23948sdkhjf

Handel och varumärkesägare om framtidens förpackningar

| Av Per-Stefan Gersbro | Tipsa redaktionen

Många har känslan av att inget händer inom förpackningsområdet. Det gör det! Men går det tillräckligt fort? Och är det rätt riktning? Helt klart är förpackningar ett hett ämne i miljödiskussionen, i synnerhet de som är gjorda av plast.


Att förutspå något är svårt, särskilt när det gäller framtiden! Men hur tänker handel, varumärkesägare och tillverkare när det gäller förpackningar? Vad kommer man att göra för att möta utmaningarna på miljösidan, parallellt med ökade förväntningar från oss konsumenter avseende utbud, användarvänlighet och snabb leverans? Hur designar man förpackningar för hållbarhet? 


PACK@lunch lyfte i fredags frågan, inför ett komplett fullsatt auditorium i centrala Stockholm.


Julia Losciale, ICA Sverige menade att förståelsen för förpackningens roll generellt sett ökar. Det handlar i första hand om att effektivt skydda och säkerställa minimalt svinn i hela kedjan, men också om att underlätta för konsument. Att hantera plastutmaningen i enlighet med Dagligvaruhandelns färdplan har högsta prioritet. Skona Såpa är ett aktuellt exempel på en konsumentförpackning tillverkad av återvunnen plast. Begreppet Unboxing experience, känslan när förpackningen öppnas, har stort genomslag på Youtube och är något som kommer att påverka förpackningsdesignen framöver.


Zsofia Réger, Axfood underströk det ohållbara i att plastförpackningar till endast 2 % består av återvunnet material. Axfood har många punkter på programmet för att förbättra återvinningen av plast, som t ex pant på plastpåsar, saft och juiceflaskor i polyester, som fungerar väl i återvinningen. Konsumentanpassade storlekar, för minskat matsvinn kommer vi att få se mer av. Det gäller också smarta etiketter, som kan kommunicera mängd, kvalitet och hållbarhet på innehållet i förpackningen.

Maria Svantemark, Findus framhöll att hållbarhetsbegreppet måste vidgas till att omfatta mer än förpackningen. Det handlar inom livsmedelsområdet om att jordbruket svarar för 25 % av det globala CO2-utsläppet, att 90 % av fiskbestånden är fullt utnyttjade eller överutnyttjade, att vårt personliga CO2-avtryck av det vi äter är 28 %, att 40 % av världens vuxna är överviktiga och att 1/3 av all mat som produceras kastas bort.

Att förpackningen i sig utgör en belastning för miljön kompenseras mångfalt av den nytta den gör i att spara de resurser som använts för att producera innehållet. Producenter och handel har ett stort ansvar gentemot konsument att underlätta att göra hållbara val.


Elin Li, Iggesund Paperboard beskrev pedagogiskt förpackningens många uppgifter, i alla led. Det finns ett gap mellan de lösningar som finns på marknaden idag och de önskade. Varje material är bara så bra som sitt återvinningssystem. Framtidens förpackningar måste inte bara ta hänsyn till konsumentbeteende, de måste också bidra till att förändra konsumentens beteende till det bättre, hjälpa oss att göra bättre val. Framtidens utveckling är beroende av nätverk. Vi behöver samarbeta, för bättre och mer långsiktiga helhetslösningar.


Diskussionen mellan panel och publik pekade på många lösningar och en del hinder på vägen. Delade erfarenheter, nya kontakter och en dos inspiration blev behållningen. Förhoppningsvis kan det leda till något snabbare framsteg.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.225