23948sdkhjf

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

67% av svenskarna anser att livsmedelsförpackningar är dåliga för miljön och 57% tycker att livsmedelsförpackningar ska avvecklas. Efter att ha fått bakgrundsinformation fick många en mer positiv inställning till livsmedelsförpackningar. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

Inför seminariet ”Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten” i Almedalen i somras gjorde Livsmedelsföretagen i samarbete med Novus en undersökning om allmänhetens inställning till och kunskap om matsvinn och livsmedelsförpackningar. Många av de som har tillfrågats har en klart negativ inställning till förpackningar. Exempelvis trodde hälften att en inplastad gurka bara håller lika länge som en gurka utan plast.

– Det borde vara självklart för alla att en inplastad gurka har längre hållbarhet. Det här visar att kunskapen om förpackningar tyvärr är alldeles för låg, och här måste hela livsmedelsbranschen ta sitt ansvar och bli bättre på att informera. Förpackningar förlänger livslängden på många färskvaror, och möjliggör att en stor del av maten som produceras i Europa faktiskt når konsumenterna, säger Patrik Strömer, policyansvarig på Livsmedelsföretagen.

Innan de svarande i undersökningen fick information om fördelarna med förpackningar svarade bara 5% att livsmedelsförpackningar är bra för miljön. Efter att ha fått information ökade andelen till 20%. Detta visar att kunskap och information är avgörande för inställningen till förpackningar.

I svaren från undersökningen framgår att många ser livsmedelsförpackningar som något onödigt och dåligt som skräpar ner. En majoritet anser att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt och 43% ser felaktigt förpackningarna som ett större klimatproblem än matsvinn. Plast är det material som flest associerar till livsmedelsförpackningar och som väcker störst irritation. De senaste månadernas mediala fokus på den omfattande plastnedskräpningen i haven spelar säkert en roll.

– Livsmedelsförpackningar och förpackningsinnovation är en absolut förutsättning för att vi ska kunna föda tio miljarder människor år 2050 och uppnå Agenda 2030-målet om ingen hunger. Idag är brist på bra förpackningar en bidragande orsak till att mat som produceras inte når konsumenterna, framförallt i utvecklingsländer. De som förespråkar att förpackningar borde avskaffas pratar från en väldigt privilegierad position, säger Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Kort sammanfattning av undersökningen

– Plast, kartong och papper är de material som flest tänker på när de hör ordet livsmedelsförpackningar

– Återvinningsbara förpackningar i papper och kartong uppskattas extra mycket. Förpackningar av plast irriterar extra mycket.

– Nära sju av tio (67%) svarande anser att livsmedelsförpackningar generellt är dåligt för miljön

– Andelen som tycker att livsmedelsförpackningar är bra för miljön ökar från 5% till 20% efter att man har fått information om fördelarna med förpackningar.

– Nära sju av tio (65%) uppger att de slänger mindre mat än svenskar i genomsnitt. Nära åtta av tio (78%) tror att matsvinnet är som störst inom hushåll, restauranger och storkök. 20% tror att det är störst inom livsmedelsproduktionen.

– Att förpackningen är lättöppnad, återvinningsbar och skyddar innehållet är några av de viktigaste funktionerna

– Nära sex av tio (57%) instämmer i påståendet att livsmedelsförpackningar ska avvecklas på sikt, kvinnor instämmer i högre utsträckning i detta påstående.

– Hälften av de svarande (50%) tror att en inplastad gurka och en gurka som inte är inplastad har ungefär lika lång hållbarhet. Fakta är att en inplastad gurka har minst dubbelt så lång hållbarhet. Rätt hanterad har den tom 3-4 gånger så lång hållbarhet.

Om undersökningen

Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Novus den 8–13 juni 2018. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år och drygt 1000 intervjuer genomfördes i Novus Sverigepanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via webbintervjuer i en s.k. slumpmässig rekrytering.

Ladda ner hela undersökningen via Livsmedelsföretagens sida på mynewsdesk.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nyhetsbrev

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Arkiv

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.115