23948sdkhjf

Handel och varumärkesägare om framtidens förpackningar

| Av Per-Stefan Gersbro | Tipsa redaktionen

Många har känslan av att inget händer inom förpackningsområdet. Det gör det! Men går det tillräckligt fort? Och är det rätt riktning? Helt klart är förpackningar ett hett ämne i miljödiskussionen, i synnerhet de som är gjorda av plast.


Att förutspå något är svårt, särskilt när det gäller framtiden! Men hur tänker handel, varumärkesägare och tillverkare när det gäller förpackningar? Vad kommer man att göra för att möta utmaningarna på miljösidan, parallellt med ökade förväntningar från oss konsumenter avseende utbud, användarvänlighet och snabb leverans? Hur designar man förpackningar för hållbarhet? 


PACK@lunch lyfte i fredags frågan, inför ett komplett fullsatt auditorium i centrala Stockholm.


Julia Losciale, ICA Sverige menade att förståelsen för förpackningens roll generellt sett ökar. Det handlar i första hand om att effektivt skydda och säkerställa minimalt svinn i hela kedjan, men också om att underlätta för konsument. Att hantera plastutmaningen i enlighet med Dagligvaruhandelns färdplan har högsta prioritet. Skona Såpa är ett aktuellt exempel på en konsumentförpackning tillverkad av återvunnen plast. Begreppet Unboxing experience, känslan när förpackningen öppnas, har stort genomslag på Youtube och är något som kommer att påverka förpackningsdesignen framöver.


Zsofia Réger, Axfood underströk det ohållbara i att plastförpackningar till endast 2 % består av återvunnet material. Axfood har många punkter på programmet för att förbättra återvinningen av plast, som t ex pant på plastpåsar, saft och juiceflaskor i polyester, som fungerar väl i återvinningen. Konsumentanpassade storlekar, för minskat matsvinn kommer vi att få se mer av. Det gäller också smarta etiketter, som kan kommunicera mängd, kvalitet och hållbarhet på innehållet i förpackningen.

Maria Svantemark, Findus framhöll att hållbarhetsbegreppet måste vidgas till att omfatta mer än förpackningen. Det handlar inom livsmedelsområdet om att jordbruket svarar för 25 % av det globala CO2-utsläppet, att 90 % av fiskbestånden är fullt utnyttjade eller överutnyttjade, att vårt personliga CO2-avtryck av det vi äter är 28 %, att 40 % av världens vuxna är överviktiga och att 1/3 av all mat som produceras kastas bort.

Att förpackningen i sig utgör en belastning för miljön kompenseras mångfalt av den nytta den gör i att spara de resurser som använts för att producera innehållet. Producenter och handel har ett stort ansvar gentemot konsument att underlätta att göra hållbara val.


Elin Li, Iggesund Paperboard beskrev pedagogiskt förpackningens många uppgifter, i alla led. Det finns ett gap mellan de lösningar som finns på marknaden idag och de önskade. Varje material är bara så bra som sitt återvinningssystem. Framtidens förpackningar måste inte bara ta hänsyn till konsumentbeteende, de måste också bidra till att förändra konsumentens beteende till det bättre, hjälpa oss att göra bättre val. Framtidens utveckling är beroende av nätverk. Vi behöver samarbeta, för bättre och mer långsiktiga helhetslösningar.


Diskussionen mellan panel och publik pekade på många lösningar och en del hinder på vägen. Delade erfarenheter, nya kontakter och en dos inspiration blev behållningen. Förhoppningsvis kan det leda till något snabbare framsteg.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.139