra teknik som både avskräcker potentiella tjuvar och säkerställer en spårbarhet tillbaka till butiken.

– Det är en väldigt bra produkt både när det gäller rån och stölder och särskilt i utsatta områden. Men det bygger också på ett starkt samarbete med polisen där de aktivt är ute och lyser i mindre nogräknade butiker och på kända försäljningstorg, säger han.

Göteborgspolisen har varit behjälpliga och avsatt resurser till samarbetet men Mikael Ovrell skulle vilja se kraftigare tag.

Jag tycker absolut att polisen har börjat inse omfattningen av den här brottsligheten, inte minst efter miljonbeslaget. Men för att göra skillnad på allvar gäller det att skapa starka långvariga samarbetsrutiner och där är det så klart en resursfråga för polisen.

En annan lösning på problemet vore om leverantörerna kunde förbättra spårbarheten på produkterna.

Kanske genom unika artikelnummer eller särskild id-märkning inom vissa utsatta produktkategorier.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.18