Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Australiska Amcor Ltd. är överens med sin amerikanska konkurrenten Bemis Co. om att förvärva densamma för 47 miljarder kronor (5,26 miljarder US-dollar). Affären skapar världens största förpackningsföretag med en årsomslutning på 116 miljarder kronor.

Affären är Amcors största förvärv någonsin och genom den förbättrar företaget framförallt sin ställning på Nordamerikanska marknaden och Brasilien inom flexibla plastförpackningar. Företaget blir en sann global jätte med närvaro på omkring 30 tillväxtmarknader och en omsättning på 3-5 miljarder dollar i dessa snabbväxande ekonomier.

Affären lovordas av såväl Bemis CEO William F Austen som Amcors CEO Ron Delia. Affären följer på en tid då Bemis haft ekonomiska bekymmer på grund av svag lönsamhet och meddelade i slutet av förra året att man stänger fyra fabriker och säger upp 500 anställda för att spara cirka en halv miljard kronor. I spåren av det har investmentbolag visat intresse för Bemis och köpt aktier över börsen, men det bli alltså en av företaget största konkurrenter Amcor som drar det längsta strået.

Amcor betalar mer för Bemis än motsvarande hela företagets omsättning som är 36,5 miljarder kronor (4,1 miljarder). På skuldfri basis värderas Bemis i affären till drygt 60 miljarder kronor (6,8 miljarder), och innebär en premie på 25 % över Bemis slutkurs den 2 augusti. Bemis aktieägare får betalt i aktier i Amcor, som även efter affären kommer att heta Amcor. Befintliga aktieägare i Amcor kommer efter sammanslagningen att äga 71 % av bolaget och Bemis aktieägare resterande.

Omkring 70 procent av Bemis försäljning sker i Nordamerika och kommer från kunder som äger bland de största varumärkena i världen för konsumentprodukter, såsom Unilever NV, Tyson Foods Inc. och Johnson & Johnson. Bemis tillverkar alla typer av flexibla förpackningar och självhäftande etiketter för såväl livsmedel som djurmat.

Amcor fokuserar också på plastförpackningar, med cirka 54 % av försäljningen i flexibla produkter och 29 % i hårda rigida såsom flaskor. Mer än en tredjedel av Amcors försäljning sker i Nordamerika, 31 % i Europa och 5 procent i Australien och Nya Zeeland. 

Företagen räknar med att kunna minska kostnaderna med 1,6 miljarder kronor (180 miljoner) som ett resultat av sammanslagningen.

Affären räknas vara genomförd under första kvartalet 2019 och är föremål för regulatorisk prövning av konkurrensmyndigheter och slutligt godkännande av aktieägare.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ännu en storaffär på gång?

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Nyhetsbrev

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Arkiv

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Testar cobotar i produktionslinjen

RISE invigde Packaging Centre

Jon Haag ny chef inom RISE

"Nu är tiden att kräva hållbara lösningar!"

FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Presenterar ett alternativt förslag, med uppmaning till miljöministern.

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Sänd till en kollega

0.162