23948sdkhjf

Handel och varumärkesägare om framtidens förpackningar

| Av Per-Stefan Gersbro | Tipsa redaktionen

Många har känslan av att inget händer inom förpackningsområdet. Det gör det! Men går det tillräckligt fort? Och är det rätt riktning? Helt klart är förpackningar ett hett ämne i miljödiskussionen, i synnerhet de som är gjorda av plast.


Att förutspå något är svårt, särskilt när det gäller framtiden! Men hur tänker handel, varumärkesägare och tillverkare när det gäller förpackningar? Vad kommer man att göra för att möta utmaningarna på miljösidan, parallellt med ökade förväntningar från oss konsumenter avseende utbud, användarvänlighet och snabb leverans? Hur designar man förpackningar för hållbarhet? 


PACK@lunch lyfte i fredags frågan, inför ett komplett fullsatt auditorium i centrala Stockholm.


Julia Losciale, ICA Sverige menade att förståelsen för förpackningens roll generellt sett ökar. Det handlar i första hand om att effektivt skydda och säkerställa minimalt svinn i hela kedjan, men också om att underlätta för konsument. Att hantera plastutmaningen i enlighet med Dagligvaruhandelns färdplan har högsta prioritet. Skona Såpa är ett aktuellt exempel på en konsumentförpackning tillverkad av återvunnen plast. Begreppet Unboxing experience, känslan när förpackningen öppnas, har stort genomslag på Youtube och är något som kommer att påverka förpackningsdesignen framöver.


Zsofia Réger, Axfood underströk det ohållbara i att plastförpackningar till endast 2 % består av återvunnet material. Axfood har många punkter på programmet för att förbättra återvinningen av plast, som t ex pant på plastpåsar, saft och juiceflaskor i polyester, som fungerar väl i återvinningen. Konsumentanpassade storlekar, för minskat matsvinn kommer vi att få se mer av. Det gäller också smarta etiketter, som kan kommunicera mängd, kvalitet och hållbarhet på innehållet i förpackningen.

Maria Svantemark, Findus framhöll att hållbarhetsbegreppet måste vidgas till att omfatta mer än förpackningen. Det handlar inom livsmedelsområdet om att jordbruket svarar för 25 % av det globala CO2-utsläppet, att 90 % av fiskbestånden är fullt utnyttjade eller överutnyttjade, att vårt personliga CO2-avtryck av det vi äter är 28 %, att 40 % av världens vuxna är överviktiga och att 1/3 av all mat som produceras kastas bort.

Att förpackningen i sig utgör en belastning för miljön kompenseras mångfalt av den nytta den gör i att spara de resurser som använts för att producera innehållet. Producenter och handel har ett stort ansvar gentemot konsument att underlätta att göra hållbara val.


Elin Li, Iggesund Paperboard beskrev pedagogiskt förpackningens många uppgifter, i alla led. Det finns ett gap mellan de lösningar som finns på marknaden idag och de önskade. Varje material är bara så bra som sitt återvinningssystem. Framtidens förpackningar måste inte bara ta hänsyn till konsumentbeteende, de måste också bidra till att förändra konsumentens beteende till det bättre, hjälpa oss att göra bättre val. Framtidens utveckling är beroende av nätverk. Vi behöver samarbeta, för bättre och mer långsiktiga helhetslösningar.


Diskussionen mellan panel och publik pekade på många lösningar och en del hinder på vägen. Delade erfarenheter, nya kontakter och en dos inspiration blev behållningen. Förhoppningsvis kan det leda till något snabbare framsteg.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Nyhetsbrev

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

Arkiv

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

0.274