23948sdkhjf

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Australiska Amcor Ltd. är överens med sin amerikanska konkurrenten Bemis Co. om att förvärva densamma för 47 miljarder kronor (5,26 miljarder US-dollar). Affären skapar världens största förpackningsföretag med en årsomslutning på 116 miljarder kronor.

Affären är Amcors största förvärv någonsin och genom den förbättrar företaget framförallt sin ställning på Nordamerikanska marknaden och Brasilien inom flexibla plastförpackningar. Företaget blir en sann global jätte med närvaro på omkring 30 tillväxtmarknader och en omsättning på 3-5 miljarder dollar i dessa snabbväxande ekonomier.

Affären lovordas av såväl Bemis CEO William F Austen som Amcors CEO Ron Delia. Affären följer på en tid då Bemis haft ekonomiska bekymmer på grund av svag lönsamhet och meddelade i slutet av förra året att man stänger fyra fabriker och säger upp 500 anställda för att spara cirka en halv miljard kronor. I spåren av det har investmentbolag visat intresse för Bemis och köpt aktier över börsen, men det bli alltså en av företaget största konkurrenter Amcor som drar det längsta strået.

Amcor betalar mer för Bemis än motsvarande hela företagets omsättning som är 36,5 miljarder kronor (4,1 miljarder). På skuldfri basis värderas Bemis i affären till drygt 60 miljarder kronor (6,8 miljarder), och innebär en premie på 25 % över Bemis slutkurs den 2 augusti. Bemis aktieägare får betalt i aktier i Amcor, som även efter affären kommer att heta Amcor. Befintliga aktieägare i Amcor kommer efter sammanslagningen att äga 71 % av bolaget och Bemis aktieägare resterande.

Omkring 70 procent av Bemis försäljning sker i Nordamerika och kommer från kunder som äger bland de största varumärkena i världen för konsumentprodukter, såsom Unilever NV, Tyson Foods Inc. och Johnson & Johnson. Bemis tillverkar alla typer av flexibla förpackningar och självhäftande etiketter för såväl livsmedel som djurmat.

Amcor fokuserar också på plastförpackningar, med cirka 54 % av försäljningen i flexibla produkter och 29 % i hårda rigida såsom flaskor. Mer än en tredjedel av Amcors försäljning sker i Nordamerika, 31 % i Europa och 5 procent i Australien och Nya Zeeland. 

Företagen räknar med att kunna minska kostnaderna med 1,6 miljarder kronor (180 miljoner) som ett resultat av sammanslagningen.

Affären räknas vara genomförd under första kvartalet 2019 och är föremål för regulatorisk prövning av konkurrensmyndigheter och slutligt godkännande av aktieägare.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Lär dig mer om FoodTech

Elanders och Edelmann i samarbete

SCANPACK 2018
FlatSkin nya skinpacket

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

På Nytt Jobb
Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

1

SCANPACK 2018
Nya kapsyler av ÅV-plast

Nyhetsbrev

SCANPACK 2018
Livsmedelstråg i kartong

Arkiv

SCANPACK 2018
Partner för hela linjer

SCANPACK 2018
Verktyg för Smart Fabrik

På Nytt Jobb
Ny VD i Smurfit Kappa

Dafgård väljer pallastare från InterSystem

På Nytt Jobb
Ny marknadschef

SCANPACK 2018
Hållbart för medvetna

Ny Skalax för flexibla material

Ny maskin för ökad etikettproduktion

Santa Maria backar efter proteststorm

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Genombrott för PEF

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

FTI-vd lämnar

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Jan Viberg ny VD i Marvaco

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller...

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Sänd till en kollega

5.769