23948sdkhjf

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Australiska Amcor Ltd. är överens med sin amerikanska konkurrenten Bemis Co. om att förvärva densamma för 47 miljarder kronor (5,26 miljarder US-dollar). Affären skapar världens största förpackningsföretag med en årsomslutning på 116 miljarder kronor.

Affären är Amcors största förvärv någonsin och genom den förbättrar företaget framförallt sin ställning på Nordamerikanska marknaden och Brasilien inom flexibla plastförpackningar. Företaget blir en sann global jätte med närvaro på omkring 30 tillväxtmarknader och en omsättning på 3-5 miljarder dollar i dessa snabbväxande ekonomier.

Affären lovordas av såväl Bemis CEO William F Austen som Amcors CEO Ron Delia. Affären följer på en tid då Bemis haft ekonomiska bekymmer på grund av svag lönsamhet och meddelade i slutet av förra året att man stänger fyra fabriker och säger upp 500 anställda för att spara cirka en halv miljard kronor. I spåren av det har investmentbolag visat intresse för Bemis och köpt aktier över börsen, men det bli alltså en av företaget största konkurrenter Amcor som drar det längsta strået.

Amcor betalar mer för Bemis än motsvarande hela företagets omsättning som är 36,5 miljarder kronor (4,1 miljarder). På skuldfri basis värderas Bemis i affären till drygt 60 miljarder kronor (6,8 miljarder), och innebär en premie på 25 % över Bemis slutkurs den 2 augusti. Bemis aktieägare får betalt i aktier i Amcor, som även efter affären kommer att heta Amcor. Befintliga aktieägare i Amcor kommer efter sammanslagningen att äga 71 % av bolaget och Bemis aktieägare resterande.

Omkring 70 procent av Bemis försäljning sker i Nordamerika och kommer från kunder som äger bland de största varumärkena i världen för konsumentprodukter, såsom Unilever NV, Tyson Foods Inc. och Johnson & Johnson. Bemis tillverkar alla typer av flexibla förpackningar och självhäftande etiketter för såväl livsmedel som djurmat.

Amcor fokuserar också på plastförpackningar, med cirka 54 % av försäljningen i flexibla produkter och 29 % i hårda rigida såsom flaskor. Mer än en tredjedel av Amcors försäljning sker i Nordamerika, 31 % i Europa och 5 procent i Australien och Nya Zeeland. 

Företagen räknar med att kunna minska kostnaderna med 1,6 miljarder kronor (180 miljoner) som ett resultat av sammanslagningen.

Affären räknas vara genomförd under första kvartalet 2019 och är föremål för regulatorisk prövning av konkurrensmyndigheter och slutligt godkännande av aktieägare.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Arkiv

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

1

Optipack invigde fabrik i Sunne

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

BillerudKorsnäs gör storaffär i skogen

Prestigefyllda utmärkelser till fällbar container

Målet är 70 % inblandning av rPET

TEKNIK
Monobarriärfilm i full produktion

DMK valde produktsäkra Sealio från Å&R Carton

Empack startar förpackningsåret

HÅLLBARHET
100 % återvinning är målet

Ikon för julbordet

Första steget för ESS invigt

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Pack@lunch med design för e-handel

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Agfa Graphics ingår nytt samarbete

FTI får interims-vd

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.166